Vo svete pivných festivalov drží s prehľadom prvenstvo mníchovský Oktoberfest. Je to známa značka, ktorá láka vo všetkých kútoch sveta. Nie je prekvapením, že organizátori menších festivalov sa snažia toto podujatie napodobniť. Niektorí sú úspešnejší, iní menej. My sme navštívili „Oktoberfest“ v Liptovskom Mikuláši. Ako na nás zapôsobil?
Najväčší na Liptove
Aj keď nájdete mnoho festivalov, ktoré sa neboja používať názov Oktoberfest, v Liptovskom Mikuláši si to netrúfli urobiť. Aj keď používajú stránku oktober-fest.sk, pivný festival nesie oficiálny názov Október na Fest.
Nejde pritom o novinku, bol to už desiaty ročník podujatia. Uskutočnil sa však po trojročnej prestávke, ktorá bola zapríčinená pandémiou. Organizátori o podujatí hovoria ako o „najväčšom pivnom festivale na Liptove“. Kapacita stanu bola nastavená na 968 miest.
Festival prebiehal počas piatich dní a vstup do stanu bol počas večerných koncertov spoplatnený. Vstupné sa pohybovalo od dvoch do deviatich eur. Len v utorok večer bol vstup na festival zadarmo.
My sme festival navštívili v stredu v poobedňajších hodinách. Nemohli sme tak zachytiť autentickú atmosféru počas večera. O to nám nešlo, chceli sme však zistiť princíp a celé nastavenie festivalu.
Inšpirácia je zjavná
Na Námestie osloboditeľov prichádzame krátko po otvorení festivalu. Musíme uznať, že stan, v ktorom prebieha celý festival, je naozaj veľký. A prekvapí nás aj interiér stanu. Mnoho prvkov vnútri je evidentne inšpirovaných mníchovským podujatím.
Nechýba výzdoba, pódium ani typická nemecká hudba. Samozrejmosťou je obsluha, ktorá je oblečená v krojoch. My sa však pozrime na pivnú ponuku. „Na výčape“ sme našli päticu pív: Paulener Oktoberfest 13,6°, Erdinger Festweisse 13,2°, Erdinger Dunkel 12,9°, Liptovar Beer Happy 11° a Svijany Máz 11°.
Okrem Erdinger Dunkel, ktorý sa ponúkal v pollitrovej verzii, bolo pivo čapované do tzv. duplákov. Išlo o litrové poháre typické práve pre mníchovský Oktoberfest. Veľké pivo stálo šesť, resp. sedem eur. Okrem čapovaného piva ste mohli siahnuť aj po fľaškovom. V tomto prípade išlo o nealkoholické verzie značky Erdinger a tiež pivo Kriek Lambic Tradition.
Má to zmysel?
Dôležité je povedať, že podujatie malo obsluhu. To znamená, že stačilo si sadnúť a čašníčka vám doniesla pivo podľa výberu. Pri jedle to neplatilo, keďže v stane mali stánky aj iné prevádzky. Tento systém sa na takéto veľké podujatie asi hodí dobre.
Ako na nás celý systém a festival pôsobili? V prvom rade nás napadla myšlienka, že toto je taký Oktoberfest z Aliexpressu. Aby sme to vysvetlili, myslíme to tak, že si niečo z čínskeho e-shopu objednáte a príde vám napodobenina. A nemyslíme to dehonestujúco.
Mohli by sme niektoré momenty kritizovať, ale neurobíme to. To, čo sme videli, bolo profesionálne zorganizované. Áno, išlo o mníchovskú kópiu, ale podujatie je zaujímavou festivalovou alternatívou. Nie je určené pre fanúšikov piva, ktorí chcú objavovať nové rozmery piva.
Ide o podujatie, ktorého cieľom je zabaviť sa, posedieť si a dať si pivo. Aj preto si festival v pestrej ponuke pivných podujatí nájde svoje miesto.
Prečítajte si aj
Ako usporiadať v centre väčšieho mesta „chľastací“ festival na úrovni?