Začína sa nová éra minipivovarov? Jeden bude mať už aj Prazdroj

Pivovar Proud. Nový projekt Plzeňského Prazdroja.

Správou uplynulých dní na československom pivovarníckom trhu je určite novinka z dielne Plzeňského Prazdroja. Ten sa rozhodol, že si otvorí vlastný minipivovar. Mal by niesť menou Proud a jeho otvorenie je naplánované na leto budúceho roka.

V súvislosti s týmto krokom vzniká celý rad otázok. Portál oPive.sk zostavil prehľad desiatich otázok a odpovedí, ktoré sa pozerajú na tento krok a priniesol vlastný pohľad na situáciu, ktorá v tejto súvislosti môže vzniknúť.

Čo vieme o minipivovare Prazdroja?

Správu o vzniku nového minipivovaru priniesla ČTK a distribuovali ju viaceré české médiá. Podľa nej sa bude pivovar volať Proud. Názov je odvodený od miesta sídla. Pivovar totiž vznikne na mieste bývalej elektrárne. Jeho ročná kapacita by sa mala pohybovať na úrovni tritisíc hektolitrov piva. Na ilustráciu, na Slovensku je priemerná ročná kapacita minipivovaru na úrovni 1 000 hektolitrov. Pivovar by chceli otvárať v lete budúceho roka.

Ako bude pivovar fungovať?

Pivovar má fungovať samostatne. To znamená, že bude mať vlastné vedenie, sládkov aj zamestnancov. Projekt budú mať na starosti Michal Škoda a Lenka Straková, ktorí stoja za programom Voľba sládkov. Tento program má byť naďalej zachovaný a nemá mať nič spoločné s Proudom. Pobeží však už bez oboch spomínaných pivovarníkov.

Aké pivo chcú v Proude variť?

„Počítame s tým, že budeme mať ponuku základných pív, ale k tomu plánujeme experimentovať a variť malé várky v priebehu celého roka,“ uviedla Straková. Tá naznačuje, že v pivovare chcú vytvoriť priestor na diskusiu a stretávanie sa s inými sládkami.

Kde chcú pivo predávať?

Proud ohlasuje, že chce ísť do podnikov, kde sa čapuje remeselné pivo. „Budeme mať vlastné distribučné kanály. Zameriame sa na predaj v miestach, kam chodia vyznávači rôznych pivných štýlov a smerov. Pivo bude v pivných baroch s pestrou ponukou špeciálov,“ povedal Škoda. Zdá sa vám táto filozofia povedomá? Áno, rovnakú cestu si vybral projekt slovenského Heinekenu Bradáč. Aj oni sa v počiatočnej fáze rozhodli zamerať len na špecializované podniky a vstúpili tak do priamej konkurencie s malými hráčmi.

Prečo Prazdroj investuje do minipivovaru?

Na túto otázku neexistuje jasná oficiálna odpoveď. Dôvody tohto kroku sú však zrejmé. Popularita a podiel remeselných pív rastie a aj Prazdroj tuší, že to je priestor kde by mohol rásť. Výroba a následný predaj piva z tohto pivovaru sú jedna vec. Tou druhou je to, že aj vďaka Proudu budú mať v Prazdroji lepší prehľad o trendoch a dianí na pivnom trhu. To môže následne využiť aj matka.

Pivnica Plzeňského Prazdroja.

Ako tento krok ovplyvní pivný trh?

Už teraz je na českom pivnom trhu vysoká pivná konkurencia a príchod nového hráča ju len zväčší. Na rozdiel od iných menších hráčov však môže Proud využívať know-how materskej skupiny. Inak povedané, je to podobné, ako keby sa do okresnej ligy prihlásil klub s hráčmi z prvej ligy. Tlak na pomer cenu/kvalita bude určite ešte väčší.

Ovplyvní Proud aj slovenský trh?

Je veľmi pravdepodobné, že pivo z Proudu sa bude dovážať aj na slovenský trh. Už teraz veľa českých značiek expanduje na Slovensko a nie je dôvod, prečo by to neskúsil aj nový projekt Prazdroja. Najmä, keď tým neohrozí slovenskú dcéru, ktorá sa do craft podnikov ani nepopozerala.

Môžeme očakávať podobný projekt aj na Slovensku?

Bolo by to obrovské prekvapenie, keby Prazdroj spustil podobný projekt aj na Slovensku. V tejto chvíli je to však veľmi nepravdepodobné. Veľa napovedia aj skúsenosti s Proudom. Aj doterajšie kroky slovenskej dcéry Prazdroja však naznačujú, že je v skupine vnímaná skôr za pracanta ako inovátora. Navyše, ani ich Ejl určite neukázal, že by sa na tomto konštatovaní niečo malo meniť.

Začína nové éra minipivovarov?

Nástup giganto do segmentu, ktorý vytvorili malí hráči, je viditeľný už niekoľko mesiacov. A v ďalších mesiacoch a rokoch sa tento trend bude zintenzívňovať. Giganti by boli hlúpi, ak by tento segment prehliadali. Menší pivovarníci, ktorí nechcú predávať pivo len okolo „komína“, sa musia pripraviť na ťažšie časy. Tlak na cenu, kvalitu, ale aj marketing bude väčší a väčší. Doba, keď sa predávalo všetko, čo malo nálepku „craft“, pomaly končí.

A čo zákazníci?

Tí sa môžu tešiť. Tlak na ceny a kvalitu bude väčší. Bude z čoho vyberať a to je z pohľadu zákazníka to najlepšie.

Prečítajte si aj

Už aj Heineken je „craft“. Založil pivovar Bradáč

Snímka: Plzeňský Prazdroj

Článok bol aktualizovaný