Tento článok pôvodne nemal vzniknúť. Keď sme sa po rokoch úvah konečne rozhodli zorganizovať anketu obľúbenosti pivovarov, očakávali sme od nej v prvom rade zábavu. A do istej miery aj odzrkadlenie nálad na trhu.
Našli sme aj podvod
Či sa to podarilo, je na uvážení. Niektoré pivovary sa do ankety zapojili viac, iné ju viac-menej ignorovali. Na výsledkoch to však absolútne nič nemení. Získať prvenstvo v danom kraji nebolo vôbec ľahké.
Ukázalo sa, že vytvoriť vzťah medzi zákazníkmi a pivovarom je zložitá záležitosť. Budovanie dobrého mena a previazanosti s danou značkou trvá dlho. A vôbec nemôžeme hodnotiť kvalitu marketingu danej značky len počtom „lajkov“ na facebooku.
Bohužiaľ, anketa odhalila aj to, že cesta k úspechu neraz láka aj k podvodu. Po uzavretí posledného hlasovania sme podrobne skontrolovali hlasy všetkých víťazov aj pivovarov, ktoré skončili na ďalších miestach.
Výsledky kontroly ukázali, že minimálne šesť pivovarov, ktoré sa umiestnili na popredných miestach hlasovania, malo podvodné hlasy. Chceme veriť, že s tým vedenia jednotlivých pivovarov nemali nič spoločné. Veríme, že išlo len o motivovaných fanúšikov, ktorí chceli pomôcť svojmu obľúbenému podniku.
A nebol jeden
To, že môže dôjsť k pokusom o podvod, sme tušili už na začiatku. Aj preto sme nezverejňovali to, že náš systém eviduje IP adresy hlasujúcich. Na základe nich sme veľmi ľahko odhalili neregulárne hlasy.
Odhalili sme prípad, že „hlasujúci“ využil špeciálny program a v nočných hodinách od 2:33 do 2:55 pridal svojmu pivovaru 50 hlasov. Urobil tak dve noci po sebe. Až komicky vyzeral nárast obľúbenosti jedného nemenovaného pivovaru. Kým prvé tri dni získal 6 (!) hlasov, v ďalšom dni ich zrazu bolo 300. A nie, nešlo o kampaň na sociálnej sieti. Body pridával nárazovo a v krátkych časových úsekoch.
Potom sme tu mali ďalší pivovar, ktorý to robil sofistikovanejšie a body cez špeciálne stránky „naklikával“ vtedy, keď ich súper získal poctivou cestou. Na prvý pohľad tak vyzeralo hlasovanie dramaticky. V skutočnosti to bol nerovný boj medzi poctivým pivovarom a „tiežfanúšikom“.
Pivovary s podvodnými hlasmi sme nevylúčili. Zdalo by sa nám to nefér voči tým, ktorí im dali poctivo hlas. Všetky podvodné hlasy sme im odpočítali. Takáto úprava nakoniec upravila jedného víťaza v kategórii kočovný pivovar.
V tejto kategórii nám napísal zástupca víťazného pivovaru s tým, že sa mu nepozdáva to, že jeho krátkodobý projekt nemohol získať toľko hlasov. Mal pravdu. Išlo o motivovaného hlasujúceho.
Podvod a druhá strana
Ešte väčšiu rošádu spôsobila kontrola pri výbere pivovaru, ktorý mal postúpiť do veľkého finále ako Lucky Looser. Zabralo nám to veľa času, ale výsledky sú spravodlivé. Drvivá väčšina pivovarov mala hlasy čisté a bez akýchkoľvek pochybností.
Veľké finále už bude prebiehať iným systémom hlasovania. Aj to považujeme za test toho, že hlasovanie bude čo naviac transparentné.
Diskusia o tom, akým smerom sa uberá spoločnosť prebieha na Slovensku desiatky rokov. Žiaľ aj pri takejto ankete sa ukázalo, že máme na čom pracovať. Aj taký je život. Aj ten pivovarnícky.
Obrázok od Robinraj Premchand z Pixabay