„Mŕtvy“ pivovar v Poprade? Kdeže. Pod Tatrami lámu rekordy

Pilsberg

Slovenské pivovarnícke domy pomaly zverejňujú čísla za uplynulý rok a prekvapujú. Napríklad aj pivovar v Pilsberg v Poprade. Že je už takmer osem rokov zatvorený? Možno nepodstatné. Aspoň tak vyzerá pohľad do jeho finančných výkazov. Za rok 2014 totiž podľa portálu Finstat.sk zaznamenal zisk niečo vyše 252-tisíc eur. Je to najlepší výsledok za posledných päť rokov. Pod Tatrami pritom nenavarili ani liter piva.

Za všetkým treba hľadať zákazkovú výrobu. Pivovar Pilsberg totiž v roku 2007 zavreli a pivo nechali variť pod licenciou. „Pivo sa bude variť pod dohľadom popradských sládkov podľa pôvodných receptúr a surovín, ktoré dodá Pilsberg,“ presviedčal novinárov majiteľ pivovaru Ladislav Lazar. Kde premiestnili výrobu, neprezradil. Až neskôr pivovar pripustil, že si pivo nechávajú variť v susednom Poľsku. Podľa všetkého v pivovare Van Pur v poľskej Rakszawe.

Pilsberg Zisk

A tak pre nezainteresovaného pivára pivo Tatran či Kamzík z pultov obchodov prakticky nikdy nezmizlo. Ani etikety týchto pív o tom neinformovali, keďže pivovar uvádzal na fľašiach slovenský EAN kód i slovenské logo s tým, že pivo je „Vyrobené v EÚ“ (viac o tom sa dočítate TU). Z pivovaru sa tak stala len distribučná spoločnosť, ktorá si nechávala pivo variť v zahraničí a následne ho distribuovala do slovenských obchodov a krčiem. Aj keď sa zdalo, že tento biznis plán nefunguje, posledný rok hovorí o opaku. Tržby na úrovni 1,5 milióna eur a hlavne vykázaný zisk výrazne prekonávajú obdobné podniky v regióne.

Pilsberg tržby

Len pre zaujímavosť. Napríklad Banskobystrický pivovar, ktorý varí pivo klasickým spôsobom, zaznamenal v roku 2013 tržby na úrovni 5,7 milióna eur. Pri takejto sume pritom vykázal  zisk na úrovni 112-tisíc eur. Pivo od Pilsberg Beverages dnes kúpite po celom Slovensku. Jeho značku Staročesko predáva napríklad aj Tesco. Oveľa silnejšie postavenie má však pod Tatrami a na Spiši, kde stále funguje pod pôvodnými značkami Kamzík či Tatran. Že to spoločnosť s marketingom až tak nepreháňa svedčí aj to, že pivovar nemá ani oficiálnu facebookovskú stránku.

Snímka: Panoramio, Grafy: Finstat.sk