Pivovar Zámčan: Problémom je expanzia zahraničných značiek

Bolo to opäť zaujímavé. Máme za sebou pivovarnícky rok 2017 a môžeme bilancovať. Pre niekoho bol prelomový, pre iného stabilizačný. Portál oPive.sk sa rozhodol na prelome rokov uskutočniť tradičnú anketu medzi pivovarníkmi a odborníkmi, ktorí sa pohybujú okolo piva. Dnes odpovedá sládok a majiteľ pivovaru Zámčan Tibor Hlavička.

Aký bol pre vás rok 2017? Čim bol iný ako predchádzajúce?
V roku 2017 sme po roku príprav, prestavieb a byrokracie konečne spustili výrobu piva. Prvú várku sme navarili 15. januára a oficiálne sme pivovar spustili 1. júna 2017. Rok bol plný výziev, nástrah, problémov ako aj šťastných okamihov. Pre nás, čo pracujeme v gastronómii to bol obrovský krok vpred, predsa len, variť pivo nevie hocikto a pre nás bolo príjemným prekvapením, keď sme navarené mohli s radosťou vypiť. Tému intenzívne študujeme a ako sa hovorí, čím viac vieme, tým viac toho nevieme.

Čo považujete za pivovarskú udalosť uplynulého roka?
Ako už bolo spomenuté, bolo to spustenie predaja piva. Ukázali sme Zámčanom, že existujú aj iné pivá ako ležiaky a hlavne, že pivo, ktoré je nepasterizované a nefiltrované chutí inak, ako v obchode. Stále musíme zákazníkov vzdelávať a ukazovať im, ako sa pivo vyrába, snažíme sa im vysvetľovať rozdiely medzi štýlmi, ako by mali chutiť rôzne druhy a čo vlastne vety za studena chmelené alebo nefiltrované znamenajú. Zmeny sa presadzujú veľmi ťažko, predsa len žijeme v oblasti, kde Zlatý Bažant dominoval 50 rokov a stále, hlavne staršia generácia, považuje pivá z nadnárodných pivovarských spoločností za vzor chute a štandardu.

Na čom by mal pivovarský sektor popracovať, aby sa posúval ďalej?
Jednoznačne na spolupráci. Nakoľko je Slovensko veľmi malá krajina v porovnaní s inými v Európe či vo svete, funguje tu veľká rivalita. Malé pivovary by mali viac spolupracovať a v každom prípade by si mali uvedomiť, že kým budú pracovať proti sebe, nahrávajú nadnárodným pivovarom a rozbrobujú jednak veľmi malý pivovarnícky trh. Za najväčší problém vidím aj expanziu zahraničných pivovarov. Na zamyslenie je fakt, keď už si začínajú vytvárať stabilné pozície na trhu aj pivovary z Maďarska a Poľska, krajín známych z minulosti zlej kvality pív. český import je dlhodobo problém, hlavne, keď sú schopné predávať pivovary zo západných Čiech predávať remeselné pivo za cenu europív na Slovensku. Z pracovných ciest z Čiech mám pocit, že tam funguje väčšia spolupatričnosť a výmena skúseností.

Aký bude pre vás rok 2018? Čo je pre vás najväčšia výzva?
V roku 2018 by sme chceli hlavne rozšíriť výstav, nájsť nových odberateľov – hlavne z okolia a primárne zvýšiť povedomie o pivovare. Kým rok 2017 pre nás bol hlavne o upravovaní receptúr, dolaďovaní a skúšaní, v ďalších rokoch by sme radi zvýšili predaj na využitie potenciálu a pokrytie distribúcie v okolí Nových Zámkov. Mali sme veľa ponúk na festivaly po celom Slovensku avšak sme ich odmietali, nakoľko pre nás nemalo ekonomický zmysel predávať pivo na východe alebo v Bratislave.

Snímka: Zámčan