V Česku ovplyvňujú produkciu piva aj predpovede počasia

Nestáva sa často, aby veľké pivovary prezrádzali svoje know-how. Dôvodom je konkurenčný boj i celkové vytváranie ilúzie, že pivo sa už desaťročia varí v podstate rovnako. Výnimku urobil český pivovar Plzeňský Prazdroj, ktorý poodhalil to, ako zásobuje podniky v Česku.

Aj meteorológovia

Najväčší český pivovar prezradil, že na riešenie objednávok majú vytvorený špeciálny analytický model. Jeho využitie sa najviac prejavuje počas sviatkov a období, keď je premenlivé počasie. „Pre vyhodnocovanie týchto vplyvov používame detailné dáta od Českého hydrometeorologického ústavu. K tomu máme detailné historické údaje o teplotách, zrážkach a ďalších ukazovateľoch za posledných desať rokov,“ prezradil Pavel Svoboda, manažér plánovania dopytu Plzeňského Prazdroja.

Podľa jeho slov k prehľadu pomáha aj dokonalá štatistika. „Vieme, aká bola za daného počasia spotreba piva. Náš počítačový systém všetky tieto vstupné údaje analyzuje a vo výsledku dostaneme model, ktorý nám pomáha odhadnúť spotrebu jednotlivých pív,“ vysvetľuje.

Spotreba piva je v lete najvyššia, čomu pomáhajú aj nové odberné miesta na terasách, letných festivaloch či špeciálnych akciách. „Plzeňský Prazdroj dodáva pivo každoročne do takmer 2 000 sezónnych predajných miest. Najvýkonnejší prevádzkarne tohto typu predajú až 150 hektolitrov piva za mesiac,“ hovorí Tomáš Mráz, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja.

Doma? Najprv zásoby

„V najteplejších dňoch opúšťa brány pivovarov Plzeňského Prazdroja až 45-tisíc hektolitrov piva denne, čo by zaplnilo deväť miliónov pollitrov,ׅ“ hovorí Tomáš Mráz. Podľa jeho slov sa v centrálnom dispečingu sa v lete denne vybavuje viac ako 7 000 objednávok.

Zaujímavo vyznieva aj štatistika, ktorá hovorí o spotrebe piva z pohľadu teploty. Spotrebe piva najviac praje teplé a slnečné počasie s teplotami od 18 stupňov Celzia vyššie. Čím teplejšie je, tým ide viac spotreba tzv. desiatky. „Pokiaľ ale prídu tropické horúčavy, spotreba alkoholických pív už nerastie a naopak dramaticky sa dvíha dopyt po tých bez alkoholu,“ vysvetľuje Tomáš Mráz.

Naopak, na predaj pive negatívne vyplývajú dlhotrvajúce daždivé dni. „Na nákupy v obchodoch ale počasie nemá až tak výrazný vplyv. Je to dané s tým, že ľudia najskôr vypijú vlastné zásoby z chladničiek, komôr, a až potom idú do obchodu. Ak sa medzitým nejako zmení počasie, nehrá to takú úlohu, “ porovnáva Tomáš Mráz. Toto konštatovanie platí najmä pre fľaškové pivo, ktoré si zákazníci nakupujú do zásoby. Iným správaním sa riadi pivo v plechovkách. O to rastie v lete záujem preto, že si ho ľudia vozia so sebou na dovolenke do zahraničia.

Ilustračná snímka: Flickr/Robert Ahthe/CC