Rok 2020 môžeme označiť za jeden z najťažších v novodobej histórii Slovenska. Sektor gastra naplno zasiahli opatrenia, ktoré paralyzovali tisícky podnikov aj podnikateľov. Ťažké chvíle museli riešiť aj pivovarníci. Aj preto bude naša koncoročná pivovarnícka anketa trocha iná. Pivovarníci v nej budú bilancovať, ale aj odhadovať vyhliadky na ďalší rok. Dnes sa za rokom 2020 obzerá sládok pivovaru Nilio Juraj Vongrej.
Dá sa nájsť na roku 2020 niečo pozitívne? Donútila Vás situácia zaviesť nejaké zmeny, ktoré Vám môžu v budúcich rokoch pomôcť?
Hlavné pozitívum je to, že sa nám po dvoch rokoch práce na receptoch Zero power a Black hero podarilo spustiť pivovar. Otvorili sme na konci prvej vlny COVID-19, kde sme videli, že pivo, ktoré dodávame zákazníkom ľuďom chutí a niektoré prevádzky vyčapovali za týždeň 150-180 litrov. Následne sme pri hľadaní nových spoluprác narazili na neistotu v gastro sektore a odber sa s príchodom druhej vlny začal znižovať.
Veľké mínus v predaji spôsobilo zavretie vnútorných priestorov a tým odber sudového piva padol takmer na nulu. Preto sme sa zamerali na predaj fľaškového piva. Čas ,ktorý prinieslo zatvorenie prevádzok sme investovali do rozvoja marketingu, stratégie predaja a výskumu ohľadne organickej stabilizácie piva. Práve dosiahnutie dlhodobej stability fľaškového, ale aj sudového piva prírodnými spôsobmi spolu s pasterizáciou nám v ďalších rokoch otvorí brány exportu piva za hranice Slovenska.
Pivovary budú rátať straty. Ako ste na tom vy? Viete fungovať v obmedzenom režime, alebo máte existenčné problémy?
Straty sú určite značné. V mesiacoch august a september sme sa preklápali do zelených čísel, čo je na začiatok veľmi pozitívny ukazovateľ. Po zatvorení gastro prevádzok sme v podstate na jednej lodi. Investori nechceli prejsť k prepúšťaniu, je potrebné platiť nájom za 200 štvorcových metrov , čiže každý mesiac sa záporné čísla prehlbujú.
Určite nám pomohlo spustenie vianočnej kampane a navarenie vianočných špeciálov. Pomocou sú aj projekty pivných balíčkov v spolupráci so Salónom piva, pivotékami a menšími predajňami s domácimi produktami. Samozrejme v tomto móde sa dlhodobo fungovať nedá a je to len spôsob hasenia situácie. Avšak je to zase situácia, ktorá nás núti myslieť inak a získali sme spolupráce, na ktoré by sme možno nenarazili.
Aký krok vlády by ste v tejto situácii privítali? Môžu Vám v tomto smere pomôcť aj fanúšikovia piva?
V prvom rade, by sme povedali, že vláda to má naozaj zložité a nájsť zlatú strednú cestu je určite náročné. Posledné týždne avšak ukazujú veľký chaos v nariadeniach, čo sa odzrkadľuje aj na neistote odberateľov. Určite by pomohla znížená daň pre gastro, a možno preplácanie väčšej časti nájmu. To je čo sa týka finančnej stránky.
Čo sa týka opatrení by pomohla možnosť otvoriť prevádzky v obmedzenej kapacite, prípadne aj dotácia na nákup sterilizátorov vzduchu a podobne. Vidíme ochotu ľudí sociálne žiť, sme im vďačný keď zababušení sedia na našej terase a kupujú si pivo domov. Možnosť otvorenia odberných miest a dobrovoľné pravidelné antigénové testovanie v spojení s možnosťou vstupu do prevádzky s Covid-pasom možno tiež stojí za zamyslenie.
S akými ambíciami vchádzate do roka 2021? Budete robiť v portfóliu ponúkaných pív nejaké zmeny?
Veríme, že s príchodom vakcín a postupným zvyšovaním čísla nakazených a následne vyliečených, čím sa získa kolektívna imunita by mohol situáciu upokojiť. V ponuke máme aj alkoholické pivá, avšak potvrdzuje sa nám, že cesta nealko smerom je pre nás najlepšia. Máme už pripravené nové recepty na letné obdobie a myslíme si, že výsledok skúšobných várkok stál za to.
Spolupracujeme so zahraničnou firmou v oblasti organickej stabilizácie piva, či už so zámerom zníženia pasterizačného vplyvu, ale aj v smere mikrobiálnej stability. Na prelome rokov máme dostať prvé vzorky a následne budeme produkty testovať v spolupráci s FCHPT STU. Stabilita je v prípade nealko piva základný pilier, na ktorom môžete budovať export za hranice Slovenska.
Samozrejme smer organickej stabilizácie je ťažšia cesta. Vo svete figuruje už 750 patentov glykoproteínovej stabilizácie a myslíme si, že práve to vytvorí revolúciu v „beverage“ priemysle, ktorú si konzumenti vyžadujú, pretože anorganická stabilizácia s využitím látok ako sorban, benzoan etc. vám automaticky zatvára dvere v označenia produktu ako „organic“.
Prečítajte si aj
Snímka: Pivovar Nilio