10 čísel, ktoré ste o slovenskom pive nevedeli

Možno ste to netušili, ale aj pivo má svoj medzinárodný deň. Je práve dnes – 7. augusta. Ak vás to prekvapilo, nemusíte si nič vyčítať. Je to pomerne nový sviatok, ktorého korene siahajú len do roku 2007. Slovenské združenie výrobcov piva a sladu pripravilo k tejto príležitosti zaujímavú prezentáciu. My z nej vyberáme to, čo nás zaujalo a predstavujeme vám 15 čísel, ktoré ste o slovenskom pive (možno) nevedeli.

Svetlý ležiak

 

44
Presne toľko pivovarov dnes pôsobí na Slovensku. Ak by sme to rozmenili na drobné: pivo u nás varia 2 veľké, 2 malé a 40 reštauračných pivovarov.


3
milióny hektolitrov piva ročne sa vyprodukuje na Slovensku. „I napriek tomu, že sme malá krajina, naše pivo je považované za vysoko kvalitné a spotreba viac ako 70 litrov na hlavu radí Slovákov k národom so silnou pivnou kultúrou, ktorá sa neustále rozvíja,“ hovorí Júlia Hurná, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu.


140 000
hektárov. Na takejto ploche sa dnes u nás pestuje jačmeň, ktorý slúži na výrobu piva.


80
percent surovín, ktoré sa používajú na výrobu slovenského piva pochádza z domácich zdrojov.


381
miliónov litrov piva sa vypilo na Slovensku v roku 2014, čo predstavuje 70,4 litra na osobu.


110
miliónov eur. Asi takúto sumu odviedli do štátneho rozpočtu naše pivovary. Asi polovica z tejto sumy bola spotrebná daň.


18 000
pracovných miest po celom Slovensku. Asi taký je dosah pivovarníctva na zamestnanosť u nás. Priamo v pivovaroch pracuje viac ako 1 500 zamestnancov, pričom každý z nich svojou prácou vytvára ďalších, takmer 12 pracovných miest v dodávateľských reťazcoch, v sektore Horeca a v obchode.


67,4
percenta. Takáto je dominancia desaťstupňového piva u slovenského spotrebiteľa. Práve „desiatka“ je u pivárov u nás najobľúbenejšia. V posledných troch rokoch však narástla výrazne spotreba radlerov (10,2 %). Nealkoholické pivo má 3,7 percentný objemový podiel.


80
percent slovenský žien, ktoré sa zúčastnili prieskumu pijú pivo. Slovenky preferujú svetlé pivo (53,3%), no aj tmavé pivo (23,1%) a radler (15,3%) má u nich svoje pevné miesto.


63
percent slovenských spotrebiteľov si pivo kupuje v obchode. Zvyšok si ho radšej vychutnáva v krčmách či reštauráciách.

Zdroje údajov: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu, ŠÚ SR, The Nielsen Company