Kam smeruje slovenské pivo? Ukážu najbližšie tri dni

Salón Piva, pivo, výčap

Dnes začne ďalší ročník festivalu Salón Piva. V Bratislave nebude v najbližších troch dňoch chýbať hádam žiaden fanúšik remeselného piva. (Teda, ak mu to zdravie a povinnosti dovolia). Salón prešiel za takmer štyri roky zaujímavým posunom a vývojom. My sme sa na tohtoročnú jarnú edíciu pozreli cez otázky a odpovede a prinášame vám našu krátku úvahu či postrehy.

1. Aká bude návštevnosť podujatia?

Keď sa v roku 2014 uskutočnil prvý Salón Piva, bola to do istej miery atrakcia. Aj keď popularita remeselného piva pomaly rástla, ponúkalo ho len pár podnikov. Podujatie vytvorilo zaujímavú skratku na to, aby ste sa s pivom z malých remeselných pivovarov mohli zoznámiť. Za uplynulé štyri roky sa však situácia zmenila. Najmä v Bratislave nájdete remeselné pivo vo viacerých podnikoch, vybrať si môže naozaj každý. Uvidíme, do akej miery to ovplyvní atraktivitu podujatia pre bežných pivárov či návštevníkov.

2. Ako dopadnú nováčikovia?

Na podujatí sa priemiérovo predstavia hneď viacerí noví hráči. Či už ide o Panský pivovar Bojnice, Pivovar Baťák, Parom či Nobell. Bude zaujímavé sledovať, čo ponúknu a čím chcú zaujať. Vo festivalovej konkurencii to nebudú mať ľahké. Podujatie je na jednej strane skvelým marketingom a pozvánkou na návštevu kamenných pivovarov, ale môže aj ublížiť. Na Salóne by totiž mali ponúknuť to najlepšie, čo majú. A špeciálnou kategóriou v tomto smere je značka Bradáč, za ktorou stojí slovenský Heineken. Aj jeho produkty môžu ukázať, do akej miery sa trh zmení.

3. Kto predvedie najlepšiu novinku?

Organizátori podujatia už skôr pochopili, že podujatie musí byť do istej miery exkluzívne, aby si udržalo status a pozíciu na trhu. Aj preto pivovarom zaviedli povinnosť predstaviť nové pivo. Je to logický krok. Aj autosalóny lákajú na svetové (slovenské) premiéry a dávajú mu aj punc. Bude zaujímavé sledovať s čím prídu pivovarníci na festival. Práve to je prednosťou slovenského trhu. Niektoré pivovary (a je ich stále viac) sa neboja experimentovať a máme sa na čo tešiť. Mnohé pritom avizujú párovanie piva s jedlom či alkoholom.

4. Uchytí sa marketing aj medzi remeselníkmi?

Konkurencia na slovenskom pivnom trhu rastie a určite aj rásť bude. Aj takéto podujatie ukazuje, do akej miery robí remeselný pivovar „marketing“. Návštevníka to totiž podvedome ťahá k pivovaru, ktorý pozná, resp. o ňom počul. Už na jeseň mnohé stánky zaujali stvárnením, originálnym usporiadaním či štýlovosťou.  Aj keď platí, že najlepším marketingom je dobré pivo, platí to aj z opačného pohľadu. Aj priemerný pivovar sa cez dobrú komunikáciu, prezentáciu značky či budovanie mena môže predajom vyšvihnúť medzi úspešné. Aj keď mnohí remeselníci o marketingu nechcú ani počuť, v najbližších rokoch sa to určite bude musieť zmeniť. Salón čo-to naznačí. Upozorniť na seba v takej konkurencii bude „fuška“.

5. Kam kráčaš slovenské pivo?

Jarná edícia Salónu Piva ukáže, kam kráča slovenské pivo. Práve počas troch dní sa ukáže, ako bude vyzerať tohtoročná jar a leto z pohľadu remeselného piva. Odhalia sa trendy, ktoré ovplyvnia ponuku v krčmách i pivotékach. Kým na začiatku bol zjavením už samotný remeselný ležiak, potom to bolo očarenie štýlom IPA, neskôr zase boom kyseláčov (práve na Salóne bol pritom kyseláč prvýkrát slovenskému publiku predstavený). Na čo sa môžeme tešiť v ďalších mesiacoch? Uvidíme. Možno to budú „milkshake ipy“,  „neipy“ či špeciálne ochutené kúsky. Nechajme sa prekvapiť.

Máme sa na čo tešiť. Najbližšie tri dni načrtnú budúcnosť trhu s remeselným pivom. Už teraz však vieme povedať, že práve Salón do istej miery provokuje pivovary na to, aby trochu improvizovali a nebáli sa experimentovať. Aj vďaka nemu je ponuka širšia a oveľa odvážnejšia ako napríklad v susednom Česku. A to je fajn.