Šéf českých pivárov: Menšie krčmy budú mať starosti

Pestrý, turbulentný, ale aj prelomový. Aj takto môžeme nazerať na rok 2015 z pohľadu pivovarníkov. Portál oPive.sk sa rozhodol na prelome rokov uskutočniť veľkú anketu medzi pivovarníkmi a odborníkmi, ktorí sa pohybujú okolo piva. Dnes odpovedá Predseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich.

Ako hodnotíte rok 2015?
Pivovarský rok 2015 (na rozdiel od geopolitických udalostí) nebol ničím prelomovým, skôr potvrdzoval pozitívny smer, ktorým sa pivovarníctvo uberá a to nielen v Česku, či na Slovensku, ale v celej Európe v posledných rokoch. Záujem o kvalitné a špeciálne, či nové a zaujímavé pivé medzi konzumentmi stále rastie, rovnako tak ako počet minipivovarov, (niekde i malých pivovarov). Rastúcemu trendu a záujmu o zaujímavé a kvalitné piva sa prispôsobili nielen prevádzkovatelia reštaurácií, ponúkajúce hneď niekoľko druhov pivných štýlov (od niekoľkých výrobcov) naraz, ale museli sa mu prispôsobiť i veľkí hráči (pivovary) na trhu, aby zastavili prepad, ktorí v minulých rokoch zaznamenali a tak došlo k mnohým prekopaniam receptúr, technológií a celý rad z nich prichádza na trh aj s pivami vrchne kvasenými. A záujem o menej tradičné piva z malých pivovarov potvrdzuje aj celá rada veľmi kvalitných (až degustačných) pivných festivalov. V Česku napr. Slnko v skle, Žižkovské pivobranie či Festival minipivovarov na Pražskom hrade, na Slovensku napr. Salón piva.

Čo bolo pre Vás udalosťou roka?
Budem v tomto bode veľmi subjektívny. Hoci som sa zúčastnil celej rady akcií a dozvedel sa plno nových zaujímavých informácií, z pozície predsedu Združenia priateľov piva musím vyzdvihnúť oslavu 25. výročia našej organizácie, ktorá sa konala 5.6.2015 v Baráčnické Rychtě v Prahe, a kde vedľa pivného programu, súťaží a pivných slávností – došlo aj na zaujímavé stretnutie všetkých vyhlásených sládkov roka za posledných desať rokov priamo na pódiu akcie a tiež oceňujem ohromnú plejádu pivovarských osobností, sládkov a majiteľov pivovarov, ktorí sa na tejto akcii spoločne zišli, aby toto výročie spolu s nami oslávili – a to bez ohľadu na to, či sú z minipivovaru, či veľkého pivovaru a kde sa neprejavila jediná „hašterivosť “, ktorá hocikedy medzi veľkými a malými pivovarníkmi býva.

Aké problémy najviac trápia sektor?
Pivovarníctvo podľa mňa v súčasnej dobe trápi najviac legislatíva. V Českej republike tak ide o nešťastnú vyhlášku č.335/1997 o označovaní potravín (piva), ktorá síce je v súčasnej dobe vo fáze novelizácie – opráv a pripomienkovania, bohužiaľ podľa doteraz zverejnených textov pôjde opäť o nezmyselné patvary, ktorá predchádzajúce chyby nenapráva a ak áno, iné zase pácha. Zásadná hlúposťou tak podľa mňa zostane pri označovaní stupňovitosti, kedy napr. vrchne kvasené pšeničné pivo s EPM 12° stále zostane ležiakom, teda „vrchne kvaseným ležiakom“, čo je sám o sebe protirečenie. Iste by sa tiež dalo ohľadom problémoch v pivovarníctve v Česku hovoriť o výške (a hlavne znení) spotrebnej dane z piva a všetkých problémoch s tým spojených.

Čo vám urobilo za rok 2015 najväčšiu radosť?
Radosť mi urobí každý nový kvalitný pivovar na mape, ešte viac potom znovuobnovená pivovarská prevádzka, ak ide o pôvodné priestory historického priemyselného pivovaru. Krásnym takým príkladom sú pivovary v Kynšperk, Frýdlante či Lobči, kde majitelia s nadšením zrekonštruovali (či ešte stále rekonštruujú) pôvodné priestory a plne ich využívajú pre súčasné podnikanie a dávajú im nový rozmer. Klobúk dole pred tým, do čoho sa pustili, pretože viem koľko času, elánu, prekážok a najmä peňazí a úsilia je to stojí. A výsledok sa nedostaví hneď. Na druhú stranu – kto sa o pivovarníctve zaujíma – ten vie a veľmi dobre tieto aktivity vníma.

Aký bude podľa vás rok 2016? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?
Rok 2016 bude z pivovarského hľadiska zrejme rovnaký ako rok 2015, bez zjavných otrasov, so stálym záujmom o zaujímavé a dobré pivo z radov konzumentov. Množstvo pivovarov (v Česku) však spôsobí miernu zmenu v správaní pivných turistov, ktorí si budú z ohromnej ponuky minipivovarov už len vyberať a ubudne tendencie niektorých nadšencov obísť a vyskúšať všetky … 🙂 Vznikne však nový pivný patriotizmus, kedy sa v prípade dobrého vzťahu medzi miestnym pivovárkom a starousadlíkom – výraz „okolo komína“ opäť vráti do nášho slovníka v plnej miere (hoci ešte viac miestne sústredenejších) a kedy niektorý pivovar nebude síce vyhľadávanou turistickou destináciou pre všetkých cestovateľov, ale celkom iste bude pevným bodom (až pivným srdiečkom) pre všetky miestnych. Zložitejšia bude situácia v pohostinstve, keď mnohé legislatívne zmeny (registračné pokladnice, zákaz fajčenia a pod.) spôsobia veľké starosti majiteľom a prevádzkovateľom reštaurácií najmä v menších mestách a dedinách, odkázaných na veľmi obmedzený (a občas špecifický) okruh a počet zákazníkov, a ktorým nepomôže ani inde toľko fungujúci systém tzv. rotačnej pípy, kedy sa napr. skvelá a sezónne pivá na čape striedajú a kedy bude pre majiteľov východiskom skôr prechod krčmy na súkromný klub. A pre pivovary (najmä priemyselné) bude najväčšou výzvou predať čo najviac piva v sudoch, pretože to je pre pivovar ekonomicky najvýhodnejšie a sme v čase, keď už ani v Česku neprevyšuje pomer sudového piva fľaškové, za čo môže aj zvýšená spotrebná daň z piva a tým pádom aj konečná cena v reštauráciách.

Snímka: archív T.E.