Šéf gigantu: minipivovary menia trh, prispôsobujeme sa

Aj keď sa o tom vedelo už dávno, až teraz to predstaviteľ veľkého pivovaru povedal naplno. Šéf a hlavný sládok českého pivovaru Starobrno Ondřej Koucký, ktorý spadá pod koncern Heineken, priznal, že trendy na trhu udávajú minipivovary a veľkí hráči ich viac-menej nasledujú.

Podobne ako v USA

„Čím ďalej viac sa pijú viacstupňové pivá a klesá záujem o výčapné pivá. S nárastom minipivovarov je vidno, že aj väčšie pivovary snažia o väčšiu variabilitu. Ľudia nechcú len svetlú dvanástku,“ uviedol v rozhovore pre české Hospodářské noviny.

Podľa jeho slov ľudia viac cestujú, ochutnávajú pivo v zahraničí a chcú si dať tankové pivo aj doma. „Vidíme rozmach štýlov ako Stout, IPA, American Pale Ale. To je pre český trh nové. Minipivovary si môžu dovoliť viac experimentovať, pretože keď sa im s malou várkou niečo nepodarí, tak to nie je taký problém ako vo veľkom pivovare,“ konštatuje pre český denník Ondřej Koucký.

Ten v tejto súvislosti hovorí aj o tom, že podobnú zmenu zažil trh v USA pre 30 rokmi a dnes ju môžeme pozorovať okrem Česka aj v Poľsku, Taliansku i na Slovensku. Obdobne otvorene nezhodnotil situáciu ešte žiaden predstaviteľ pivného gigantu.

Rozširovanie ponuky

Zmena správania veľkých pivovarov je pritom viditeľná už dlhšiu dobu. Posledným príkladom je napríklad nový Corgoň, ktorý slovenský Heineken uvádza do našich krčiem a pubov. Pri jeho príprave použili anglický Fuggles a Aurora.

„Fuggles je typický svojou chuťou a tiež zemitou a bylinnou arómou, v ktorej možno nájsť stopy po koreniach. Nepoužíva sa na bežné pivá, ale na špeciály je veľmi vhodný,“ vysvetľoval  obchodný sládok Heinekenu Slovensko Karol France.

Pred piatimi rokmi by sme obdobné „experimenty“ v ponuke slovenských veľkých pivovarov hľadali len ťažko. Paradoxné je pritom to, že podiel minipivovarov na trhu je zanedbateľný. Ich popularita však narastá a v budúcnosti môžeme očakávať, že „experimentov“ zo strany gigantov bude pribúdať.

Snímka: Heineken Česká republika