Na čo sú pivné súťaže? A majú vôbec nejaký zmysel?

Pivo - fľaša do súťaže

Minulý týždeň zverejnila výsledky najväčšia slovenská degustačná súťaž – Slovenská pivná korunka. Každý rok je to hlavne pre veľké pivovary sviatočná udalosť, ktorá im dáva priestor aspoň na malé oslavy. Otázka je, či majú degustačné súťaže zmysel.

S porozumením

Každý rok sa pri publikovaní výsledkov Slovenskej pivnej korunky objavujú v podstate rovnaké komentáre, ktoré sa zamýšľajú nad tým, ako mohli výsledky dopadnúť tak, ako dopadli. Každé výsledky však treba čítať s porozumením.

Napríklad prvých šesť kategórii z desiatich je zameraných na pivá, resp. readlery z veľkých a stredných pivovarov. A tých je na Slovensku máličko. Sú len štyri –  Heineken Slovensko, Plzeňský Prazdroj Slovensko, Pivovar Steiger a Banskobystrický pivovar. Aby ich nebolo až tak veľa, Banskobystrický pivovar (známy aj pod menom Urpiner) túto degustačnú súťaž bojkotuje.

Vo výsledku sa tak o prvenstvo bijú v prvých šiestich kategóriách pivá z troch najväčších slovenských pivovarov. Zdá sa vám to málo? Slovenský pivovarnícky trh trpí na čistku, ktorú spôsobila konsolidácia spred 10 rokov.

Ideálne by bolo, keby sa v kategóriách stretli malí aj veľkí hráči. Otázka je, či by to malo výpovednú hodnotu a či by to pre veľké pivovary malo aj zmysel. Najmä keď pri súčasne nastavenom hodnotení môžu každý rok chváliť viacerými cenami. A tento rok to bol len súboj Heineken – Prazdroj.

Majú súťaže zmysel?

Otázka je, či degustačné súťaže majú zmysel. Určite majú. Je dôležité, aby pivovary porovnávali svoju produkciu a snažili sa s chýb poučiť. Aby sa neustále posúvali vpred a recepty dolaďovali a „vytunili“. Je dôležité, aby si pivovar vedel zo zapojenia do takejto súťaže odniesť nejaké ponaučenie.

Tie pivovary, ktoré bodovali a umiestnili sa v TOP 3, môžu byť spokojné. Ocenenie je určite motivujúce a značí, že sú asi na správnej ceste. Otázne zostáva, čo si odnesú zo súťaží aj ďalší zúčastnení.

Súťaž by mala nastaviť zrkadlo pivovaru. A tu treba zdôrazniť, že keď pivovar neboduje, neznamená to, že varí zlé pivo.  Treba pozerať aj na to, ako sú nastavené kategórie.

Je fajn, keď organizátori posielajú zapojeným aj hodnotenia porotcov. Aj nám sa stalo, že sme na súťaži natrafili na absolútne nepiteľné pivá, ktoré sa nemali dostať von a nie to na degustačnú súťaž. Niektorým producentom totiž chýba sebareflexia a často sa spoliehajú len na hodnotenie svojich štamgastov.

Každý chce byť ocenený

Ale nakoniec práve konzumenti sú najdôležitejšími porotcami. Keď pivovar šľape na plné obrátky a nemá problém s rozpredaním várky, je na tom asi dobre. On dostáva ocenenie v pravidelných intervaloch. Aj takýto pivovar si však zaslúži aj iné ocenenie. Je to dobrý marketing a budovanie značky je beh na dlhé trate.

A aby sme na to nezabudli, my pivári si radi pozeráme rebríčky a frfleme, ako mohli porotcovia oceniť pivo, ktoré sme pili, ale nám vôbec nechutilo. Ale ono je to niekedy veľmi ťažké. Schválne, skúste si doma spraviť slepú degustáciu pív. Uvidíte, že výsledkami budete prekvapení.

Prečítajte si aj

Profesionáli vs. amatéri: Dve pivné súťaže za tri dni

Obrázok od Markus Distelrath z Pixabay