„Prosím vás, načapujte mi len pol deci toho ležiaku,“ pýta asi štyridsiatnik výčapného. Ten jeho prosbu nevypočuje a naspäť podáva spolovice naplnený dvojdecový pohár. Naša prosba je rovnaká, podobne končí aj náš pohár. Sme v Brne na prvom ročníku podujatia Festival minipivovarov. Pivo tu tečie potokom, o žetóny sa nikto nestará. U našich susedov totiž uplatnili úplne iný koncept, ako poznáme napríklad zo Salónov Piva na Slovensku. Ale začnime pekne na začiatku.
Brnu, ktoré je veľkosťou podobné Bratislave, reprezentatívny festival minipivovarov doteraz chýbal. Organizátori celkom prezieravo spojili tamojší potravinársky veľtrh Selima s podujatím, na ktorom sa širokej verejnosti predstavia minipivovary z Čiech a Moravy. Nový koncept prilákal do výstaviska v Brne 35 pivovarov z celej krajiny. Nám sa tak naskytla ideálna možnosť porovnať produkciu slovenských a českých pivovarníkov. Aj keď tu treba zdôrazniť, že počet mohol byť aj vyšší, keďže v krajine nedávno prekročili hranicu 300 pivovarov.
Na podujatie prichádzame krátko po 13-nástej hodine. Práve tá je z pohľadu vstupu do areálu dôležitá. Kým pred týmto časom zaplatíte za vstupné 500 českých korún, po nej už len 80. Organizátori tak chceli oddeliť čas pre „profesionálov“ od bežných návštevníkov.
Pivovary majú v rámci výstaviska osobitnú sekciu. Pri vstupe do nej si volíte možnosti konzumácie. Za 100 korún českých dostanete 5 žetónov, za ktoré môžete ochutnať 5 rôznych pív. Druhou verziou vstupného bol náramok, ktorý vám zaručil neobmedzenú kombináciu piva. Jeho cena bola sympatická – 270 českých korún. V prepočte asi 10 eur. Organizátori vám dokonca umožnia platiť aj v eurách. Samozrejme, kúpili sme si náramok.
Podujatie situovali do vkusných priestorov. Každý z pivovarov mal rovnaký stánok a na výčape mal dva druhy piva. Prvým bol zväčša ležiak, druhým často viacstupňový špeciál. Z nášho pozorovania vyšlo, že žetóny nikto neriešil. Možno to bolo dané tým, že väčšina ľudí si zaplatila neobmedzenú konzumáciu, možno prístupom pivovarov. Tí pochopili, že podujatie je šancou, ako sa predstaviť širokej verejnosti. Ako nalákať zákazníka a presvedčiť ho.
Na festivale sme tak boli svedkami paradoxných situácií. Ľudia jednoducho pýtali, aby im obsluha načapovala čo najmenej piva. „Chceme toho ochutnať čo najviac, aby som mal prehľad, čo u nás pivovary varia,“ usmieval sa Štěpán.
My sme toho ochutnali veľa. Za zmienku stála napríklad IPA z Jihlavského radničního pivovaru, Imprial Lager navarený v Břevnovskom klášternom pivovare či prudko piteľná Pouštní Kráska z pivovaru Nomád. Zaujali však aj ďalšie pivovary. Na podujatí môžete ochutnať napríklad aj pivo s príchuťou čili papričiek či pŕhľavy.
Systém neobmedzenej konzumácie bol zaujímavý. Mohli ste toho veľa ochutnávať a urobiť si lepšiu predstavu o stave a ponuke tamojšieho pivného trhu. Či by sa tento systém uplatnil aj u nás? Pre priaznivcom remeselného piva by to bolo určite veľké plus. V podstate ide o reklamu remeselnému pivu a pivovary to v Česku brali ako investíciu do budúcnosti. Možno námet pre Slovákov. Keď sme pri našom trhu, Česi sa len čudovali, za akú cenu dokážeme remeselné pivo kupovať na Slovensku.