Na slovenských pivároch zarábajú najviac Holanďania

Logo Heineken

Heineken, Topvar alebo niekto iný? Medzi spoločnosťami, ktoré zarábajú na slovenských pivároch nájdeme nielen pivovary, ale aj distribučné siete. Do prvej trojky sa dostal napríklad distribútor značky Staropramen na Slovensku. Portál oPive.sk si posvietil na spoločnosti, ktoré najviac profitujú na pivnom trhu na Slovensku a zostavil rebríček najúspešnejších z nich.

1. Heineken Slovensko – 17,5 milióna eur za rok 2012 (celá skupina vyše 21 miliónov eur)

Náš najväčší pivovar sa má na Slovensku dobre. Len za posledných 5 rokov zarobili holandský koncern, ktorý stoji za pivovarom, vyše 63 miliónov eur. Okrem značiek ako Zlatý Bažant, Corgoň či Kelt, zarába aj na importovaných pivách ako Heineken či Krušovice. Pivovar má na Slovensku dominantné postavenie nielen v maloobchode, ale aj v reštauráciách a krčmách. Podľa Finstatu dosiahli tržby spoločnosti v roku 2012 u nás takmer 115 miliónov eur. A to sme do rebríčka ešte nezaradili aj ďalšie firmy napojené na Heineken: Heineken Slovensko Sladovne a Heineken Slovensko Distribúcia. Zaujímavé je to, že čísla za rok 2013 stále nie sú k dispozícií. Podľa informácií oPive.sk by zisk mal výrazne klesnúť.

2. Pivovary Topvar – 8,1 milióna eur za rok 2013

Ak by boli známe oficiálne čísla za rok 2013 aj u konkurencie, asi by sa poradie na prvom mieste menilo. Pivovary Topvar totiž majú za sebou úspešný rok. Zisk sa im na Slovensku takmer strojnásobil. Podnik stavia predovšetkým na českých značkách Pilsner Urquell (len dováža), Velkopopovický Kozel a Birell (tie aj varia v licencii vo Veľkom Šariši). Zo slovenských značiek profituje hlavne na pivách Šariš a Smädný mních. Firma je najsilnejšia na východe Slovenska. V iných kútoch Slovenska boduje českými pivami, keďže patrí do rovnakej skupiny ako Plzeňský Prazdroj.

3. Staropramen Slovakia – 2,2 milióna eur za rok 2013

Pre niekoho to možno bude prekvapenie, ale treťou najziskovejšou firmou na pivnom trhu na Slovensku je distribučka pražského Staropramenu. A to si o proti roku 2012 pohoršila, keď zarobila o takmer 300-tisíc eur menej. Pražský pivovar má na Slovensku vybudovanú pomerne silnú pozíciu v segmente reštaurácií a krčiem. Zaujímavosťou je, že táto firma zarobila viac ako všetky menšie pivovary na Slovensku dokopy.

4. Budweiser Budvar SK – 160-tisíc eur za rok 2013

Spoločnosť vznikla na Slovensku len pred troma rokmi. Budejovický Budvar takto riešil silnejúcu pozíciu slovenského trhu. Ten je po Nemecku a Veľkej Británii tretím najdôležitejším exportným trhom pre český pivovar. Firma si na Slovensku založila dcérsku spoločnosť a zatiaľ nemôže ľutovať. Podľa Finstatu vlani matke zarobila vyše 160-tisíc eur, keď si oproti roku 2012 polepšila o vyše 14-tisíc eur.

5. Banskobystrický pivovar – 112-tisíc eur za rok 2013

Na pive dokážu zarábať aj v Banskej Bystrici. Tamojší Banskobystrický pivovar je v pluse už niekoľko rokov za sebou. Vlani dokázal zarobiť 112-tisíc eur. Na rozdiel od konkurencie, Bystričania sú silný hlavne vo svojom regióne. Výraznejší prienik do maloobchodných sieti sa im zatiaľ nepodaril. Aj preto za prvou trojkou výraznejšie zaostávajú.

Ostatní

Ostatným firmám zo sektora sa darilo menej. Úspechom bolo už to, že neskončili v strate. Napríklad Steiger zarobil vlani niečo vyše 66-tisíc eur, bytčiansky Popper 50-tisíc eur. Naopak, rožňavský Kaltenecker skončil v strate takmer 900-tisíc eur.