Rok 2017 pomaly končí a my môžeme bilancovať. Aký bol? Najmä prvá polovica roka sa niesla v znamení prekvapení a zaujímavých zmien. Celkovo však môžeme hovoriť o tom, že záujem o pivo stúpa a pivári žijú v dobrých časoch. My sme pre vás vybrali 10 udalostí, ktoré boli pre nás najzaujímavejšie.
1. Koniec najstaršieho reštauračného pivovaru
Už prvé hodiny nového roka priniesli prekvapivé správy. Po štvrťstoročí skončil v Banskej Bystrici najstarší reštauračný pivovar na Slovensku. Pivovar Perla doplatil na to, že v istom bode zastal a nesledoval aktuálne trendy. Producent zlatistého moku bol oficiálne na predaj. Vrátiť sa ho na pivovarskú mapu do konca tohto roka nepodarilo.
2. Matthew Wirtz v Karpate
Január 2017 bol na prekvapenia v pivovarskom svete mimoriadne bohatý. O jedno z nich sa postaral aj americký sládok Matthew Wirtz, ktorý sa rozhodol prijať ponuku pivovaru Karpat. „Po zdĺhavých rokovaniach s vlastníkmi sme si uvedomili, že zdieľame rovnaké nadšenie, víziu a ciele pre remeselnú výrobu piva na Slovensku i v zahraničí,“ hovoril v januári. V pivovare však do konca roka nevydržal. „Skončil v rámci plnohodnotného zamestnaneckého vzťahu. Máme však dohodu, že bude nápomocný ako konzultant pri varení rady, ktorú u nás vytvoril,“ vysvetľoval v lete šéf Karpatu Andrej Sabovčík.
3. Otvorenie najväčšieho pivného baru
Podnikov, ktoré ponúkajú remeselné pivo, neustále pribúda. Zväčša ide o bary či krčmy, ktorých ponuka sa pohybuje okolo piatich čapovaných pív. Rekordérom tohto roka je určite bratislavský podnik Craft Beer Gallery, ktorý otvoril svoje brány vo februári. Na výčape má 33 druhov piva. Je, aj nie je aslovenským rekordérom. Kapacitu až na 50 výčapov majú totiž košické Dobré Časy. Je však pravda, že bežne majú v ponuke 26 kúskov.
4. Spojenie Buntavaru a Dobrých Časov
K zaujímavému preskupovaniu síl došlo aj na trhu producentov piva. 1. apríla oznámili spojenie Buntavar a podnik Dobré Časy. Výsledkom bol vznik nového pivovaru God Times Brewery. „Pri posedení po pár pivách vznikli Božské Časy, ktoré rodinne spojili Dobré Časy a Buntavar, aby zvyšovali povedomie a úroveň osvety piva,“ oznámili v apríli obaja spoločníci. Pivo z produkcie nového pivovaru sa postupne rozšírilo aj za hranice kraja a môžete ho ochutnať aj v niektorých podnikoch napríklad v Bratislave.
5. Remeselné pivo je „IN“
Remeslené pivo zažíva na Slovensko boom. Najmä toto populárne slovné spojenie zvyknú používať aj firmy či obchody, ktorý s ním nič spoločné nemajú. Ukázal to aj maloobchodný reťazec Lidl, ktorý usporiadal „Craft Beer týždeň“. Nebolo by na tom nič zlé, keby aj remeselné pivo ponúkal. Na jeho pultoch sa totiž zväčša objavili pivá, ktoré pochádzali z priemyselných pivovarov. Remeselnú vlnu pritom sledujú aj ďalšie reťazce, ktoré sondovali možnosť dodávania piva u niektorých malých slovenských pivovarov. Zaujímavý bol aj krok Kalteneckeru, ktorý sa jednorázovo rozhodol predávať svoje pivá v Lidli.
6. Nový hráč na trhu
Zmena vlastníckych pomerov v pivovare dUb bola určite kauzou roka 2016. V tomto roku došlo k zaujímavému pokračovaniu. Račiansky pivovar kúpil Juraj Saktor. „Ako fanúšik remeselných pív si nadobudnutím priestorov a technológie pivovaru dUb a následným vytvorením značky U Ábela plním v prvom rade osobný sen – variť vlastné remeselné pivo,“ uviedol v máji tohto roka nový majiteľ. Už vtedy avizoval, že by chcel dokúpiť aj ďalší pivovar. Stalo sa tak koncom roka, keď oficiálne kúpil aj Liptovär.
7. Telenovela Kaltenecker s prekvapivým koncom
Aj keď sa zdalo, že pivovar Kaltenecker má problémy za sebou, nebolo tomu tak. V lete posielal do konkurzu spoločnosť Pivovar Kaltenecker známy biznismen Martin Paško. Ako sa však nakoniec ukázalo, výrobu piva v Rožňave už zastrešuje úplne iná firma. „Spoločnosť Pivovar Kaltenecker s.r.o. sa neustále borila s dedičstvom po predošlom vedení a postupne strácala schopnosť garantovať termíny dodávok. Po zvážení situácie sa spoločnosť Yotta Trade a.s. rozhodla prevziať produkciu plne na seba. Tým je garantovaná kontinuálna výroba, stabilita obchodných vzťahov i kvalita produkcie,“ vysvetlil v októbri Juraj Husár.
8. Štýl IPA ponúkli ďalší dvaja veľkí hráči
Vlani prekvapil Slovenský Heineken. Pred Vianocami s veľkou pompou uviedol na trh pivo Zlatý Bažant IPA. Tento rok ho nasledovali aj ďalšie dva priemyselné pivovary. Pivovary Topvar uviedli do krčiem kúsok s názvom Master IPA. Na rozdiel od Zlatého Bažantu však bolo ich pivo navarené v Česku. Do tretice ponúkol svoju podobu vrchne kvaseného piva aj pivovar Steiger. V tomto prípade sa pivo varilo vo Vyhniach a dostalo názov Manjula IPA. Vo všetkých troch prípadoch pritom veľké pivovary nasledujú trend, ktorý u nás zaviedli malí hráči.
9. Posilňovanie pozície českých značiek
Aj keď na Slovensku počet pivovarov utešene rastie, ponuku obohacujú aj zahraničné značky. Pozície silnejú hlavne českým priemyselným producentom. Medzi najúspešnejších patri výrobcovia značiek Staropramen, Svijany i Budweiser Budvar. Ich tržby rastú do takej miery, že ich môžeme považovať za relevantných hráčov na trhu. Nemá však zostať len pri nich. Expanziu na náš trh avizuje aj nové zoskupenie remeselných pivovarov Czech Craft Beers, ktoré vzniklo na Morave. Začať by chcelo posilnením predaja v Bratislave.
10. Slovenské pivo naberá svetové trendy
Naše celoročné testovanie slovenského piva ukázalo dva rozmery. Prvým je ten, že na trhu sa objavujú aj remeselné pivá, ktoré môžeme označiť za podpriemerné. A je ich čoraz viac. Smutné je, že bežný spotrebiteľ ich nevie rozoznať. Na strane druhej, produkcia sa v ponuke niektorých pivovarov objavujú pivá, ktoré by sa nestratili ani vo svete. Fenoménom tohto roka sú určite kyseláče a pivné experimenty. Aj tento rok sme mohli vnímať kroky niektorých pivovarov a označiť ich za vizionárske a posúvajúce pivnú scénu opäť ďalej.