Veľký test pív pivovaru Karpat z Tesca

Karpat Peter pivný týždeň

Po dnešný nákup som šiel do Tesca, kde ako novinku zaradili pomerne silný lineup pivovaru Karpat. V ponuke sú tretinky nefiltrovaného a nepasterizovaného piva za jednotnú cenu 99 centov. Cena je to magická a ostáva nad ňou rozum stáť, nakoľko za tú sumu je problém pivo vyrobiť a nafľaškovať, nie to ešte nechať retailu niekoľko desiatok percentnú maržu. Snáď to majú dobre spočítané, lebo keď si ľudia zvyknú, zdražovať sa bude veľmi ťažko. Pivovar Karpat sa očividne inšpiroval škótskym Brewdogom, ktorých do veľkého businessu teleportovalo prvé, druhé, tretie a štvrté miesto v Tesco súťaži pív. Či má Karpat v rukách rovnako silný produkt ako Brewdog sa uvidí.

Z fliaš nie je jasný dátum výroby, no všetky majú zhodný dátum minimálnej trvanlivosti 27.5.2016. V obchode ich majú v nechladenom regále pri iných pivách, som zvedavý, ako sa to podpíše na ich chuti cca o mesiac. Teraz vyzerajú čerstvo. Nálepka s dátumom trvanlivosti prekrýva pôvodný dátum na etikete 10.3.2016. Podľa vyjadrenia pivovaru im ostali etikety s natvrdo vytlačeným dátumom spotreby, ktoré použili. Pivu dávajú po nafľašovaní trvanlivosť 2 – 2,5 mesiaca.

California Summer Ale, 11%EPM, 4,6% ABV
Svieži ľahký ale s veľmi jemným až vodovým telom, ulpievajúcou horkosťou a rušivou myšinou vo vôni. Po vyvetraní sa vo vôni objaví marakuja a mandarinky. Pena rýchlo padá. Bolo číre aj keď na dne fľaše ostala jemná vrstvička kvasiniek. Pije sa ľahko no žiadna veľká diskotéka sa nekoná. Za tú cenu rozhodne adekvátna muzika. Nie je dôvod sa mu vyhýbať.

Heister Vienna Lager, 13%EPM, 5,4% ABV
Toto polotmavé pivo z fľaše takmer vypenilo. Po naliatí taktiež nedrží penu, no vo vôni aj chute je podstatne plnšie. Sladové, karamelové, vysoko nasýtené a taktiež veľmi svieže. Chmeľ je v chuti spočiatku prekrytý chlebovou kôrkou a trochu marhuľami, no vystúpi do popredia po dopití a spolu s hrejivým, až pikantným pocitom trvá dosť dlho. Tiež veľmi piteľné.

Mustang APA, 13%EPM, 5,2% ABV
Farbou niekde na polceste medzi polotmavým Heisterom a svetlučkou Californiou. Penou presne tam isto, v priebehu pár sekúnd úplne zmizne. Vôňa veľmi slabučká, kvasničná a až po čase mierne marhuľová, medová a kvetinová skoro ako po červeňáku. V chuti trochu sladké a znovu zamerané hlavne na chmeľ, tentoraz s korenistými, zemitými a trochu kvetinovými tónmi. Úplne odlišné od tých predtým, pre mňa však menej piteľné kvôli kombinácii sladkosti, kvasničnosti a horkosti. Keď chvíľku postojí a zbaví sa presýtenia je zaujímavejšie.

Eagle American IPA, 15%EPM, 6,0% ABV
Žeby vlajková loď, snaha o napodobnenie Punk IPA? Farba niekde okolo polotmavého vienna lageru, v pohári kalnejšie než tie predtým a vôňa stále minimálna. Po vyvetraní kvasníc je cítiť marakuju a grep. V chuti je to však úplne iná rozprávka. Americké chmele sú výrazné a podieľajú sa na cukríkovom dojme. Alkohol jemne hreje. Piteľnosťou sa približuje Californii.

Belgian Wheat IPA, 12,5%EPM, 5,0% ABV
Konečne vôňa! A nie hociaká. Ovalilo ma ovocie a zelené korenie ako pri spontánne kvasených pivách od Mikkellera a tekutina v pohári bola krásne kalná. Žiaľ tam to aj skončilo. Pena padla prakticky ešte počas nalievania (fakt ľudia, neničte všetky bielkoviny), a prvý dojem po napití bolo železo a sódovka. Hoegaarden je na tom chuťovo lepšie a v tom istom regále je litrovka Faxxe wheat beeru sľubujúca väčšiu zábavu. Situácia sa výrazne zlepší po chvíli státia a aj keď tomu stále niečo chýba, je to vlastne úplne v pohode pitie.

Je to slovensky Brewdog? Nie. Tie pivá sú však úplne v pohode, vyrovnané, verné štýlom a za tú cenu brutálne dobrý deal. Dal by som za tretinku v pivotéke 2,5 eura? Nie. Dal by som za tretinku v Tescu 99 centov? Hell yeah. Ale pozor, ak sa nemýlim, fľaškované boli len nedávno. Sú v nechladenom regále a trvanlivosť majú do 27.5.2016. O tri týždne sa môžeme baviť o pive smerujúcom rovno do výlevky.

*****

Na našich stránkach môžete nájsť pivné zápisky Petra Hudáka. Domovariča, degustátora a predovšetkým fanúšika dobrého remeselného piva. Pravidelne putuje po podnikoch a testuje pivo, ale aj jedlo. Nájdete ho aj na Facebooku, kde vytvoril skupinu Súkromné pivné zápisky.

  • hfour

    Pred Vianocami som od nich kupoval tie 8-packy a vsetky tie piva mali trvanlivost do 10.3.2016. Po Novom roku isli tie 8-packy vyrazne s cenou dolu prave kvoli bliziacemu sa datumu spotreby. Mam velmi silny pocit, ze toto su tie iste piva, len s prelepenym datumom spotreby.

    • oPive.sk

      Prelepované etikety sme riešili priamo s pivovarom. Toto bolo ich oficiálne vysvetlenie: Nakolko nasa etiketovacka nema datumovnik, tak sme prvu varku etikiet
      objednali aj s vyrazenym datumom z tlaciarne.
      Kedze tych etikiet zostalo strasne vela, tak sme ich pre nove pivo
      museli prelepit.
      Mame 1800 litrove ciste varky, to znamena, ze pivo je nove, ale etiketa
      bola pouzita stara s natvrdo vyrazenym datumom.
      Z prvych varok islo pivo vonku prevazne v sudoch, takze nam zostali etikety.

  • levior

    Neverím, že to je dátum výroby. To by ešte bolo ok, keby to bolo tak na určitom počte a jedného typu. Ale na všetkých? Podľa mňa to je prehodnotenie dátumu spotreby. Že z akého dôvodu, no práve to by mali vysvetliť zákazníkom.

    • Michal Mačiak Semanik

      uz sme to rozoberali s portalom opive.sk, pytali sa vyrobcu a ma vsetky etikety s datumom 10.3. nech sa paci ofiko odpoved od pivovaru:

      Nechali sme etikety vytlacit s datumom natvrdo. Kedze sa nam zvysili, tak sme ich pri etiketovani noveho piva museli prelepit aktualnym datumom. Nova etiketovacka bude razit datum aktualne priamo pri etiketovani, takze uz sa to nestane. Pivo opusta nas pivovar vzdy cerstve. Niekedy je ho dokonca nedostatok pre vsetkych zakaznikov.

    • Juan Gonzales

      Datum spotreby nehra u piva ziadnu ulohu. Naopak su piva ktore sa ukladaju na zrenie do pivoteky. Bud je dobre alebo je skazene.