Český zákazník chce lacné pivo, zvyšok ho nezaujíma. Na Slovensku je to lepšie

V susednom Česku sa vlani udiala zaujímavá vec. V Brne vznikla spoločnosť Czech Craft Beers, ktorej ambíciou je vytvoriť sieť malých minipivovarov. Aktuálne združuje pivovary Lucky Bastard a Moravia. Šéf holdingu Jan Grmela sa pre portál oPive.sk rozhovoril o aktuálnej situácii aj plánoch skupiny na Slovensku.

Moravia, Jan Grmela, Lucky Bastard, Brno

Koncom minulého roka ste oživili značku Moravia. Ako ste spokojný so záujmom o ňu?
V skutočnosti bola značka Moravia obnovená už v roku 2016, kedy sme ju prvýkrát predstavili prevádzkovateľom krčiem zo spriatelených podnikov v Brne. Avšak ku skutočnému rozvoju došlo až v novembri 2017, kedy sme pre Moraviu otvorili samostatný pivovar v Brne-Medlánkách, ktorý disponuje najväčšou varňou zo všetkých brnenských minipivovarov.

Aký bude tohtoročný výstav Moravie?
Očakávame, že by sme sa mali dostať cca na polovicu kapacity nášho prevádzky, teda cca štyri- až päťtisíc tisíc hektolitrov.

Aj v rozhovore pre české média ste spomínali, že by ste chceli vyvážať viac piva do Bratislavy. Darí sa to zatiaľ?
Spoluprácu s našimi distribútormi, z ktorých najviac piva nakupujú Damian Beer & Ale a spoločnosť First Express, si pochvaľujeme. O pivo je dobre postarané celú dobu cesty z nášho skladu až k zákazníkovi a na rastúcich objemoch predaja je to vidieť.

Aký potenciál má pre vás slovenský trh?
Do budúcnosti určite zásadný. Na Slovensku sa pije veľa českého remeselného piva, avšak za podstatne lepšie peniaze ako v Česku, čo dáva väčší priestor nielen distribútorom, ale aj prevádzkovateľom krčiem a to je dôležité pre zdravie celého sektoru remeselného piva. Momentálne je pre nás síce hlavným trhom Brno a okolie, v najbližších rokoch by sme však určite radi rozvinuli aj priamu distribúciu na miesta, kde zatiaľ našu rozvozovú dodávku nestretnete.

Rozdielny prístup

Ceny remeselného piva sú na slovenskom trhu vo všeobecnosti vyššie ako v Česku. Čím si to vysvetľujete?
Myslím, že to súvisí s zatvrdilosťou českého zákazníka a otvorenosťou toho slovenského. Podobný trend vidíme napríklad v Poľsku, kde neexistuje silná pivná tradícia, takže bežne v supermarkete kúpite aj pivá, ktorá v Česku nenájdete ani v pivotékach. Český zákazník skrátka chce čo najlacnejšie pivo a často ho príliš nezaujíma pôvod ani kvalita či chuť toho, čo nakupuje. Našťastie sa tento trend začína obracať a aj nám sa darí nahrádzať v podnikoch zavedené značky našim pivom s výraznejšou chuťou a to aj napriek tomu, že sa veľkým pivovarom cenou rovnať, z dôvodov vyšších nákladov daných remeselnou výrobou, zďaleka nemôžeme.

Kedy pridáte k Lucky Bastard a Moravii ďalší pivovar?
Konkrétny termín momentálne k dispozícii nemám, je však pravda, že pripravujeme do budúcich rokov projekt ďalších pivovarov v regióne Brna a okolia.

Koľko pivovarov by mohol združovať váš holding?
Všetko ukáže až čas a záujem o naše pivo. Aktuálne sa sústredíme na naplnenie kapacity oboch našich pivovarov. O ďalších pivovaroch, ktoré by sme do skupiny pridávali, sa môžeme začať baviť najskôr za pár rokov. Projekt však počíta s nižšími jednotkami minipivovarov v regióne.

Ďalšia expanzia

Aké plány máte so skupinou tento rok?
Logistické riešenie presunu piva medzi pivovarmi a centrálnym skladom spolu s obalovým hospodárstvom a správou materiálu a surovín pre výrobu sa ukázalo byť slušným orieškom, ktorý nás spočiatku ľahko prekvapil. Avšak teraz už môžem povedať, že všetko si sadlo a funguje na výbornú. Momentálne je našou prioritou zvyšovanie kvality piva, stabilizácia výrobných postupov a štandardizácia výrobkov.

Čo to znamená?
Budeme určite pracovať aj so šírkou sortimentu pretože momentálne ponúkame sedem druhov piva, čo nie je vôbec málo vzhľadom k rozloženiu objemov, ktoré varíme. K tomu nám pomôže nákup nových tankov od Moravie, ktorými naplníme kompletne projektovanú kapacitu 9000 hektolitrov za rok. No a naplno pracuje náš obchodný tím, pretože predať 600 alebo 700 hektolitrov za rok, čo bol výstav pivovaru Lucky Bastard v roku 2015, je o dosť iné ako predať hektolitrov desať či dvanásť tisíc, čo je výstav, na ktorý by sme sa radi dostali počas roku 2019.

Snímka: Pivovar Moravia