Na konci roka 2016 to bol šok. Američan Matthew Wirtz skončil v pivovare dUb brewing Company. V Rači prebehol prevrat, keď dvaja spoločníci „vyšachovali“ z hry amerického sládka, ktorý dal podniku americký charakter. Nepríjemné udalosti však majú zaujímavé rozuzlenie. Američan sa dohodol s majiteľmi Pivovaru Karpat. Práve o udalostiach posledných dní sa pre portál oPive.sk rozrozprával Matthew Wirtz.
Kedy prebehla prvá komunikácia medzi tebou a pivovarom?
S majiteľmi pivovaru som sa stretol pár dni pred Vianocami. Kontaktovali ma krátko po medializovaní môjho odchodu z dUb Brewing Company.
Prečo si sa rozhodol prijať ponuku?
Verím, že pivná remeselná revolúcia na Slovensku ešte len začína. Zmeny boli a budú, pretože trh rastie. Mám však pocit, že Karpat má všetky nástroje na to, aby mohol byť lídrom nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Disponuje moderným vybavením a rozvinutým distribučným kanálom, potenciál pre rast je tak dobrý. Ponuku som prijal aj preto, že verím cieľom majiteľov a verím, že môžem prispieť k ich dosiahnutiu. A verte, alebo nie, ešte nie som pripravený na to, aby som opustil Slovensko. 🙂
Nebojíš sa toho, že veľká časť produkcie pivovaru musí smerovať do obchodného reťazca Tesco?
Nie. Neverím, že ide o negatívny prístup k remeselnému pivu ako takému. Ako väčšina z vás vie, aj škótsky pivovar BrewDog využil tento model spolupráce. Aj mnohé z amerických pív, ktoré Slováci majú Slováci v obľube sa predávajú cez tento model. Remeselné pivo nemôže ďalej rásť, ak nebude mať dostatok odbytísk. Práve obchody s potravinami môžu poskytnúť také objemy predaja, ktoré umožnia pivovaru expandovať. Treba tiež povedať, že aj malé nezávislé pivotéky sú dôležité. My sme schopní zabezpečiť aj špeciálne ponuky a osobný prístup k našim zákazníkom skrz malých predajcov. Práve oni sú srdcom tohto odvetvia, ale väčší objem predaja dáva pivovarom nástroje potrebné k pohybu vpred.
Budeš mať dostatok voľnosti na to, aby si uplatnil aj svoje nápady?
Po rozhovoroch s majiteľmi sa cítim istý, že budem mať príležitosť vyrábať pivo tak, ako som ho robil doteraz. Majitelia ma uistili, že môžem použiť postupy, metódy a suroviny takej kvality, akú očakávam. Verím, že prispejem k rozvoju lepšej remeselnej pivnej kultúry vo vnútri pivovaru aj v rámci pivovarníckej komunity ako takej.
Aký druh piva by si chcel v pivovare variť?
Budem zodpovedný za rozvoj amerických štýlov piva. Začnem so štýlmi, ktoré poznám najlepšie a budem pracovať aj na sezónnych špeciáloch. Chcem však predviesť aj experimentálne várky, ktoré odrážajú trendy v odvetví. Privediem so sebou rovnaké predstavy o pive, aké som používal pri varení piva v USA aj tie, ktoré som uplatňoval na Slovensku.
Medzi pivovarníkmi nemá pivovar najlepšiu povesť. Chceš to zmeniť?
To je ťažká otázka. Som si vedomí reputácie, ktorú majú niektorí ľudia z tohto pivovaru. Rozumel som aj tým ľuďom, ktorí mali o pivovare zlú mienku. Myslím si však, že ide o nedorozumenie. Odvetvie remeselného piva je niekedy pod veľkou ochranou. Naprieč celým svetom sa diskutuje o definícii remeselného piva. Najčastejšie počujem komentáre o tom, že pivovar ma zlú povesť: „Oni predávajú v Tescu.“ Neverím, že je to spravodlivé. Ako som už povedal, myslím si, že je to prirodzený vývoj distribúcie remeselného piva.
Môžem povedať len toto. Nechcem meniť to, kto som. Aj naďalej budem zapojený do miestnej remeselnej pivnej scény. Aj naďalej chcem rozvíjať osobné vzťahy s ostatnými pivovarníkmi a pivovarmi. Moje nadšenie pre remeselnú výrobu piva sa nebude meniť. Majitelia Karpatu majú rovnaké ideály a ciele ako menšie pivovary. Urobím maximum, aby som pomohol tieto nápady spojiť so zvyškom pivovarníckej komunity v nádeji, že veľa pivárov zmení svoj názor. Som nadšený z toho, že sa pripojím k rodine majiteľov a výrobcov piva. V mojej novej pozície verím, že pivovarnícka komunita spozná Karpat z tej lepšej stránky.