Susedné Česko rieši zaujímavú pivnú aféru. V centre pozornosti nie je nikto iný ako majiteľ pivovaru Bernard, Stanislav Bernard. Ten už v minulosti niekoľkokrát strhol pozornosť na svoju osobu. A marketingovo mu to vždy vychádzalo. Tentokrát sa zviditeľňuje najnovšími reklamami na pivo. Neziskovka poslala pivovaru otvorený list a žiada ho o ich stiahnutie.
Dlhoročná tradícia
Pivovar Bernard využíva ženy v reklamách už roky. Aj na Slovensku sú známe reklamy, ktoré propagujú tzv. rotujúcu pípu. Každý druh piva sprevádza iné dievča, ktoré dokresľuje daný štýl. Tmavý ležiak je vyobrazený s černoškou, IPA s indickou dievčinou. Už uvedenie týchto reklám vyvolalo v susednom Česku ohlas.
„Pôvodne sme projekt Rotujúcej pípy propagovali len v miestach predaja, ale pred rokom a pol sme kreslené dievčatá zverejnili na Facebooku. Od tej doby sa stretávame s útokmi od rôznych rodových a feministických skupín, ktoré nás a našu kampaň kritizujú, často dosť nevyberaným spôsobom, “ vysvetľoval českému magazínu Dotyk.cz hovorca pivovaru Zdeněk Mikulášek.
Aj preto sa v pivovare rozhodli reklamu modifikovať a vytvorili tzv. Feminist Edition. Ženské telá pri pive zostali, tvár však nahradili podobizňou majiteľa pivovaru Stanislava Bernarda. Reakcia na seba nenechala dlho čakať. Kým fanúšikovia pivovaru reklamu prijali, niektoré neziskovky zostali pobúrené.
Asi najvýraznejšie reagovala Stínová rada pro reklamu. Ide o organizáciu, ktorá podľa slov na ich stránke, „bojuje proti sexistickej a genederovo nekorektnej reklame. „Sme skupina aktívnych občanov a občianok, ktorým vadí sexistická reklama a nechcú ju vo verejnom priestore. Sexizmus je rovnako ako napríklad rasizmus iba ďalším druhom diskriminácie v spoločnosti,“ píšu na svojej stránke.
Prestrelka pokračuje
Práve oni pivovaru poslali otvorený list. „Oceňujeme, že ste pristúpil na to, aby Vaša tvár bola zobrazená na billboardoch. Avšak tým, že hlava žien bola vymenená za Vašu, došlo naopak k tomu, že ženské telo sa stalo ešte viac anonymným objektom. Urobil ste si srandu zo seba, ale zároveň ste ponížil ženy. Cez zrejme dobrý úmysel zostáva nová verzia kampane sexistické a uráža rad ľudí,“ píše v liste a žiadajú stiahnutie reklamy.
A ako odpovedal pivovar? Majiteľ Stanislav Bernard reagoval na svojom profile na sociálnej sieti, kde zobrazil scénu zo známeho filmu Postřižiny, z ktorého pochádza známy výrok: „Francine, nedělej to, nebo nás feministky zavřou do trezoru.“
Stínová rada pro reklamu nemá žiadne právomoci. Ako víťaz z tohto sporu môže vzísť práve pivovar. Ukazuje sa, že išlo o ďalší podarený marketingový trik. O pivovare sa totiž opäť rozpráva a v budovaní značky to pomáha.
Snímky: Pivovar Bernard