Prazdroj zisťoval, ako sú na tom krčmy. Ohrozené sú tisícky miest

Ilustračná snímka krčmy

Druhá vlna pandémie nového koronavírusu ochromuje gastrosegment a výrazne na to doplácajú prevádzkovatelia krčiem, pubov či reštaurácií. Pivovar Plzeňský Prazdroj Slovensko v tejto súvislosti uskutočnil prieskum medzi tisíckou svojich odberateľov. Výsledky ukazujú, že situácia nie je jednoduchá.

Ohrozné krčmy i puby

Prevádzkovatelia podnikov sa mohli aspoň trocha nadýchnuť, keďže mohli otvoriť terasy. Zásadne to situáciu nevylepšuje. „Otvorené terasy sú pre podniky vzpruhou, ale na to, aby prežili, to nestačí. Podľa našich údajov je v priamom ohrození živobytia stále takmer 2400 ľudí zo 677 podnikov, ktorých sme sa minulý týždeň pýtali, či sú schopní udržať pracovné miesta,“ konštatuje Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre prevádzky a reštaurácie, Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Problémom je hlavne to, že v podnikoch „uviazlo“ pivo, ktorému končí minimálna doba spotreby. „Zatiaľ čo na jar sme vymenili cca 4 000 hektolitrov piva v sudoch, počas druhej vlny to už teraz odhadujeme na zhruba 1 000 hektolitrov piva, čo predstavuje dokopy vyše milióna nevypitých veľkých pív,“ vypočítava Kubiš.

Podľa jeho toto číslo bude v ďalších rokoch rásť, keďže časť sudov expiruje ešte v tomto roku. Pivovar dodáva odberateľom napríklad stany či poháre, aby mohli prevádzkovať predaj v exteriéri.

Čísla nepotešia

Počas  najväčších obmedzení bolo otvorených len málo podnikov. „K minulému utorku (27.10.) bolo zo 6 600 našich partnerských prevádzok otvorených iba 480, čo je len niečo cez sedem percent,“ prezrádza Kubiš. Ten dodáva, že z tisíc oslovených prevádzok až 641 uviedlo, že sú ohrozené existenčne.

Situáciu v sektore mapovalo aj Slovenské združenie výrobcov piva a sladu. To si nechalo vypracovať ekonomickú štúdiu od spoločnosti EY. Výsledky tiež nie sú potešiteľné. Kvôli pandémii poklesol predaj čapovaného piva o 40 percent.

„Počas prvého polroka 2020 sme v dôsledku pandemických opatrení, ktoré zavreli podniky, vypili v priemere o 15 čapovaných pív menej ako obyčajne. Avšak len približne polovica (55 percent) výpadku spotreby v gastre sa presunula do maloobchodu. Doma sme tak síce vypili o osem pív viac ako obyčajne, ale tých ostatných sedem nevypil nikto,“ uviedla  Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu.


Dopady prvej vlny pandémie za prvý polrok 2020:
  • Tržby pivovarov za prvý polrok medziročne klesli o 11 %.
  • Sezónny prepad tržieb (medzi 2. polrokom 2019 a 1. polrokom 2020) bol 22 %, čo je takmer dvojnásobok oproti predošlému obdobiu (2018-2019).
  • Objem predaného piva v gastre medziročne klesol o 40 % – v prepočte tak v gastre klesla spotreba v priemere o 15 pív.
  • Asi len polovica výpadku spotreby sa z gastra presunula do maloobchoduv domácnostiach stúpla spotreba v priemere o 8 pív.
  • Výpadok výberu DPH a spotrebnej dane v štátnej pokladnici vplyvom nižších predajov a zmeny štruktúry predaja bol v sledovanom období minimálne 4,3 mil. EUR.
  • Po prvej vlne klesol pivovarom počet gastro odberateľov o 11%.

Prečítajte si aj

Keď prvú vlnu podniky prežili, druhá môže byť fatálna

Snímka: Anna KapustinaPexels