Opäť to nebola nuda. Máme za sebou pivovarnícky rok 2016 a môžeme bilancovať. Pre niekoho bol prelomový, pre iného stabilizačný. Portál oPive.sk sa rozhodol na prelome rokov uskutočniť veľkú anketu medzi pivovarníkmi a odborníkmi, ktorí sa pohybujú okolo piva. Dnes odpovedá obchodný riaditeľ spoločnosti Pivovary Topvar Štefan Finta.
Ako hodnotíte rok 2016 z pohľadu pivovarníka?
Keď sa pozrieme na leto, tak po mimoriadne teplom roku 2015 sa rok 2016 vrátil do svojho štandardu. Čo sa týka celého roka tak celkovo slovenský pivný trh mierne rástol, no stále viac a viac ľudí preferuje balené pivo na úkor čapovaného. Stále rastú aj cidre, aj keď nie tak rýchlo ako minulý rok. Pri kategórii radlerov môžeme povedať, že nealkoholické radlery sú medzi spotrebiteľmi čoraz viac a viac obľúbené, stali sa bežnou súčasťou pitného režimu, čo sa odrazilo aj na ich predaji na úkor alkoholických radlerov, kde to vyzerá, že majú svoje najlepšie dni za sebou. K tomuto trendu prispeli aj inovácie všetkých dôležitých hráčov na trhu v tejto kategórii.
Čo bolo pre vás udalosťou roka?
Určite sú to naše úspechy v sektore čapovaného piva, kde aj napriek tomu, že celoslovenský trend je klesajúci, môžem povedať, že sa nám darí. Majitelia prevádzok, rovnako ako samotní spotrebitelia reagujú pozitívne na naše aktivity, ktorými spolupracujeme na zvýšení kvality práve v reštauráciách a podnikoch. Podarilo sa nám rozbehnúť budovanie koncepčných prevádzok pre značku Velkopopovický Kozel – Kozlovny, pokračujeme v školeniach starostlivosti o pivo pre personál prevádzok, 750 prevádzok sa kvalifikovalo do programu Cech pivných majstrov, čo znamená, že prevádzky splnili 20 kvalitatívnych parametrov a ponúkajú špičkový servis čapovania piva. Druhý rok máme iba na prevádzkach Voľbu sládkov, v rámci ktorej spotrebiteľom prinášame každý mesiac iný pivný špeciál a zdá, že tieto a iné aktivity majú zmysel a vracajú sa nám v podobe predaného piva.
Tiež sme úspešne realizovali prvý ročník projektu Šariš Majster Výčapu, v rámci ktorého sme spomedzi desiatok šikovných výčapníkov na Východe našli najlepších z nich. Historicky prvý krát sa náš cider Kingswood predstavil účastníkom festivalu POHODA. Samozrejme významnou udalosťou pre nás bola akvizícia spoločnosti SABMiller spoločnosťou ABInbev a následná informácia o odpredaji podnikov v strednej Európe, kam patrí aj ten náš.
Aké problémy trápia podľa vás sektor pivovarníctva?
Pretrvávajúcim problémom, ktorý pociťuje celý pivný trh, je pokračujúci presun spotrebiteľov zo segmentu čapovaného piva do segmentu baleného piva, preto o ňom aj toľko hovoríme. Zdá sa, že tento rok sa táto situácia zmiernila oproti minulému roku. Vidíme za tým zlepšujúcu sa ekonomickú situáciu obyvateľov, ktorí si môžu dovoliť viac a viac sa stretávajú v reštauráciách a podnikoch a majú pozitívnejšie očakávania do budúcnosti.
Čo vám urobilo v roku 2016 najväčšiu radosť?
Najväčšiu radosť sme mali z pokračujúceho predaja našich značiek Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a značky Šariš. Keď hovorím o značke Šariš, veľkú radosť mi urobili ľudia, vďaka ktorým návštevnosť letných festivalov s názvom My sme Východ prekonala akékoľvek naše očakávania. Ľudia na Východe Slovenska nám znovu ukázali, že značka Šariš je hlboko zakorenená v ich srdciach, hrdo sa k nech hlásia aj Východniari kdekoľvek a som rád, že Srdcom Východniar, nie je len obyčajná fráza, ale stoja za ňou práve ľudia.
Úspechom by som nazval aj kategóriu nealkoholického piva a nealkoholického ochuteného piva, ktorá má rastúcu tendenciu a ľudia si pomaly nealkoholické radlery obľubujú ako osvieženie pri bežných každodenných situáciách. Aj preto sme v tejto kategórii rozšírili našu ponuku o Birell polotmavý a polotmavý citrón, ktoré sú mimoriadne obľúbené. Tiež sa teším, keď môžeme pomôcť ľuďom, ktorí to potrebujú. Tento rok značka Pilsner Urquell v predvianočnom období predstavila špeciálne balenie, z predaja ktorého sa venovali peniaze na podporu Nadácie na pomoc onkologickým pacientom a prevenciu rakoviny prostaty. A taktiež sme úspešne ukončili prvý ročník projektu Birell Nezastaviteľní, kedy sme 11 hendikepovaným ľuďom zo Slovenska a Čiech pomohli k návratu do aktívneho života
Aký bude podľa vás rok 2017? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?
V svetle posledných udalostí z decembra bude jednou z najväčších tém roku 2017 pre Pivovary Topvar uvítanie nového majiteľa a nastavenie procesov spolupráce na nadnárodnej úrovni. Súbežne s tým však budú pretrvávať výzvy z roku 2016 a to najmä investície do ďalšieho rozvoja podpory predaj čapovaného piva a do zlepšenia pivnej kultúry a zákazníckeho servisu podávania piva, či už neustálym skvalitňovaním služieb v pohostinstve, budovaním konceptových prevádzok pre jednotlivé značky, ako aj prinášaním unikátnych zážitkov spotrebiteľom v prevádzkach.
Taktiež bude rok 2017 v znamení nových príležitostí pre trh nealkoholického piva a nealko radlerov, ako aj bude určite zaujímavé sledovať ako sa bude vyvíjať a kam sa posune trh so cidrami.
Snímka: Pivovary Topvar