Bradáč už nebude len kočovný pivovar. Na slovenskej pivnej scéne dochádza k udalosti, ktorá môže výrazným spôsobom ovplyvniť podobu trhu s remeselným pivom. Najväčší slovenský pivovar Heineken Slovensko sa rozhodol postaviť vlastný minipivovar.
Vo vychytenej lokalite
Heineken uviedol pred dvoma rokmi na trh svoju verziu kočovného pivovaru. Projekt s názvom Slobodný pivovar Baradáč priniesol na trh pivo, ktoré dovtedy zviditeľnili hlavne malé pivovary. Išlo o štýly ako IPA či IPL. Skupina ho pritom nevarila v domovskom pivovare v Hurbanove, ale v závodoch v Maďarsku či Česku.
Tento projekt, ktorý zastrešoval aj dovoz zahraničných značiek skupiny, však neskončí len pri tzv. kočovnom varení. Heineken chce postaviť vlastný pivovar v Bratislave. Úradom aktuálne predložil zámer, ktorý počíta s výstavbou malého pivovaru v opustenom objekte pri obchodnom centre Eurovea.
Ide o objekt Skladu č.7, ktorý je zaradený medzi kultúrne pamiatky a momentálne je opustený. Plány gigantu pritom nie sú vôbec malé. Bradáč by mal mať ročnú kapacitu na úrovni 6 000, resp. 7 500 hektolitrov za rok. S týmito číslami by sa zaradil medzi najväčšie minipivovary v krajine.
Len pre porovnanie, priemerný malý pivovar na Slovensku má ročnú kapacitu nastavenú na tisíc hektolitrov piva ročne.
Bradáč bude aj vyvážať
Bradáč bude po novom reštauračný pivovar, keď je kapacita podniku nastavená na 312 stoličiek. Podľa zámeru by sa pivo malo nielen ponúkať v reštaurácii, ktorá bude súčasťou pivovaru, ale aj vyvážať. Pivovar plánuje pivo ponúkať priamo z tankov, chce ho však aj plniť do sudov a fliaš.
„V pivovare sa bude vyrábať viacero druhov piva,“ píše sa v zámere. Celkové náklady na výstavbu reštaurácie aj pivovaru vyčíslil Heineken na 1,6 milióna eur. Z tejto sumy poputuje 700-tisíc eur na vybavenie reštaurácie, 600-tisíc na pivovarnícku technológiu a 300-tisíc zhltnú stavebné práce.
Pivovar pritom predpokladá, že variť v nových priestoroch by mohol už tento rok. Stihnúť by chcel ešte letnú sezónu. Proces schvaľovania však býva zdĺhavý a časový harmonogram dodrží len malé percento pivovarov. Konceptu však môže hrať do karát to, že na prerábku reštauračných priestorov bolo vydané stavebné povolenie.
Podobným smerom ako Heineken sa vybral už skôr aj Plzeňský Prazdroj, ktorý v Česku pripravuje minipivovar s názvom Proud. Trend je v tomto smere jasný už niekoľko rokov. Aj veľkí producenti sa pozerajú po segmente, ktorý stavil na autentické pivo, ktoré je nefiltrované a nepasterizované.