Začiatok zmeny? Prvý gigant pustil malé pivovary na výčap

Budvar, pivo, Budějovický Budvar, Permon

Výnimka, alebo cesta ako by vedľa seba mohli existovať malé a veľké pivovary? Najnovší krok českého pivovaru Budějovický Budvar vzbudil v Česku odozvu. Gigant sa totiž rozhodol pustiť do svojich podnikov aj malé pivovary.

Dlhoročná tradícia

Posledné dve desaťročia platila v našom regióne zásada, že veľké pivovary si kupovali priazeň prevádzkovateľov krčiem či pubov. Krčmár dostal buď „dotáciu“ na renováciu podniku či hmotné darčeky. Na oplátku sa zaviazal, že bude niekoľko rokov ponúkať len pivo veľkého pivovaru. Iné pivovary mali smolu. Aj vďaka tomuto kroku, mnohí producenti piva zanikli.

V susednom Česku však došlo k zaujímavému kroku. Štvrtý najväčší hráč v krajine sa rozhodol do svojich podnikov pustiť remeselný pivovar. Budějovický Budvar oslovil na spoluprácu sokolovský minipivovar Permon.

„Pre minipivovar je to úplne úžasná cesta. Logistiku a skladovanie majú perfektnú,“ netajil spokojnosť pre český portál Euro spoluzakladateľ Permona Michal Sás. Podľa jeho slov hľadanie zhody trvalo dlho. „Spolupráca je dohodnutá na dva až tri mesiace,“ vysvetľuje M. Sás. Ako prvé pivo sa v reštauráciách objaví IPA s názvom P.I.P.A 14°.

Bez komentára

Český gigant sa k celej záležitosti odmietol vyjadriť. Isté je to, že Budvar si chce otestovať, čo prítomnosť remeselného piva na výčape spôsobí. Výsledok môže byť všelijaký. Na jednej strane môže českému štátnemu pivovaru ublížiť, keď ľudia siahnu po niečom novom, na strane druhej, môže risk aj pomôcť.

Do krčiem môže prilákať aj nových zákazníkov, ktorý môžu potiahnuť aj predaj budějovického piva. Fakt je ten, že aj na Slovensku sa objavili podniky, kde sa vedľa Budvaru objavilo aj remeselné pivo. Príkladom je ružinovská Bokovka, ktorá na takejto symbióze funguje už viac rokov.

Kým na Slovensku je takýto mix zriedkavý, v západnej Európe je bežné, že v krčme nájdete vedľa produktov z veľkých pivovarov aj remeselné kúsky. Téma spolužitia malých a veľkých pivovarov sa stala aktuálna po tom, čo slovenský Heineken vytvoril divíziu Beerport, ktorá chce dovážať tzv. craft beer zo zahraničných pivovarov z vlastnej skupiny. Okrem iného vytvorila aj značku Bradáč.

Snímka: Budějovický Budvar