Heineken: Povysávali trh a vládnu Slovensku

Ak by sa u nás pravidelne zverejňovali štatistiky varenia piva bolo by možno Slovensko veľmi zaskočené. Podľa neoficiálnych údajov totiž takmer každé druhé domáce pivo pochádza z Hurbanova. Pozícia, ktorú si na Slovenku vybudoval Heineken nemá v iných pivných štátoch obdobu. Paradoxne, hurbanovský pivovar, ktorý sa preslávil hlavne Zlatým Bažantom, neurobil nič neobvyklé. Mal možnosť, tak povysával trh.

Heineken

Históriu pritom nemá až takú bohatú. Minimálne v porovnaní s tradičnými pivovarmi vo svete. V Hurbanove totiž pivo začali variť len v roku 1969. Pôvodné Hurbanovské pivo premenovali na Zlatý Bažant, údajne kvôli veľkému výskytu týchto zvierat v regióne. Pivovaru sa začalo rýchlo dariť, čomu pomohli aj inovácie. Ako prvý pivovar v Československu začal používať plničku na plechovkové pivo. Hurbanovo si tak rýchlo vybudovalo pozíciu „slovenskej Plzne“ a exportovalo svojho Bažanta po celom svete.

V roku 1995 dochádza k zlomu. Do podniku vstupuje holandská skupina Heineken. Tento krok nezmenil len históriu hurbanovského pivovaru, ale aj slovenského pivného trh. Holanďania totiž začali skupovať jeden pivovar za druhým a zmenili pivnú mapu u nás na nepoznanie. Pod ich krídlami skončili pivovary Corgoň (Nitra), Martiner (Martin) či Gemer (Rimavská Sobota). Nebolo by na tom nič neobvyklé, keby ich Heineken nepozatváral a výrobu nekoncentroval v Hurbanove. Pre niekoho ekonomické nevyhnutnosť, pre iného barbarstvo. Aj keď pre mnohých pivárov Hurbanovo stelesnením klasického „europivovaru,“ práve Holanďania inovujú svoju ponuku najviac. Aj keď radler na našom trhu nepredstavili ako prví, práve oni naučili piť „bežný ľud“ ovocné pivá. Posledným činom bolo uvedenie pšeničného Bažanta.

Rok založenia: 1964

Výrobná kapacita: 1,9 mil. hektolitrov

Značky: Zlatý Bažant, Corgoň, Kelt, Martiner, Gemer, Heineken, Starobrno, Krušovice, Desperados

Majiteľ: Heineken (Holandsko)

  • esus

    a vsetky piva od Heinikenu chutia rovnako..kde sa hrabu na klasicky stary Zlaty bazant..

  • Peter

    práve oni naučili piť „bežný ľud“ ovocné pivá – neviem ,či oni naučili,len jediný s Topvarom majú peniaze na televíznu reklamu,ktoré pochádzajú v zahraničí. Slovenský Heineken,je dlhodobe v strate!