Vymyslieť meno pivu dá niekedy kopec práce. Najmä, keď je ponuka pív tak široká, že nikdy neviete, či niečo podobné už existuje. Aktuálna kauza, ktorá sa odohrala v Spojenom kráľovstve, však vyvoláva zdvihnuté obočie aj údiv. Hlavnú úlohu v tomto príbehu hrá známy škótsky pivovar BrewDog. Ten je známy viacerými kontroverznými krokmi a inak tomu nie je ani tentoraz.
Náhoda?
Na začiatku celého príbehu je prvý nealkoholický pivovar v Škótsku Jump Ship Brewing. Ten otvorili v roku 2019 v Edinburghu. Jeho zakladateľkou bola Sonja Mitchellová, ktorá chcela ako matka troch detí rozšíriť ponuku aj pre tých, ktorý alkoholu neholdujú, alebo ho z objektívnych dôvodov piť nemôžu.
Pivovar si postupne získal svojich fanúšikov. Zhruba v polovici minulého roka predstavil nealkoholický „kyseláč“ s názvom Shore Leave. Ten sa zaradil medzi ťahúnov ponuky. Pivo bolo dokonca medzi nominovanými na cenu Scottish Beer Award.
V júli tohto roka však majiteľka pivovaru Jump Ship Brewing zostala zarazená. Zistila totiž, že známy škótsky pivovar BrewDog chystá uvedenie piva s rovnakým názvom. Pivovar chcel dokonca použiť provokatívny slogan: „It’s time to jump ship“ (môžeme preložiť ako: Je čas skočiť z lode).
Mitchellová ihneď kontaktovala majiteľov pivovaru a tlmočila im svoju nespokojnosť. „Vzniklo riziko zámeny medzi našimi zásobovateľmi a konzumentmi, čo by mohlo mať za následok finančnú ujmu pre našu značku,“ uviedla podľa portálu The Grocer Mitchell .
Len jeden ústupok
Škótsky pivovar reagoval len malým ústupkom, keď sa vzdal používania kontroverzného sloganu. Pivo však naďalej pripravoval a uviedol na trh o pár týždňov neskôr. Od septembra je tak na škótskom trhu dvojica pív s názvom Shore Leave.
Mitchellová to nenechala tak a rozhodla sa riešiť súdnou cestou. Poukázala na to, že jej pivovar bol prvý, ktorý na trh uviedol pivo s takýmto názvom. „Do vývoja našej série pív Shore Leave sme vložili značné investície – od vytvorenia samotného piva až po značku, balenie a distribúciu. Nemôžeme si dovoliť o to prísť,“ uviedla.
Pivovar BrewDog uviedol, že ich krok konkurencie prekvapil. Poukázal pritom na to, že ich pivovar je jediným oficiálnym vlastníkom ochrannej značky Shore Leave.
Skúsili, vyšlo
Ako sa ukázalo, pivovar BrewDog využil situáciu na trhu a to, že majiteľka konkurencie nezaregistrovala značku svojho piva. BrewDog sa tak ešte v marci tohto roka obrátil na priemyselný úrad a požiadal o registráciu ochrannej značky Shore Leave.
„Pani Mitchellová mohla našu žiadosť o ochrannú známku napadnúť už pred niekoľkými mesiacmi, ako je to štandardným postupom, ale rozhodla sa tak neurobiť,“ reagoval pre portál AberdeenLive hovorca BrewDogu.
Keďže malé pivovary nesledujú úradnú tabuľu priemyselného úradu na dennej ani mesačnej báze (dokonca vôbec), na snahu BrewDogu nikto nereagoval. A tak v júni tohto roka známy pivovar získal pečiatku na svoju žiadosť a veľmi rýchlo sa poponáhľal s uvedením svojho nového piva na trh.
Nie prvýkrát
BrewDog argumentoval, že sa konflikt chcel „vyriešiť“ ponukou na spoluprácu. „Snažili sme sa túto záležitosť vyriešiť priateľsky a ponúkli sme celý rad fantastických nápadov na kolaboráciu, ktoré by mali pre pivovar pani Mitchellovej obrovský prínos,“ uviedol hovorca s tým, že Mitchellová túto ponuku odmietla.
Tá teraz verí, že súd presvedčí o svojej pravde. Nie je to pritom prvý prípad, kedy sa BrewDog „pustil“ do menšieho hráča. V roku 2017 sa vyhrážala manželom McFadyenovcom „právnikmi, ktorí majú radi spúšť“. Manželia si totiž v Birminghame otvorili krčmu s názvom Lone Wolf. Tento názov používa škótsky pivovar pre sériu svojich liehovín.
Aj keď neskôr generálny riaditeľ pivovar James Watt uviedol, že majitelia Joshua a Sallie McFadyenovci môžu svoju krčmu naďalej nazývať Lone Wolf, bolo už neskoro. Majitelia medzitým vynaložili čas aj peniaze a svoj podnik premenovali na The Wolf.
Prečítajte si aj
Snímky: Jump Ship Brewing, BrewDog