Majitelia Drinkshopu: Vlastný podnik v Bratislave je lákavý

Na Slovensko dovážajú pivo od kultového dánskeho kočovného pivovaru Mikkeller, ale aj známu značku To Øl. Aj keď priznávajú, že na začiatku to s pivom nebolo vôbec ľahké, dnes umožňujú cez svoj e-shop expanziu menších slovenských pivovarov do všetkých kútov Slovenska. Portál oPive.sk sa porozprával so spolumajiteľmi e-shopu Drinkshop.sk Martinom Majdlenom a Andrejom Pavlíkom.

Drinkshop

Spomeniete si vôbec na prvé pivo, ktoré ste ochutnali?
Andrej: Asi ho bolo veľa, lebo si nespomínam Pravdepodobne to bolo troška piva od rodičov k obedu.
Martin: Mama mi vravela, že starý otec popíjal na záhradke Sitňan a odložil si fľašku pod lavičku. Ja som si tam chodil usrkávať. Potom na mňa prišli. Mal som, že vraj okolo troch rokov. Toto si ale samozrejme nepamätám. Prvé pivo, čo si naozaj pamätám, bolo na strednej škole. Aj to si pamätám vlastne len vďaka príležitosti, pri ktorej sa pilo: bola to akcia so spoluplavcami z trenčianskeho športového gymnázia. Tuším to bolo U zajaca a pilo sa veľké…

Ktorá udalosť bola taká zásadná, že ovplyvnila vaše nazeranie na pivo?
Andrej:
V roku 2009 sme pokukovali po trhu a rozmýšľali či nerozšíriť ponuku nášho veľkoskladu o pivo. Keďže sme sa dovtedy venovali len vínu, bol to tak trošku krok do neznáma. Mal som ochutnaných pár belgických pivných špeciálov a tušil som, že vo svete piva je podobná rozmanitosť ako pri víne, a že sa nejedná o jednoduchší a podradnejší druh alkoholu. Čo sa týka vína, spolupracovali sme len s malými vinárstvami, ktorých produkty neboli v obchodných sieťach a boli určené hlavne pre náročnejšiu klientelu. Hľadali sme preto pivovar, ktorého politika je rovnaká a dopátrali sme sa ku Kalteneckeru. Zdvihli sme telefón a pán Kovács si ochotne vypočul naše plány a pozval nás do Rožňavy na prehliadku pivovaru a degustáciu. Práve táto degustácia spojená s odborným výkladom najviac ovplyvnila naše nazeranie na pivo.

Ako ste sa vlastne dostali k dovozu piva?
Martin: Pohrávali sme sa s touto myšlienkou už dlhšie. Chceli sme sa starať o „vlastnú“ značku, prezentovať sa s ňou. Jedného dňa som si našiel čas a začal lustrovať internet a po 8 hodinách som bol rozhodnutý pre Mikkeller. Andrejovi som to na druhý deň ukázal a tomu sa to páčilo. Následne behal 6 týždňov po úradoch a vybavoval povolenia . Práve sa na Finančnej správe menil systém a podmienky, takže nikto tam poriadne nevedel, čo má robiť. Prístup Mikkelleru bol super, sklad majú v Kodani, čo je relatívne blízko a portfólio široké. V tom čase boli dlhodobo uznávaní ako najlepší dánsky pivovar. Objednali sme 14 druhov fľaškového piva, dali sme si vyrobiť podpivníky, objednali sme dve palety brandovaných pohárov, otvárače, tričká, narážače, urobili web stránku, kúpili stan na festivaly. Volali sme Peťovi Holčíkovi a pýtali sa ho, čo si myslí o tom, že dovezieme túto značku. Povedal, že „konečne niekto.“ V Trenčíne sme urobili prvú degustáciu a ohlasy boli výborné. Ďalšia objednávka už bola vrátane sudov. Mikkeller v tom čase pomáhal pivovaru To Øl a ich pivá exportoval, tak sme vyskúšali. Dnes už je To Øl samostatný a sklad majú v Antverpách. Ich produkty sa tiež výborne predávajú. V každom prípade je Mikkeller našou srdcovou záležitosťou a vlajkovou loďou našej ponuky, na ktorej ukazujeme, ako vieme robiť prezentáciu dovážanej značky my.

Ktoré značky momentálne dovážate na Slovensko?
Andrej: Mikkeller, To Øl, Bevog, Gypsy Inc. a Mad Beer importujeme priamo plus pár ďalších značiek sprostredkovane (8 Wired, Del Borgo, Sierra Nevada, Fuller’s, Meantime, Samuel Smith´s, Bairds, Surly Brewing Company, Weyerbacher atď.). Samozrejme premýšľame o nových…

Podľa čoho tieto značky vyberáte? Každé jedno pivo aj skúšate?
Martin: Je to možno úsmevné, ale hlavne podľa Ratebeer.com. Je to pre nás najjednoduchší spôsob. Samozrejme po ochutnaní už dávame prednosť vlastnému názoru a nie vždy sa s hodnotením na tomto portáli zhodneme. Či chutnáme každé? Snažíme sa, ale nestíhame. Minulý rok sme doviezli na Slovensko asi tristo druhov pív od Mikkeller, To Øl a Bevog. Niektoré boli len vo fľašiach, iné len v sudoch. Napríklad sa dovezie z jedného druhu len jediný sud a pošle sa do Košíc, Senice, Nitry, alebo Bratislavy. Takéto pivo nám proste ujde a môžeme len zavolať známym a opýtať sa ako chutilo. Nemôžeme byť všade.

Sú rokovania so zahraničnými pivovarmi niečím špeciálne?
Martin: Áno. Hlavne keď sa snažíte borcovi z Mikkelleru vysvetliť, prečo po mesiaci ešte nemáte registračné číslo na dovoz piva a dôvodom je, že sa zlučuje náš Daňový úrad s Colným pod Finančnú správu (prelom 2013/2014) a je tam taký bordel, že nikto nevie ako sa čo robí a na podateľni im musíte najskôr sami opraviť tlačiareň, aby si mohli vytlačiť vami elektronicky podanú žiadosť a zaevidovať ju. Inak je komunikácia fajn, vždy v angličtine (dokonca aj s Bevogom). Všetci sú ústretoví, milí a veľmi priateľskí. S majiteľmi priamo komunikujeme len s To Øl. Mikkeller a Bevog majú na to ľudí.

Aké máte skúsenosti so slovenskými pivovarmi?
Andrej: Väčšina malých slovenských pivovarov ešte nemá úplne jasno akou cestou sa chcú vydať. Nemajú premyslený distribučný model, cenotvorbu, marketing atď. Často sú to nadšenci, ktorí začali s vlastným malým pivovarom, prípadne s nájomným varením a majú predstavu, že budú robiť výrobu, predaj aj logistiku sami. Takýmto systémom ale nedokážu zabezpečiť ďalší rast. Keďže máme na trhu celkom dobrý prehľad, skúsime im ozrejmiť ich možnosti a potenciál. Tí, ktorí to pochopia a zveria distribúciu nám, sa potom môžu posunúť ďalej. Inak sa jednania vedú vo veľmi priateľskej rovine, komunita nezávislých pivovarov je malá takže každý každého pozná a prakticky všetci sme kamaráti.

Neplánujete urobiť výdajňu, resp, pivotéku v Bratislave?
Martin: Čisto výdajňu neplánujeme, nakoľko vzhľadom na nájmy v Bratislave sa oplatí tovar skôr posielať kuriérom. O pivotéke rozmýšľame už dlhšiu dobu, rovnako aj o pube. Prípadne o kombinácii. Začali sme rozoberať s Dánmi Mikkeller & Friends v Bratislave. Nepovedali ani nie, ani áno, ale odložili túto debatu na rok 2016, nakoľko tento rok majú rozrobených veľa projektov. Problém s expanziou je hlavne čas. Pracovný deň má len 24 hodín. Na nový podnik vám banka ochotne požičia peniaze, ale vy sa nerozkrájate. A ak nemáte niečo robiť na sto percent, načo to robiť? Keď chcete mať dobrý podnik, musíte sa o neho starať full time, alebo zohnať perfektných ľudí, ktorí to budú robiť za vás a ktorým môžete dôverovať. To je niekedy problém, lebo šikovných a hlavne čestných ľudí je málo.

Ako vnímate situáciu na slovenskom pivnom trhu?
Andrej: Je to podobné, ako s vínom niekedy pred dvanástimi – pätnástimi rokmi, keď aj bežný konzument mimo komunity nadšencov začal zisťovať, že existuje aj niečo viac ako len „biele a červené“. Teraz táto doba prichádza na Slovensko aj v pive. To dáva tomuto trhu pre najbližšiu budúcnosť veľký potenciál. To si všimli aj veľké pivovary a tiež začínajú vystrkovať rožky. V Česku táto situácia nastala o pár rokov skôr, čo nám umožňuje lepšie odhadnúť vývoj na Slovensku. Myšlienka kočovného pivovarníctva, ktorej svetovou jednotkou je dánsky Mikkeller, umožnila aj na Slovensku založenie množstva nových značiek piva. Treba si však uvedomiť, že hoci systémom nájomného varenia si dokáže uvariť vlastné pivo takmer každý, nie každý vie uvariť aj dobré pivo. Schopnosť pivo ochutnať a zhodnotiť ešte neznamená, že ho viem aj uvariť. Takto vzniká riziko, že sa dostanú na trh aj pivá neuspokojivej kvality, ktoré môžu začínajúceho konzumenta netradičných značiek znechutiť a poslať späť k europivám. Pár takýchto kúskov už sa na slovenský trh bohužiaľ dostalo.

Aké máte plány do budúcna?
Andrej: Plánov a rozpracovaných projektov je veľa. Prioritou je posilniť pôsobenie v Česku, kde sme začali trochu nesmelo. Veľkou výzvou je tiež spustenie rakúskej mutácie nášho eshopu na Drinkshop.at. Nedávno sa nám podarilo získať povolenie na dovoz a distribúciu tvrdého alkoholu, čo je po víne a pive ďalší logický krok rozširovania nášho pôsobenia. V tomto segmente sa rovnako chceme zameriavať na najnáročnejšiu klientelu. Našu pozíciu na trhu si chceme upevňovať nie len šírkou ponuky, ale aj skvalitňovaním našich služieb. V krátkom čase chceme napríklad zaviesť pre prevádzky možnosť online objednávania tovaru. No a veľkým lákadlom je spomínané otvorenie podniku v Bratislave. Keďže sa veci snažíme robiť na 100%, našim najväčším limitom je čas.

Môžete prezradiť, ktoré pivo je vaše najobľúbenejšie?
Andrej: Nemám vyslovene najobľúbenejšie pivo. Výber pivného štýlu veľmi závisí od konkrétnej situácie. Na grilovačke si dám ľahký ležiak, prípadne weissbier, na dlhý zimný večer si rád dám aj barley wine alebo imperial stout. Najradšej však mám asi pekné ovocím voňajúce APA.
Martin: Konkrétne obľúbené pivo nemám, ale štýl určite a tým je jednoznačne Lambic.