Pivovarnícky trh je ako divoká rieka. Pivovary v nej zanikajú a vznikajú. A platí to aj o časoch, ktoré práve žijeme. Tie sú mimoriadne náročné a nahrávajú skôr zánikom, ako vznikom. Nájdu sa však aj výnimky. Takou je kočovný pivovar Vlčia svorka.
Doplnenie ponuky
K pivovaru, či už kočovnému alebo kamennému, sa môžete dopracovať rôznymi spôsobmi. Buď ide o koníček, alebo to môže byť prirodzeným vyústením pracovných krokov. Tak to bolo aj v prípade Vlčej svorky. Jej hlavným predstaviteľom je Ján Vlčko.
Ten sa dlhé roky pohybuje v gastrosegmente. „Študoval som hotelovú akadémiu a po skončení piateho ročníka som hneď odcestoval do zahraničia. Pracoval som vždy v hoteloch alebo reštauráciách v krajinách ako Rakúsko, Anglicko, Írsko a nejaký čas aj na riečnej lodi plávajúcej cez Holandsko, Nemecko, Poľsko a iné európske krajiny,“ začína rozprávanie Ján.
Po ôsmich rokoch mimo domoviny sa rozhodol pre návrat. Dlhé roky ste ho tak mohli vidieť v bratislavskom podniku Paparazzi cocktail bar, kde zastával funkciu manažéra. „Po pár rokoch som sa stal súčasťou tímu, ktorý otváral Brasserie La Marine v komplexe Eurovea. Tu som po pár rokoch kúpil a fungujem v nej od počiatku až do teraz, čo je viac ako 12 rokov,“ vysvetľuje.
Nezostal len pri jednom podniku. Pred piatimi rokmi otvoril na Šafárikovom námestí v Bratislave aj podnik THeMa. Na rozdiel od La Marine, THeMa bola viac zameraná na ponuku remeselných pív. Práve jej otvorením sa začal pohrávať s myšlienkou varenia vlastného piva.
Pivo z Liptova
K pretaveniu myšlienok o reality mu pomohli na Liptove. Práve tam sa totiž dohodol s pivovarom Liptovar, kde si môže variť svoje pivo. „Myslím že to bol tak povediac prirodzený vývoj, keďže od 15 rokoch som sa pohyboval v hoteloch a reštauráciách. Samozrejme som aj veľký milovník piva a gastra ako celku,“ približuje.
Pivovar dostal názov Vlčia svorka. Prečo? „Názov Vlčia svorka vznikal spoločne s manželkou. Vychádza z môjho priezviska a prezývok, ktoré som mával alebo stále mám. K tomu sa pridali počas života aj dvaja synovia, svorka tak bola zrazu kompletná,“ hovorí s úsmevom majiteľ podnikov a po novom aj kočovného pivovaru.
Základom ponuky pivovaru Vlčia svorka bude ležiak. „Aktuálne máme navarené prvé várky ležiaka 12% s menom Vlk a pracujeme na Session IPA s menom Vlčica. Potom bude ešte k dispozícii aj ležiak 10% menom Vĺčik,“ vysvetľuje Ján.
Ten dodáva, že sa považuje za ležiakového pivára a na ich kondícii mu záleží. „Moje ležiaky budú osem týždňov odležané s pevným telom a príjemnou horkosťou,“ avizuje. Prvé pivo Vlk 12% môžu zákazníci ochutnať v podniku THeMa na Šafárikovom námestí v Bratislave. V novembri by malo do ponuky pribudnúť aj pivo Vlčica.
Ťažká doba
A aké má s pivovarom plány do budúcna? „Plány do budúcna samozrejme sú, ale len čas a podmienky nám ukážu, ako rýchlo a či vôbec budú realizovateľné. Najskôr musí pivo čo navaríme chutiť hosťom a potom by som mal rád svoj vlastný pivovar a prešiel z kočovného varenia do vlastného,“ naznačuje možný posun Ján.
Ten zatiaľ musí riešiť problémy, ktoré ohrozujú na Slovensku prakticky všetkých prevádzkovateľov podnikov. Aj on hovorí o tom, že situáciu najprv komplikovala pandémia, potom vojna na Ukrajine a teraz aj energetická kríza.
„Všetko má vplyv na to, aké bude spotrebiteľské správanie ľudí. My už teraz vidíme a vieme, že prvé čo ľudia obmedzia, keď sa cítia neisto. Čoraz menej ľudí bude navštevovať prevádzky spoločného stravovania,“ povzdychne si Ján.
„Chcel by som byť optimista a mať oveľa viac nádeje, ale aj tá nádej skončí v momente, keď ju už nebudete môcť financovať. Ako sa hovorí, „odvážnym šťastie praje“. Musíme veriť, že keď si robotu spravíte dobre a sami veríte svojim snom, budete mať aspoň trošku toho šťastia. Toto náročné obdobie pominie a zvládne ho čo najviac nás, nadšencov gastroscény a cestovného ruchu,“ uzatvára s nádejou Ján Vlčko, majiteľ podnikov Brasserie La Marine a Thema a po novom aj kočovného pivovaru Vlčia svorka.
Prečítajte si aj
Snímky: Vlčia svorka, oPive.sk