Pivný trh sa mení. Ukázal to aj Salón piva

Salón piva, festival, Stará tržnica, pivo

Salón piva síce nie je najnavštevovanejším pivným podujatím na Slovensku (Prešovský pivný festival vlani navštívilo 42-tisíc ľudí), do istej miery je najreprezentatívnejším festivalom u nás. Aj preto bolo zaujímavé sledovať nové trendy na pivnom trhu na Slovensku. A čo sme si z tohtoročnej edície podujatia odniesli? Tu je niekoľko našich postrehov.

Pivná ponuka

V tomto smere došlo oproti jarnej edícii k ústupu z pozícií. Zastúpenie jednotlivých pivovarov či distribútorov bolo o čosi chudobnejšie. Z ponuky oproti jari vypadli hráči ako Drinkshop, Hostinec, Jama Craft Brewery či Trenčiansky pivovar Lanius. A ubudli aj „svetové“ premiéry. Subjektívne by sme mohli napísať, že z tohto pohľadu bolo lákadiel menej. Niektoré pivovary dokonca nepriniesli žiadnu novinku.

Návštevnosť

Presné čísla poznajú organizátori, z nášho pohľadu navštívilo Salón menej ľudí. Nám to síce vyhovovalo, pivovarom mohlo už menej. Dôvodov tohto kroku môže byť viacero. Napríklad aj fakt, že ponuka je na trhu čoraz širšia a bohatšia. Pribudli nielen podniky s remeselným pivom, ale najmä podujatia (pozrite si náš Kalendár pivných akcií). Prakticky každý týždeň sa na Slovensku konal nejaký festival či podujatie so zastúpením remeselných pivovarov. Mnohí návštevníci tak mohli byť po lete presýtení, alebo jednoducho nájdu dostatočne široku ponuku originálnych pív aj v centre Bratislavy či iných mestách.

Kvalita piva

Tá bola veľmi slušná. Neochutnali sme všetko (to sa nedalo), ale z odpitého sme mali dobrý pocit.  Nehovorí to však nič o smerovaní celoslovenského trhu. Zo 68 slovenských kamenných pivovarov sa totiž na podujatí neobjavila ani štvrtina. Je však zaujímavé sledovať, akým smerom sa uberajú niektoré slovenské pivovary. Za všetky spomenieme Hop Grup. Nitriansky pivovar sa za posledné roky posunul ďaleko dopredu a svojimi produktmi by určite obstal aj v zahraničí.

Atmosféra

Výborná. Je vždy dobré stretnúť sa a porozprávať sa s predstaviteľmi pivnej scény. V tomto smere je pozícia a význam podujatia nezastupiteľný. Osobitne, keď vám v mnohých stánkoch načapujú samotní sládkovia či majitelia pivovarov.

Pozícia podujatia

To je otázka. Podujatie má význam a budúcnosť. Otázna je jeho pozícia. Najmä pre etablované pivovary so zabezpečeným odberom piva môže byť účasť na tomto festivale menej atraktívna. Najmä ak si porovnajú, do akej miery sa im oplatí absolvovať náročnú tortúru spojenú s festivalom a porovnať to s krokom, keď môžu svoje novinky odprezentovať v etablovaných podnikoch. Festival však môže byť zaujímavý pre začínajúcich hráčov, ktorí sa môžu aj cez neho zviditeľniť a nadviazať nové kontakty s prevádzkovateľmi podnikov. Bude zaujímavé sledovať, aké inovácie prinesú organizátori v ďalších rokoch.