Ak si sťažujete na to, že pivo je drahé a niektoré pivovary nevedia, čo si za pollitrák majú pýtať, tento text radšej ani nečítajte. Situácia na trhu nie je ružová a nič nenasvedčuje tomu, že sa v cenovej politike dočkáme nejakej zmeny. Naopak, pivné leto bude drahšie ako to posledné.
Drahé pivo?
Informácií o zdražovaní je v posledných mesiacoch neúrekom. Dnes prakticky nenájdete firmu, ktorá by nemusela riešiť nárast vstupných nákladov. Rastú ceny energií, potravín aj materiálov. Ak firmy doteraz neriešili svoje cenníky, v najbližšom období tak budú musieť robiť.
Týka sa to aj pivovarníkov. „Zažívame turbulentné obdobie a vlny zdražovania. Napríklad ešte pred novým rokom stála tona sladu v priemere 15-tisíc českých korún (v prepočte asi 620 eur). Teraz je to zhruba o 200 euro viac. To všetko, vrátane zvyšujúcich sa cien energií, povedie k ďalšiemu zdraženiu piva,“ povedal pre portál Denik.cz prezident Českomoravského zväzu minipivovarov Michal Voldřich.
Voldřich predpokladá, že dôjde k zvýšeniu cien piva o zhruba desať percent. Rovnaký názor má aj ekonóm spoločnosti BHS Štěpán Křeček. Ten predpokladá, že na českom trhu vzrastie cena piva o zhruba osem až desať percent.
Celá Európa
Rast cien pritom neriešia len v Česku. Ako informuje portál E15, zmenu cenníkov ohlásili aj v Nemecku. Tri najväčšie nemecké pivovarnícke skupiny (Krombacher, Veltins a Radeberger) zvyšujú cenu o 30 až 50 centov na polliter piva v reštaurácii.
Zvýšené náklady sa týkajú aj našich pivovarov a prevádzkovateľov podnikov. Aj oni musia riešiť vyššie ceny surovín, obalových materiálov či mzdových očakávaní. Navyše sa do rovnice o výpočte konečnej ceny bude premietať aj pandemická situácia.
Posledné dva roky bolo leto jediným obdobím roka, kedy sa dal slušne zarobiť. Nikto nevie, či nás na jeseň, resp. zimu nečaká ďalšia vlna pandémie. Gastro sa počas hlavnej sezóny bude musieť „zásobiť“ na horšiu časť roka a bude to musieť premietnuť aj do cenníkov.
Bude zaujímavé sledovať, ako sa to premietne do návštevnosti a obsadenosti podnikov. Časť konzumentov totiž vyššie ceny nebude musieť akceptovať. Potom tu máme aj ďalšiu skupinu konzumentov, ktorí sa do podnikov nevrátia. Jednoducho zistili, že doma sa pije lepšie a lacnejšie.
Hlavná sezóna je ešte ďaleko, už teraz sa však dejú zmeny, ktoré ovplyvnia jej podobu. Gastrosektor nezažíva jednoduché časy. A jednoduché nebudú ani nasledujúce mesiace…