České pivovary sa tešia. K rekordu im pomohli aj Slováci

Českí pivovarníci bilancovali uplynulý rok a môžu sa tešiť. Vo väčšine sledovaných ukazovateľoch zaznamenali v roku 2018 rast, v niektorých prípadoch aj dvojciferný. K dobrým číslam pritom pomohli aj slovenskí spotrebitelia.

Rekordný výstav

České pivovary vlani navarili medziročne o 4,7 percenta piva viac ako rok predtým, keď ročný výstav všetkých producentov dosiahol 21,3 milióna hektolitrov zlatistého moku. Ide o rekordné číslo, pod ktoré sa podpísal hlavne nárast exportu.

Ten medziročne vzrástol o takmer 12 percent. „Celkom sme do zahraničia vlani vyviezli 5,2 milióna hektolitrov piva, čo je historicky prvé prekonanie päťmiliónovej hranice. Od roku 2010 vzrástol export českého piva o 43 percent,“ komentovala štatistiku Martina Ferencová, výkonná riaditeľka Českého zväzu pivovarov a sladovní.

Export ťahali predovšetkým dve krajiny – Nemecko a Slovensko. V prípade prvej krajiny stúpol vývoz o deväť percent, na Slovensko sa vlani priviezlo o 14 percent viac piva ako v roku 2017. Do oboch krajín pritom smerovalo viac ako jeden milión hektolitrov piva.

Len pre porovnanie, na Slovensku sa ročne navarí približne tri milióny hektolitrov piva. Ak by sme teoreticky mali v domácich podmienkach nahradiť výpadok produkcie z českých pivovarov, v krajine by muselo vzniknúť napríklad desať pivovarov s ročnou produkciou na úrovni Banskobystrického pivovaru.

Cena aj kvalita

Dôvody, prečo sa českým pivám na Slovensku darí, sú známe už dlhé roky – ponúkajú dobrý pomer cena/kvalita. Štatistika odráža hlavne predaj priemyselných ležiakov a v posledných rokoch sa na Slovensku výraznejšie uchytili okrem tradičných značiek (Prazdroj, Staropramen, Budvar) aj menšie priemyselné pivovary ako Svijany, Bernard či Lobkowicz.

Domáca spotreba na českom trhu sa tiež mohla pýšiť rastom. Medziročne sa spotrebovalo o 2,9 percenta viac piva ako pred rokom. Podľa pivovarníkov je však problémom to, že rastie predaj baleného piva na úkor čapovaného. „Neprospieva to pivnej kultúre, ani českej ekonomike,“ upozorňuje František Šámal, predseda Českého zväzu pivovarov a sladovní.

Najviac piva v Česku sa predá vo fľašiach (40 percentný podiel na celkovom výstave), nasledované je sudmi (34 %), plechovkami (10 %) a PET fľašami (4 %). Viac ako štvrtinový nárast predaja zaznamenali hlavne plechovky. Naopak, obľuba plastových fľašiek padá.

Prečítajte si aj

Slovenský Prazdroj si pochvaľuje predaje. Ťahajú ho české značky

Snímka: Flickr/Luciano Martins