Môže malý pivovar bez rizika spolupracovať s gigantom?

Plzeňský Prazdroj, Pivovar Matuška, První,

V týchto dňoch sa na českom trhu udiala zaujímavá a prelomová spolupráca. Sily spojili pivovary Matuška a Plzeňský Prazdroj, keď navarili pivo s názvom První. Ide o pivo štýlu India Pale Lager a k dispozícií bude v podnikoch, ktoré sú zapojené do programu Voľba sládkov či pivoték a podnikov s pivom Matuška.

Samotné pivo môže byť zaujímavé, ešte zaujímavejšia je však podstata tohto kroku. Môže malý pivovar bez obáv spolupracovať s veľkou nadnárodnou spoločnosťou? A môže takýto krok byť príkladom pre ďalšie pivovary? Skúsili sme sa na problematiku pozrieť cez otázky a odpovede.

Prečo spolupráca vznikla?

„Celý nápad vznikol na našom spoločnom stretnutí tento rok na jar. Matuška vyrába pivá amerického typu, my svetoznáme české ležiaky. Povedali sme si, že k oslavám vzniku republiky uvaríme pivo, ktoré spoja oba naše prístupy,“ uviedol Václav Berka z Prazdroja. Receptúru potom vytvorila štvorica sládkov – z Prazdroja to bol spomínaný Václav Berka a Lenka Straková, minipivovar zastupoval Martin Matuška a jeho syn Adam (na snímke hore). Obe strany hovoria, že ich spája priateľstvo. Bez tohto momentu by asi k žiadnej spolupráci nedošlo.

Čo môže z takejto spolupráce získať Matuška?

Môže sa zviditelniť v 1 200 podnikoch v Česku i na Slovensku. Práve to môže byť najväčším benefitom spolupráce. V tomto smere treba zdôrazniť, že Prazdroj si nepotrebuje budovať svoje meno, Matušku však bežní konzumenti nepoznajú. Otázne je, do akej miery budú zákazníci prisudzovať pivo malému či veľkému pivovaru. Ak by išlo len o pivo Matušku čapované v sieti Prazdroja, boli by benefity oveľa väčšie.

Čo môže z takejto spolupráce získať Prazdoj?

Prazdroj môže využiť spojenectvo na prilákanie nových zákazníkov do podnikov, ktoré čapujú jeho pivo. Zaujímavým momentom môže byť aj posilňovanie dojmu, že Prazdroj je „Craft Beer Friendly“ pivovar. O testovaní chutí asi nemôže byť polemika, keďže program Voľba sládkov to robí už dlhšie obdobie.

V čom je takýto krok rizikový?

Objavili sa aj názory, že Prazdroj chce len nazrieť do kuchyne malého hráča a inšpirovať sa. Môžeme sa nad nimi usmiať. Plzenský pivovar má mnoho iných ciest, ako sa inšpirovať malými hráčmi a navyše jeho produkty v programe Voľba sládkov sú konkurencieschopné. Riziká tu nie sú, otázne je, či sa to Matuškovi oplatilo. Či takýto počin očakávali jeho priaznivci a či mu to zvýši popularitu.

Môžu sa iné pivovary inšpirovať?

A prečo by to robili? Výroba a predaj piva v malom sú síce v mnohom podobné, v globále však ide o úplne iný prístup a filozofiu. Čo takýmto krokom odkáže verejnosti veľký pivovar je viac-menej jasné, z hľadiska malého pivovaru sú však benefity malé. Takýmto krokom nezíska nové odberné miesto, ani neprezentuje čisto svoje dielo. Platí to, že jediným benefitom je marketingový nástroj zviditeľnenia značky a predstavenia sa aj pivárom, ktorí ju nepoznajú. Či je práve toto správna cesta, je na zvážení.

Snímka: Plzeňský Prazdroj