Aj keď tu môžeme o pive písať ódy a chváliť produkciu rôznych (malých aj väčších) pivovarov, výroba tohto zlatistého moku je v prvom rade biznis. Bez toho, aby pivo zarábalo a prinášalo slušný profit, to nemá zmysel. Aj preto sme sa rozhodli pozrieť na zárobky a príjmy najväčších hráčov na Slovensku. Vychádzame z oficiálnych čísel za rok 2014 a pivovary sme zoradili podľa výšky tržieb. Vychádzali sme zo štatistík portálu Finstat.sk.
6. Banskobystrický pivovar
Tržby: 6,8 milióna eur (+20 %)
Zisk: 155-tisíc eur (+38 %)
Štvorka na trhu má za sebou úspešný rok. V oboch ukazovateľoch dosiahli v Bystrici najlepšie čísla za posledné roky. Pivovar je silný hlavne na strednom a severnom Slovensku. Lepším číslam by pomohol výraznejší prienik v segmente HoReCa aj v ostatných regiónoch.
5. Budweiser Budvar SK
Tržby: 7,9 milióna eur (+9 %)
Zisk: 116-tisíc eur (-28 %)
Český štátny pivovar si pred štyrmi rokmi otvoril na Slovensku dcérsku spoločnosť, aby zvýraznil pozíciu nášho trhu ako jedného z kľúčových. A celkom sa mu darí, keď vlani zaznamenali najväčšie tržby od zriadenia pobočky u nás. Horšie to dopadlo pri zisku, ktorý oproti roku 2013 prepadol o 28 percent.
4. Pivovar Steiger
Tržby: 11,9 milióna eur (+3 %)
Zisk: 15-tisíc eur (-78 %)
Náš tretí najväčší pivovar má za sebou rozporuplný rok. Na jednej strane sú dosiahnuté tržby (takmer 12 miliónov eur) závideniahodné, zisk mu však výrazne padol. Aj tu však platí, že tržby majú výpovednejšiu hodnotu. Pivovar tento rok oznámil, že preberá značku Popper. To by mu mohlo pomôcť najmä na severe Slovenska.
3. Staropramen-Slovakia
Tržby: 18,2 milióna eur (+5 %)
Zisk: 1,2 milióna eur (-43 %)
Tretiu najsilnejšiu pozíciu na Slovensku nemá slovenský pivovar, ale obchodné zastúpenie českého pivovaru. Práve Staropramen si totiž za posledné roky vybudoval u nás slušnú pozíciu. Vlani sa mu podarilo zaznamenať najvyššie tržby za ostatných šesť rokov. Horšie to však dopadlo v kolónke zisk. Tam zaznamenala pobočka prepad z 2,2 milióna eur takmer na polovicu. Pivovar je u nás silný tak v puboch a krčmách, ako aj na pultoch obchodov.
2. Pivovary Topvar
Tržby: 110,2 milióna eur (-0,1 %)
Zisk: 8,3 milióna eur (+2 %)
Pivovar, ktorý sídli vo Veľkom Šariši, zastrešuje okrem domáci značiek (Šariš, Topvar, Smädný Mních) aj české (Velkopopovický Kozel či Plzeňský Prazdroj). Vlaňajší rok bol takmer identický ako rok predtým. Tak v tržbách, ako aj ziskoch totiž dosiahol veľmi podobné výsledky. Kým v tržbách o čosi klesol, zisk sa podarilo na východe zvýšiť o dve percentá, na niečo vyše osem miliónov eur.
1. Skupina Heineken (Heineken Slovensko + Heineken Slovensko Distribúcia)
Tržby: 262,37 milióna eur (-4,9 %)
Zisk: 9,8 milióna eur (-40 %)
Pri tomto zoskupení sme spájali výsledky pivovaru a distribúcie z jednoduchého dôvodu. Ak by sme tu uviedli iba výsledky pivovaru Heineken Slovensko, celkové poradie by bolo skreslené. Ostatné pivovary totiž majú výsledky distribúcie započítané do svojich výsledkov a nemajú na túto činnosť vytvorenú ďalšiu spoločnosť. Skupina výrazne znížila svoju ziskovosť, keď nepotiahol hlavne pivovar. Klesajúci trend bol aj pri tržbách, tam to však také dramatické nebolo.
Snímky: Pixabay.com, pivovary