Číňania „potápajú“ české pivovary

Pred dvoma rokmi to bola správa, ktorá zaujala aj slovenské publikum. Čínsky koncern CEFC kúpil piateho najväčšieho producenta piva v Česku Pivovary Lobkowicz. Značky ako Černá Hora, Démon, Uherský Brod či Ježek tak skončili v čínskych rukách. A aká je kondícia skupiny dnes? Najhoršia za posledné roky.

Prepad v rebríčku

Pivovary Lobkowicz mali v rebríčku českých producentov piva špecifické postavenie. Na rozdiel od veľkých nadnárodných gigantov zachovávali regionálnu pestrosť. Kým iné skupiny pivovary v regiónoch zatvárali, oni podporovali. Vznikli v roku 2005 s cieľom spojiť malých českých priemyselných hráčov.

Aj preto v ich portfóliu aj dnes nájdete až sedem malých pivovarov – pivovar Protivín (zastrešuje značky Platan, Lobkowicz, Merlin), pivovar Černá Hora, pivovar Jihlava (značka Ježek), pivovar Klášter, pivovar Rychtář, pivovar Uherský Brod, pivovar Vysoký Chlumec (značky Démon, Vévoda).

Kým pred vstupom čínskych majiteľov patrilo pivovaru piate miesto v rebríčku českých producentov, vlani to bola až siedma pozícia. Podľa zistení Lidových novín sa produkcia prepadla z 900- na 700-tisíc hektolitrov piva ročne.

Trh rastie, oni padajú

„Pokles produkcie na málo cez 700-tisíc hektolitrov nie je priaznivý v situácií, keď celý trh stagnuje, alebo dokonca rastie,“ uviedol pre český denník blízky Pivovarom Lobkowicz, ktorý si neprial zverejniť meno. O nič lepšie na tom nie sú ani finančné výsledky.

Kým v roku 2015 zaznamenali pivovary stratu 83 miliónov českých korún (asi 3,18 milióna eur), vlani to bolo už 106 miliónov eur (vyše štyri milióny eur). Firmu pritom vlani opustil dlhoročný riaditeľ Zdeněk Radil.

A stojí za dramatickým prepadom? Tomáš Mayer, ktorý prednáša na České zemědělské univerzitě Praha ekonomiku pivovarníctva, poukazuje na to, že Česi neprijímajú Čínu ako pivovarnícku krajinu. „Na pivovary má tiež vplyv obrovská investícia na nákup plechovkovej linky a tiež viditeľný výpadok v marketingovej komunikácii,“ myslí si Tomáš Mayer.

Ešte pred dvoma rokmi Lobkowicz avizoval, že plánuje otvoriť značkový podnik v Bratislave. „Intenzívne pracujeme na projekte Šnyt v Bratislave,“ hovorila ešte pred rokom špecialistka komunikácie spoločnosti Pivovary Lobkowicz Group Lucie Tučková. Doteraz sa tak nestalo

Snímka: Pivovary Lobkowicz