Keď pivovar dobre navarí a krčmár zle načapuje

Jedno je treba uznať, spolupráca malého a veľkého pivovaru vyvolala veľký záujem a z marketingového hľadiska bola „trefou“ do čierneho. Minimálne z pohľadu priaznivcov netuctového piva. Hovoríme o spoločnom počine Plzeňského Prazdroja a pivovaru Matúška. Tí pri príležitosti výročia založenia Československa uviedli na trh pivo s názvom Prvý (v originále První).

Prekvapivé servírovanie

Ani nám nedalo a pivo sme šli otestovať. Hľadali sme jednoducho cez stránku Prazdroja, keď nám vyfiltrovalo podniky, kde toto pivo majú. Voľba padla na RE:FRESH Music club & Restaurant v centre Bratislavy. A podľa čoho sme vyberali? Boli sme v meste, veľa času nebolo a tento podnik bol najbližšie.

Pôvodne sme ani nemali v pláne robiť nejakú recenziu. Nakoniec sme však zmenili názor. Nie pre samotné pivo, ale okolnosti s ním spojené. Servírovanie piva nám totiž „odstrelilo dekel“. Čašníčka nám na stôl priniesla pohár v štýle pol pivo, pol pena. Peny bolo toľko, že stekala po pohári.

Koľko bolo v pohári piva sme sa neodvážili predpokladať. Inak nás napadlo, či sa dá takto načapované pivo reklamovať. Rozhliadli sme sa však vôkol a pochopili, že pivný snobizmus do takéhoto podniku nepatrí.

Trocha zamrzel aj servírovací pohár. Prazdroj dáva do podnikov aj poháre so stopkou, ktoré nám viac prispievajú k vyniknutiu všetkých predností zlatistého moku. Či ich mal aj tento podnik sme napátrali. Čakali sme však, že podniky, ktoré sú zapojené v programe Voľba sládkov budú viac pivne fundovanejšie.

Za všetko uvedieme príklad, s ktorým sme sa stretli pri vedľajšom stole. Mladí zákazníci po usadení riešili čo si dajú. Čašníčky sa opýtali, čo ponúkajú. Vymenovala ponuku a mladých zaujalo, či je Prvý ležiak, alebo nie.

„Je to ležiak,“ odpovedalo nesmelo čašníčka. Mladí si tak objednali Plzeň. Áno, na prospektoch, ktoré boli položené na každom stole bolo napísané, že ide o ležiak. Aj to bola chyba, keďže ide o špeciálnu kategóriu India Pale Lager či India Style Lager. Ide tak o akési hybridné pivo, kde sa spojili prednosti ležiaku aj vrchne kvaseného „ejlu“.

Výchova trhu

Ale budiš. Čašníčka však nemala snahu ani ochotu vysvetliť, že ide o novinku či špeciál. Ale nechceme tu kritizovať prístup obsluhy. Vieme, aké je situácia na trhu. Prevádzkari sú radi, že niekoho majú. Aj tento príklad však ukazuje, že výchova konzumentov nemá žiaden zmysel, pokiaľ zlyhá posledný článok reťazca.

Aby sme nazabudli, aj napriek servírovaniu a všetkým okolnostiam, nás pivo Prvý prekvapilo a dostalo. Kúsok bol pekne vyskladaný, lahodný a prudko piteľný. Pekne sa v ňom kombinovala sladová zložka (karamel, med) s citrusovým ovocím i korenistým dozvievaním. Všetko na seba nadväzovalo a nechalo vyniknúť celkovú lahodnosť. Za nás by to bolo 8 z 10.

Možno sme pri hodnotení podniku a opisovaní celého „zážitku“ boli prísni, možno sa pohybujeme viac v iných typoch podnikov. Treba však trhu nastaviť jasné zrkadlo.

Pivovar môže totiž navariť aj najlepšie pivo na svete, ale keď ho krčmár naservíruje ako pre dobytok a čašník ho nevie predstaviť a „predať“, je akékoľvek snaženie nulové. Potrvá ešte veľmi dlho, kým sa to na slovenskom pivnom trhu vytvorí a etabluje aspoň elementárna pivná kultúra.