Európa nie je Amerika. Pivovar Stone to v Berlíne zabalil

Stone, Berlin, pivovar, nemecký pivovar, BrewDog

V Amerike sú hviezdy, ktoré určujú smerovanie celej scény remeselného piva. A s takouto ambíciou prichádzal americký pivovar Stone Brewing aj do Európy. Po necelých troch rokoch však majitelia pivovaru svoj európsky sen vzdávajú. Do istej miery to vypovedá o stave európskeho, ale aj slovenského trhu s remeselným pivom.

S veľkými ambíciami

Americký pivovar Stone Brewing založili v roku 1996 a veľmi rýchlo si našiel fanúšikov nielen v Kalifornii, v ktorej sídli. Pivovar sa vďaka produkcii „poriadne nachmelených“ pív stával populárnejším po celom svete. Aj preto sa majitelia pozerali po možnosti otvoriť ďalšiu fabriku mimo amerického kontinentu.

Úvahy o expanzii do Európy začali ešte okolo roku 2009, keď boli definitívne potvrdené o päť rokov neskôr. V roku 2014 oznámil generálny riaditeľ a zakladateľ pivovaru Greg Koch, že postavia nový pivovar v Berlíne.

„Možnosť zdieľania nášho piva s Európanmi je veľmi vzrušujúca. Veľa rokov sme vítali Európanov v našom pivovare v San Diegu,“ uviedol Greg Koch s tým, že otvorenie pivovaru v Berlíne je najlepšou cestou ako rozšíriť popularitu piva aj na novom kontinente.

Stone, BrewDog, Berlín, pivo

Američania si v Berlíne vyhliadli historický objekt 115-ročnej plynárne. Práve v ňom na konci leta 2016 otvorili komplex s názvom Stone Brewing World Bistro & Gardens. Okrem pivovaru, ktorý disponoval varňou o objeme 100 hektolitrov, ponúkol aj reštauračné služby. Len pre predstavu, v komplexe sa ponúkalo 65 rôznych druhov čapovaného piva navareného nielen v Berlíne.

Precitnutie

Ani nie po troch rokoch od otvorenia však americký pivovar svoju európsku misiu vzdáva. „Stone sme založili v roku 1996, pretože sme neboli spokojní so status quo na pivnom trhu v USA. Mysleli sme si, že Američania si zaslúžia lepšie pivo, a tak sme im ho začali variť,“ píše v oficiálnom prehlásení k predaju pivovaru v Berlíne Greg Koch.

„Keď sme videli, že aj nemecký trh je zaplavený lacným pivom, chceli sme pomôcť aj tu. V súčasnej dobe sú ceny nemeckého piva najlacnejšie v západnej Európe. Ako väčšina z nás pozná zo života, najlepšie veci sú zriedkakedy najlacnejšie,“ vysvetľuje riaditeľ pivovaru.

Ich presvedčenie, že Nemci sú ochotní zaplatiť za pivo viac, však narazila na realitu. „Po celej krajine varia výborné pivovary výborné pivo. Bohužiaľ, podľa štatistík, väčšina Nemcov stále ignoruje nákup výborného piva a preferuje nákup lacných produktov,“ uviedol Koch.

„Investovali sme do budovania Stone Berlin milióny, ale nevyšlo to. Bolí to, ale takéto veci sa stávajú,“ neskrýval sklamanie generálny riaditeľ, ktorý poukázal na to, že  pri aktuálnom nastavení trhu by nemohol pivovar rásť. „Niekedy si musíte uvedomiť, že váš sen sa pre vás môže stať hrozbou,“ povedal.

Nový majiteľ

Koch však upozornil na situáciu na nemeckom trhu, ktorá vplýva aj  na pivovarníkov. „Pravdou je, že stavebný priemysel v Berlíne je rozbitý. Áno, je tu veľa byrokracie. V USA je toho ešte o kúsok viac, takže sme na to boli pripravení. Skutočnou výzvou však bolo zastaviť zmýšľanie našich dodávateľov, keď nastal nejaký problém. Dokola som počúval ten istý refrén: Tieto veci vyžadujú čas,“ sťažuje si Koch.

Ten si dnes uvedomuje, že možno mohli začať s menším projektom a postupne rásť. Vychádzali však z predpokladu, že trh sa bude meniť dynamickejšie. Poukázal napríklad na to, že Berlín má o milión obyvateľov viac ako San Diego, kde sídlia. Kým v nemeckom hlavnom meste je 20 pivovarov a asi 20 podnikov s aspoň desiatimi pivami na výčape, v americkom meste je 150 pivovarov a viac ako 1 000 takýchto podnikov.

Koch pritom priznal, že musel v Nemecku bojovať aj s predsudkami, keď ho presviedčali, že americké pivo nie je pre Nemcov dobre. „Väčšina Nemcov si myslí, že americké pivo nie je dobré. A rovnako platí aj to, že väčšina Američanov si zase myslí, že nemecké víno nie je dobré. Oba tvrdenia však nie sú pravdivé,“ napísal Koch.

Ako ďalej?

Američania chcú naďalej dodávať svoje pivo v Európe. Aktuálne je podľa Kocha dostupné v 26 krajinách kontinentu. Do akej miery sa koniec výroby v Berlíne podpíše pod množstvo dodávaného  piva je otázne. Isté je to, že distribučné náklady vzrastú.

Pivovar však nezostane zatvorený. Stone sa dohodli s ďalším veľkým menom zo segmentu pivovarníctva. Producenta piva v Berlíne prevezme BrewDog. Je možné, že v budúcnosti navaria aj spoločnú várku v tomto pivovare.

Celá transakcia je aj zrkadlom európskeho trhu. Remeselné pivo si síce našlo priaznivcov, v ďalšom raste narazí na limity. Na to, aby sa stalo rozšírenejšie, potrebuje zaujať aj cenou. Otázkou však zostáva, do akej miery budú vedieť pivovary vedieť narábať s pomerom cena/kvalita. Do najbližších rokov to bude výzvou aj pre slovenských producentov. Najmä tých, ktorým nebude stačiť varič malé množstvá piva a zameriavať sa len na svojich pár podnikov.

Prečítajte si reportáž z pivovaru v Berlíne

Berlin Beer Week 2017: Ukážka pivného neba

Snímky: FB Stone Brewing World Bistro & Gardens – Berlin