Koniec pivných špeciálov? Pivo v plechovke čaká zemetrasenie

plechovke

Pred pár mesiacmi sme písali o tom, že na slovenský trh s remeselným pivom prichádza „doba plechovková“. Čoraz viac pivovarov totiž prechádzalo na tento obal, ktorý je ľahko prenosný a praktický. Už budúci rok však môžu producenti aj dovozcovia riešiť problémy, na ktoré v konečnom dôsledku doplatia fanúšikovia netradičných pív.

Zavedenie zálohovania

O čo ide? Od nového roka začne Slovensko zálohovať tak plastové, ako aj plechovkové obaly. Týkať sa to bude samozrejme aj pivovarov. Po novom tak ku každej plastovej fľaši či plechovke zaplatíte 15 centov, ktoré dostanete naspäť po tom, čo prázdny obal vrátiť vo výkupných miestach.

Z pohľadu ochrany prírody asi dobrý krok, ktorý väčšina spotrebiteľov ocení. Nové opatrenia však skrývajú aj nástrahy, ktoré môžu ovplyvniť ponuku v pivotékach či špecializovaných predajniach. Výrazne sa to môže dotknúť hlavne tzv. špeciálov v plechovkách, resp. pív, ktorý na trhu nie je veľa.

Každý výrobca či dovozca musí zaregistrovať etiketu piva. Registračný poplatok je v tomto prípade 50 eur. Zároveň musí výrobca poslať osem kusov plechoviek na to, aby prevádzkovatelia výkupných miest vedeli výrobok otestovať v strojoch. Inak povedané, či vám plechovku stoj vezme.

Pri pivách, ktoré sú v ponuke celoročne a predávajú sa v stovkách či tisíckach kusov to nie je problém. Ak napríklad pivovar vyrába pivo niekoľko rokov, zaplatí registračný poplatok 50 eur a ďalšie roky nemusí nič riešiť. Problém nastáva, ak ide napríklad o limitovanú verziu.

Bez zahraničných špeciálov?

Ešte väčší problém to môže urobiť dovozcom piva. Aj prevádzkovateľ e-shopu Drinkshop.sk Andrej Pavlík upozorňuje na to, že tento systém môže mať na ponuku negatívny vplyv. „Tým sa prakticky znemožňuje dovoz limitovaného množstva piva jedného druhu, resp. rôznych pivných špecialitiek. Mnohé pivovary sú založené na častom obmieňaní svojej ponuky a takýto systém predražuje a komplikuje dovoz týchto pív,“ hovorí pre portál oPive.sk.

Ten upozorňuje aj na ďalší – časový problém. „Registrácia produktu u správcu zálohového systému môže trvať až šesť týždňov. To je doba často porovnateľná s dobou spotreby nepasterizovaných pív,“ poukazuje Pavlík.

Inak povedané, ak dnes pivovar navaril pivo a chcel ho predávať v plechovke, mohol ho pustiť na trh prakticky hneď. Po novom to nebude jednoduché a častokrát sa to pivovarníkovi či distribútorovi ani neoplatí. Prejaviť sa to môže aj na ponuke zahraničných špeciálov v plechovkách, ktoré sa dovozcom neoplatí doviezť. Alebo ak tak aj urobia, do ceny piva budú musieť preniesť aj zvýšené náklady.

Stále sa formuje

Pavlík tiež upozorňuje aj na prípadné podvody v systéme zálohovania. „Veľa pivoték a vinoték čapuje pivo/víno do PET fliaš. Takáto prevádzka  má povinnosť sa zaregistrovať do systému a PET fľaše označovať svojim EAN kódom. Tu vzniká priestor na podvody, keď napríklad nejaká prevádzka označí časť PET fliaš EAN kódmi svojej konkurencie, od zákazníka vyberie zálohy, no pri vracaní do automatov za takto označené PET fľaše zaplatí konkurencia,“ hovorí.

Drinkshoopu pritom vznikajú otázky aj ohľadom toho, ako sa majú postaviť k zálohovaniu v prípade predaja do zahraničia, keďže ich e-shop pôsobí aj v zahraničí.

Aj keď systém zálohovania vstúpi do praxe začiatkom nového roka, mnoho detailov jeho fungovania sa stále dolaďuje. Je možné, že sa urobia ústupky aj v prípade pív v limitovaných množstvách. Každopádne pivovary, ktoré predávajú svoje pivo v plechovkách, by mali už teraz riešiť vvšetky potrebné náležitosti, aby ich zmeny nezaskočili.

Len pre doplnenie, za zálohovanie budú výrobcovia platiť tri poplatky. Okrem poplatku za registráciu aj administratívny poplatok za registráciu EAN-u v systéme a vyššie spomínaný poplatok za uvedenie obalu na trh.

Prečítajte si aj

Plechovka, plast či sklo? Pivovary stoja pred voľbou ako ďalej

Snímka od Rudy and Peter Skitterians z Pixabay.