Distribútor Černej Hory: Problémom sú lacné braky

Ťažký, prelomový, ale aj pozitívny. Rok 2014 priniesol pre pivovarníkov mnoho momentov. V novoročnej ankete sa pozeráme na najdôležitejšie okamihy roka. Dnes odpovedá Ferdinand Ertelt, konateľ spoločnosti ČH, ktorá u nás distribuuje pivá z pivovarov Černá Hora, Klášter, Vysoký Chlumec, Chodovar, Ferdinand a Herold.

Cerna hora Clanok

Ako hodnotíte rok 2014 ?

Potvrdený trend z predchádzajúceho roka, lacné pivá sa sťahujú z výčapov do PET fliaš a celkový predaj klesá, naopak kvalitné pivá malých pivovarov si získavajú stále väčšiu priazeň zákazníkov na prevádzkach, iba my sme oproti minulému roku zaznamenali nárast výtočí o cca 10percent.

Čo bolo pre vás pivovarníckou udalosťou roka?

Každý vznik nového malého pivovaru, či regionálneho piva, ktorého výroba je založená na tradičnom dvojrmutovom spôsobe výroby a spodnom kvasení je pre nás vždy udalosťou roka. Tento rok to bol vznik regionálneho piva Frambor v Žiline a regionálneho piva Martinský Richtár v Martine.

Aké problémy najviac trápia sektor ?

Najväčším problémom sú lacné braky, nazývajúce sa tiež pivom, ktorým prznia trh a v neposlednom rade aj zdravie spotrebiteľov. Sú to predovšetkým nadnárodné koncerny. Parazitujú tak hlavne na menej bonitnej časti spoločnosti.

Čo vám urobilo za rok 2014 urobilo najväčšiu radosť?

Tých vyššie spomínaných 10 percent nárastu. Nie je to ale iba prejav lepšieho kšeftu, je to predovšetkým prejav zlepšujúcej sa úrovne pivnej kultúry, kedy si ľudia najskôr zistia, ako sa vyrába to ktoré pivo a až potom sú ochotní svoje poväčšine nie ľahko zarobené peniaze za toto pivo zaplatiť. Ďalej je to už len otázka chuti, ktoré pivo ich najviac osloví a chutiť im môže o to viac, že spoločne s nami bojujú proti vymývaniu mozgov reklamnými trikmi korporácií.

Aký bude podľa vás rok 2015? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?

Predpokladáme a dúfame, že trend bude pokračovať, čo bude mať za následok ďalšie zatváranie jednotlivých pivovarov nadnárodných spoločností a združovanie výroby rôznych značiek do jedného pivovaru. Pre nás to bude naďalej boj s veternými mlynmi, ale inak to nikdy nebolo, takže v podstate sme zvyknutí. Plánujeme rozšíriť pivo Frambor o nové chuťové línie, bližšie o tom budeme informovať verejnosť až v jarných mesiacoch, ale sľubujeme, že sa majú na čo tešiť. Veríme tiež, že malých pivovarov bude vznikať čo najviac a že si ich v jednotlivých regiónoch miestny budú ceniť, pretože navariť kvalitné pivo je skutočné umenie.