Ich región pozná len Šariš, chcú to zmeniť novým pivovarom

Ak ste niekedy navštívili severovýchod Slovenska, viete, že tamojší región môžeme pokojne označiť nálepkou „pivná pustatina“. Pre tamojších tradičných pivárov je stelesnením najlepšieho piva značka Šariš. Nikto sa tomu nečuduje. Toto pivo tu má dlhoročnú tradíciu a ponuka tu bola roky monotónna, bez akejkoľvek alternatívy. Za posledné obdobie sa niečo pomenilo, remeselná ponuka však stále absentuje. Zmeniť to má dvojica kamarátov Jozef Havír a Miloš Harčarík, ktorá pripravuje v Bardejove pivovar Berhet.

Návrat tradície

Aj keď dnes Bardejov na pivovarskej mape Slovenska nenájdete, kedysi v nej svietil. Veľmi dobre to vedia aj Jozef s Milošom. „Pamätám si, ako mi v detstve otec viackrát ukazoval poslednú stojacu budovu pivovaru v Bardejove, ktorý fungoval začiatkom 20. storočia až do medzivojnového obdobia – známeho ako Bardiovská pivovárska spoločnosť,“ približuje históriu pre portál oPive.sk Jozef Havír. Nápad vrátiť pivovar Bardejovu mu skrsol počas štúdií na vysokej škole. „K realizácii som sa dostal, až keď som sa rozhodol vrátiť späť do Bardejova a pracovať tu na projektoch, ktoré „rozhýbu“ región,“ vysvetľuje Jozef.

V plánoch však nezostal osamotene. „Koncept som už mal pripravený, keď v rámci bežných povinností som sa stretol s bývalým spolužiakom zo strednej a on mi spomenul, že jeho známy Miloš, by chcel tiež niečo také vytvoriť. Tak sme sa stretli a dohodli sa na spoločnej spolupráci,“ hovorí Jozef. Základom bolo to, že sa obaja zhodli na smerovaní a základnej filozofii pivovaru. „Obaja máme vášeň pre pivo a v meste Bardejov sa v histórii varilo poctivé pivo. Preto sme sa rozhodli obnoviť výrobu takého piva, ktoré bude známe nielen v Bardejove, ale aj na Slovensku a možno aj v zahraničí,“ prezrádza Miloš.

Práve on je tým, ktorý má vo dvojici väčšie skúsenosti s varením piva. „Začalo to tým, že sme varili domáce pivo pre vlastnú spotrebu. Skúšali sme rôzne ingrediencie a vlastne vymyslené recepty sme si začali rôzne upravovať. Tým, že varíme v malých množstvách máme tú možnosť, že môžeme variť také pivá, z ktorých by sme sa chceli sami napiť alebo myslíme, že môžu zaujať,“ konštatuje Miloš.

Proti prúdu

Ak by sa na severovýchode Slovenska robila anketa, ktoré pivo je najobľúbenejšie, asi by s prehľadom vyhrala značka Šariš, ktorá si za desaťročia opantala celý región. Paradoxne, v Bardejove sa chcú vydať proti prúdu. „Na Slovensku sú pre pivá typické ležiaky. My sa chceme orientovať opačným smerom. Vyrábať pivá s originálnou chuťou pri zachovaní prirodzenej kultúry – nepasterizované, nefiltrované pivo, ktoré nezaťažuje organizmus a navyše je ľahko stráviteľné. Jedná sa najmä o vrchne kvasené pivá, ktoré sú známe najmä zo zahraničia – napríklad Weissbier, American Pale Ale, India Pale Ale, Stout, Porter a pod.,“ objasňuje Jozef.

V stálej ponuke by chceli mať trojicu pív, ktorú by chceli obohatiť o špeciál. Obaja však priznávajú, že všetko bude záležať od financií. Zatiaľ sa rozhodli, že rozbehnú aspoň kočovný pivovar a na trh uviedli prvé fľaškové pivo s logom pivovaru Berhet. „Momentálne máme uvarené 15° stupňové vrchne kvasené American Pale Ale, ktoré je pre nás prvotina. Zároveň tým testujeme lokálny, rovnako aj slovenský trh,“ vysvetľuje Jozef a dodáva, že pivo im varil partner v rámci kraja. „Avšak podstatná časť výroby sa deje v Bardejove,“ hovorí. O logo a dizajn pivovaru sa postaral Martin Fek z fekdesign, ktorý je v sektore dobre známy.

Na začiatku cesty

Plány majú v Bardejove veľké, vedia však, že sú na začiatku dlhej cesty.  „Hľadáme vhodnú lokalitu, kde by sme umiestnili výrobu a tiež v hre sú financie, keďže pivovar nie je lacná záležitosť. Radi by sme časť produkcie vyvážali za hranice, ale to ukáže čas. Rozvoj regiónu je pre nás priorita,“ zhodnú sa obaja.

Základom je odhodlanie a toho majú na severovýchode dosť. „Pivo je pre nás kúsok nášho života. Každý deň sledujeme trh, novinky, degustujeme pivá lepšie ale aj horšie ale hlavne sa snažíme poznať ich všetky. Na Slovensku už neplatí panujúci trend svetlé, tmavé a pšenica. Vidíme, že slovenský trh sa vyvíja správnym smerom,“ uzatvára rozprávanie Miloš.

Snímky: Berhet