Bežní pivári môžu mať skreslenú predstavu o tom, čo obnáša život pivovarníkov a majiteľov pivovarov. Romantická predstava o tom, že len navaria pivo a potom ho jednoducho predajú, je na míle vzdialenej od reality. Už pred pandémiou nového koronavírusu bol pivný biznis zložitý, po ňom je situácia ešte zložitejšia. Príkladom je aj osud kočovného pivovaru Crazy Clown.
Bláznivý pivovar
Sú pivovary tradičné a potom také, ktoré sa vymykajú akýmkoľvek konvenciám. Do druhej skupiny by sme mohli zaradiť aj pivovar Crazy Clown. Ten sa nebál na českej pivnej scéne experimentovať a občas aj provokovať.
Možno aj kvôli tomu ho poznali aj fanúšikovia piva na Slovensku. Aj preto prekvapilo, keď pivovar na sociálnej sieti ohlásil svoj koniec. Majiteľa Jakuba Rendla sme sa preto opýtali, čo stálo za prekvapivým rozhodnutím.
„Tých faktorov je viac. Ale ten najdôležitejší je ten, že po covide, keď sme sa tzv. „ryli držkou v zemi“ a mali sme na krku pár nezaplatených faktúr, prišla firma, ktorá od nás objednala niekoľko tisíc litrov piva. Faktúru sme poslali a dohovor bol taký, že ju zaplatia hneď,“ začína rozprávanie pre oPive.sk Jakub.
Podľa jeho slov mali s firmou dobré skúsenosti čomu pomohlo aj to, že v nej pracoval jeho známy. „Lenže ten pred uvarením objednaných pív z firmy odišiel a súčasný riaditeľ (alebo čo on vlastne je), sa na to vykašľal a platil nám len po častiach, s oneskorením a ani nám to ešte nedoplatil. Prestal sa ozývať, odpovedať. Úplne nás to položilo a vzalo nám to všetky šance to zase rozbehnúť,“ vysvetľuje pivovarník.
To bol hlavný impulz, ktorý pivovar viedol k tomu, že ohlási svoj koniec. „Tých dôvodov je viac, ale to by sme mohli napísať román a to by sa vašim čitateľom určite čítať nechcelo,“ hovorí s úsmevom Jakub.
Plány boli
Jakub hovorí, že značke a pivu venoval šesť rokov. „Nenapadá ma nič, čo by nás mohlo presvedčiť, aby sme sa k tomu vrátili,“ hovorí. Plánov a nápadov, ako rozvíjať značku mal dosť.
„Chystal som Crazy Clown fest v jednom odsvätenom kostole, mali sme dohovorené krčmy, ktoré by exkluzívne čapovali naše pivo a do iných už by sa to nedostalo. Mal som vymyslených niekoľko konceptov reštaurácií a krčiem… bolo toho celkom dosť. Ale chýbajú peniaze a energia. A aj ľudia. Vo dvojici a bez zamestnancov sa to robiť nedá,“ hovorí otvorene.
Napriek tomu, že sa snaží byť nad vecou, dosahy spomínanej objednávky rieši do dnešných dní. Problémom je to, že objednané pivá sa stále predávajú, hoci by nemali. „Tie pivá sme varili vlani v lete, už dávno nie sú v kondícii, v ktorej by sme ich pili my sami, nie to aby sme ich predávali zákazníkom. Niektoré sú skazené. Ale viete ako, dátum spotreby je len číslo, to sa dá pretlačiť vždy,“ krúti hlavou pivovarník.
Pivovaru to spôsobuje nečakané problémy. „Bohužiaľ sa kvôli tomu stále znižuje aj povesť značky, pretože väčšina ľudí, ktorí sa k tým plechovkám dostane, nás ani nepozná. A tých ľudí nie je málo, pretože sa to predáva ešte na jednom e-shope, ktorý má mnohonásobne viac zákazníkov ako my. A tí zrazu ochutnaj nejakú „brečku“, čo sa nedá piť. Ja by som si to už znova nekúpil na ich mieste,“ hovorí otvorene.
Posledné várky
Pivovar sa rozhodol, že svoju činnosť ukončí poslednými várkami piva. Využil pritom crowdfundingovom portáli Donio.cz. „Túto kampaň sme nastavili tak, aby sme sa mohli rozlúčiť so cťou, uvarili posledné pivá, zaplatili pohľadávky a nemuseli sa obzerať. Zároveň chceme tieto pivá uvariť bez kompromisov a dať do toho skutočne všetko z nás. Preto sú tiež také drahé,“ vysvetľuje Jakub.
Aj keď on s varením piva končí, do piva nechce odchádzať. „Čomu by som sa ale chcel v pive ďalej venovať, je pivná osveta. Nepáči sa mi, že aj ten posledný ochmeľka sa bije do pŕs, že je z pivného národa, ale jediné, čo o pive vie, je to, že obsahuje alkohol a tak si vďaka tomu nepamätá, že včera doma ožratý zmlátil manželku (alebo manželka manžela),“ zamýšľa sa.
Vie, že ho v tomto smere čaká veľká výzva. „Pivný národ je podľa mňa niečo iné a ja by som rád prispel k zlepšeniu českej pivnej kultúry, ktorá je u nás skôr o kvantite ako o kvalite. Ale nebude to ľahké, pretože ľudia si neradi hľadajú informácie, ale veria skôr tomu, čo nejaký „jouda“ napíše na internety,“ uzatvára Jakub. Ten chce aj touto cestou poďakovať všetkým fanúšikom, ktorý pivovar podporovali a stále podporujú.
Prečítajte si aj
Český pivovar Crazy Clown: Pivo u vás je drahšie, vaše pivá sú však hravejšie
Snímky: FB Crazy Clown