Aj keď koronavírus zapĺňa stránky médií už niekoľko týždňov, jeho dosahy boli pre slovenský pivovarnícky sektor skôr okrajové. Všetko sa to začalo meniť v posledných dňoch. V piatok zaplavili sociálne siete oznamy, ktoré oznamovali viac-menej to isté – zatvárame, budeme ponúkať len fľaškové pivo v určitú hodinu či cez rozvoz.
Koronavírus a otázniky
Každý prevádzkar vie, že len predaj fľaškového piva nie je žiadna výhra. Ale keď neprší, aspoň kvapká. Všetci v biznise budú musieť počítať straty. Najhoršie na tom všetkom je to, že nikto neviem, ako dlho to bude trvať.
A ešte horšie je to, že nikto nevie, čo príde po období karantény či opatrení vlády. Je veľké riziko, že sa ekonomika prehupne do recesie a mnohé firmy naprieč všetkými sektormi skrachujú. Strašiť tu krízou je síce odvážne, nikto však nevie, čo bude ďalej.
Veľké pivovary majú skúsených manažérov, ktorí asi prečkajú aj horšie časy bez zásadných existenčných problémov. Horšie na tom budú malí predstavitelia remeselných pivovarov. Súčasný sektor vznikol do dobrých časov. Štatistiky nepustia. V rokoch 2014 až 216 vzniklo na Slovensku 33 remeselných pivovarov. Ďalších 20 pivovarov vzniklo po tomto období. Inak povedané, sedem z desiatich malých výrobcov piva na Slovensku otvorilo svoje brány v časoch ekonomického rastu.
Nezamestnanosť klesala, platy rástli, ľudia sa mali lepšie a lepšie. Ľudia nemuseli riešiť úspory, či pozerať na to, kam dávajú peniaze. Aj preto ceny niektorých pív prekonávali odvážne hranice. Niektoré pivovary sa odvážili predávať pollitrovú fľašu aj za päť eur. Pritom kvalita piva v nej bola viac ako na pováženie.
Potreba podpory
Vo viacerých prípadoch chýbala sebareflexia či snaha zlepšovať sa. Ale bolo to pochopiteľné. Veď všetko predsa ľudia všetko vykúpili? V niektorých prípadoch chýbala a stále aj chýba vízia či stratégia, čo robiť ďalej. Čo chcem robiť o rok, čo o dva, kam to chcem dotiahnuť o päť, desať rokov.
Áno, sektor remeselného piva je špecifický. Mnoho pivovarníkov vzišlo z domovaričov a varenie piva milujú. Ale aj v tomto prípade treba používať kalkulačku či excel. Ľahko sa môže totiž stať (a pravdepodobne sa tak aj stane), že „srdciarov“ zvalcujú pragmatici. Aj pri varení piva sa totiž dá umrieť na krásu. Občas totiž nie je výhrou navariť najlepšie pivo, ale uvariť ho tak, aby chutilo, bolo bez chýb a ešte sa dobre predávalo.
O prežití totiž vo veľkej miere rozhoduje nielen kvalita, alebo predovšetkým kvantita a schopnosť ho bez problémov predať. Platí to dvojnásobne v ťažších časoch. Aj preto budú pivovarníci potrebovať podporu svojich skalných fanúšikov. Možno by mohlo vzniknúť aj hnutie „Kúp si pivo, zachrániš svoj pviovar“.
Príde očista?
Koronavírus je veľkou tragédiou, ale aj skúškou. Pivo je v tomto smere na nižších podlažiach priorít. Možno vírus prehrmí a všetko sa vráti do pôvodných koľaji, možno nie. Každopádne celý sektor čakajú nové výzvy a skúšky.
Jedno je isté. Každá kríza či ťažké časy prečistili trh a ten bol potom zdravší, odolnejší. Sektor malých remeselných pivovarov ešte takýmto očistcom neprešiel. Je len otázkou času, či to bude v nasledujúcich mesiacoch, alebo až neskôr. Jedno je však isté, raz to určite príde…
Prečítajte si aj
Obrázok od Arek Socha z Pixabay