Od rozdelenia Česko-Slovenska ubehli sotva tri roky. Predstavitelia michalovského pivovaru Šíravar brali cestu na medzinárodný veľtrh Salima do Brna ako domácu. Nikto sa tomu nečudoval. V kalendári svietil marec 1996 a mnoho ľudí rozdelenie republiky vnímalo ako príliš čerstvé. Pre východniarov však bola táto cesta niečím špecifická. V Česku predstavili novú značku piva. Nieslo meno Starý prameň.
Podobnosť náhodná
Zdá sa vám toto meno povedomé? Nie ste ďaleko od pravdy. Asi každému tento názov evokuje známu českú značku Staropramen. Že sa Slováci inšpirovali práve za riekou Moravou však vedenie michalovského pivovaru razantne odmietalo.
„Stačí keď si porovnáte etikety oboch značiek. Úplne iné grafické riešenie, úplne iný typ písma, naše logo pozostáva z názvu a obrazového vyobrazenia, ktorým akcentujeme kvalitatívnu výnimočnosť vody i ďalších surovín, používaných na výrobu piva Starý prameň,“ vysvetľoval v roku 1997 pre denník Sme generálny riaditeľ a majoritný vlastník Šíravaru Milan Lapišák.
Michalovčania si vôbec nepripúšťali to, že Čechov prakticky okradli. „My sme presvedčení, že nijakým spôsobom neohrozujeme Pražské pivovary a už vonkoncom neparazitujeme na povesti Staropramenu. Ak oba produkty majú niečo spoločné, je tu iba jediné – v oboch prípadoch ide o vynikajúcu kvalitu piva,“ presviedčal naokolo šéf michalovského pivovaru.
Východniari sa odvolávali na to, že názov odvodili od prameňa, z ktorého čerpajú vodu pre varenie ich piva. Ich pohnútky však mohli byť o čosi prefíkanejšie. Stačilo sa pozrieť na to, kde končilo pivo z Michaloviec. Až sedem z desiatich pív, ktoré východniari navarili, končilo na východných trhoch. A práve Ukrajinci či Rusi nejaký rozdiel medzi Staropramenom a Starým prameňom vidieť nemuseli.
Inak povedané, slovenské pivo mohlo na ukrajinskom či ruskom trhu pôsobiť ako české. Šíravar si tak vymyslel marketingový trik, ktorý zaberal. Nakoniec, v roku 1996 zaznamenal pivovar Šíravar najväčší nárast produkcie na Slovensku. Až 10 z 15 slovenských pivovarov pritom zaznamenalo prepad produkcie.
Neslávny koniec
Český producent Staropramenu na kroky Michalovčanov reagoval, keď sa obrátil na súdy. Východniari si z toho ťažkú hlavu nerobili. Zmenili dokonca aj meno pivovaru. Od roku 1998 sa volal Pivovar Starý Prameň.
Ako sa hovorí, karma je zdarma. Michalovský pivovar neskočil slávne. Doplatil na rozhodnutie ukrajinskej vlády. „V Ukrajine prijali colný zákon, ktorý pôsobí antiimportne. Zvýšili dovozné clá a dovozné prirážky. Naše pivo sa tu preto stalo nepredajné a my sme prišli zo dňa na deň o 60 percent svojho trhu,“ vysvetľoval pre Trend koncom roka 1998 Milan Lapišák.
Ten vtedy avizoval, že výpadok sa budú snažiť zaplátať na domácom trhu. Slováci však Starý premeň akosi neprijali. O rok a pol sa pivovar ocitol v konkurze. Skončil sa tak príbeh pivovaru, ktorý sa chcel zviesť na českej vlne.
Snímka: Flickr/Scott Thompson