Keď sa povie pivo, väčšina z nás si k nemu akosi automaticky priradí mužskú časť populácie. V nasledujúcich riadkoch však tento mýtus vyvrátime. Prečo? Lebo história ukazuje, že od počiatku patrilo pivo do rúk žien.
Bez žien by jednoducho pivo nebolo. Málokto vie, že za vznik piva vďačíme ženám. Práve tie ho začali pripravovať v Mezopotámii už pred 7 000 rokmi. Prvý recept na prípravu piva zapísali v roku 1 800 pred naším letopočtom v Hymne pre Ninkasi, ktorú starovekí Sumeri uctievali ako bohyňu piva a alkoholu. Táto hymna bola nielen chválospevom na samotnú bohyňu, ale zahŕňala aj recept na prípravu piva a rozoberala techniky varenia.
Zaujímavosťou je, že summerské ženy nemali veľa príležitosti zarábať si na živobytie, ale boli zodpovedné za varenie piva a dokonca si mohli otvárať vlastné vtedajšie krčmy. Sumeri tak mali pivných bohýň rovno niekoľko a ďalšie uctievali Egypťania. V starovekom Egypte sa varenie piva považovalo za domácu prácu, preto patrilo do rúk žien. Bohyňa Hathor bola považovaná za „objaviteľku varenia piva“, dokonca sa na jej počesť každoročne konal festival.
V minulosti boli dokonca ženy, ktoré varili pivo, považované za čarodejnice. Táto domnienka však mala úsmevné pozadie. Ženy na trhoch nosili vysoké tmavé klobúky, aby boli dostatočne viditeľné, no kedysi sa tmavé oblečenie a vysoké čierne klobúky spájali práve s čarodejnicami.
Tradícia pretrvala do stredoveku
Varenie a predaj piva boli ženskou dominantou až do stredoveku. Vedeli ste, že v Anglicku sa v 14. storočí pivo pilo nielen pri spoločenských príležitostiach, ale bolo dôležitou súčasťou stravy ľudí? Americká novinárka Tara Nurin, ktorá sa dlhodobo venuje aj téme pivovarníctva, v jednom zo svojich článkov uvádza, že v minulosti sa veľmi veľa spoločností spoliehalo na pivo ako na veľmi dobrý zdroj živín. Sama dokonca napísala knihu, ktorá zaznamenáva históriu žien v pivovarníctve až po súčasnosť.
Anglické ženy, ktoré varili pivo, boli v tom čase označované ako „brewsters“ (dnes by sme to mohli preložiť ako ženy sládkyne). Pivo sa v tých časoch zvyklo variť doma a pilo sa doslova namiesto vody, ktorá mala v mestách veľmi zlú kvalitu. Okolo roku 1500 sa však vnímanie žien – pivovarníčiek, začalo jemne spochybňovať. Niektorí muži si totiž mysleli, že ženy trávia až priveľa času varením piva a nemajú čas na výchovu deti. Dokonca niektoré mestá zakázali ženám predávať pivo.
Biznis začali preberať muži
Ak by sme načreli hlbšie do histórie ďalších krajín, zistili by sme, že pivovarnícke remeslo mali v rukách ženy aj tam. Za zmienku stoja krajiny ako Holandsko, Dánsko či Nemecko, kde ženy prevádzkovali svoje krčmy. Ako uvádza web www.winemag.com, v 16. storočí Anna Janssens vlastnila a prevádzkovala najmenej štyri pivovary v belgických Antverpách.
No keď sa pivo začalo vyrábať a predávať vo veľkom, biznis prebrali muži. Tara Nurin uvádza, že existujú tri faktory, ktoré vyhnali ženy z pivovarníctva: „náboženstvo, politika a ekonomika“. Pivo dostalo prívlastok mužského nápoja možno tiež preto, že kedysi bolo nemysliteľné, aby si ženy šli sadnúť do krčmy na jedno čapované.
A ako je to v súčasnosti?
To, že pivo je výlučne záležitosťou mužov, môžeme bez pochýb označiť za stereotyp a prežitok. Súčasné pivné značky ponúkajú rozmanité pivné štýly, na ktorých si rady pochutia aj ženy.
Spolu so stereotypom, že pivo je mužský nápoj, existujú stále tvrdenia, že v oblasti pivných štýlov sú mužské a ženské pivá. Ak by sme sa pozreli na rodové delenie piva, našli by sme skutočne niekoľko štúdií či článkov. Podľa štúdií z rokov 2017 a 2018 sa tmavé a domáce pivá považovali za mužské pivá. Keďže sú ťažšie, ich chuť je silnejšia a majú aj vyšší obsah alkoholu, viac k nim inklinovali muži. Naopak, svieže, ovocné a pšeničné pivá sa považujú viac za ženské. Tieto pivá sú ľahšie, sladšie a ovocnejšie, čo znamená, že sú výbornou alternatívou k vínu či miešaným nápojom.
Podľa nedávneho prieskumu vo Veľkej Británii, ženy dokonca zaradili pivo na tretie miesto v obľúbenosti alkoholických nápojov. V celkovej populácii sa pivo umiestnilo na druhom mieste. Iný, americký prieskum o pivných špeciáloch ukazuje, že ženy označili za najobľúbenejšie pivo pšeničné (23 percent) a za ním nasleduje IPA (20 percent).
V súčasnosti môžeme delenie pív na základe pohlavia rozhodne označiť za prežitok, keďže z piva sa stal rodovo neutrálny nápoj. Väčšina konzumentov si totiž vyberá obľúbené pivo podľa toho, čo im chutí, ktorej značke sú dlhodobo verní, prípadne konzumenti v reštauráciách a baroch radi kombinujú pivo k jedlu.
Uznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.
Snímky: Aline Ferreira /Unsplash, Wavebreakmedia_micro z Freepik, Rhys Davenport/Flickr