Pred časom sme upozornili na to, že Svätojánsky pivovar spustil akciu a pivo v rámci dnešnej situácie predáva po prepravkách. Bola to pravda, aj keď nie úplná. Majitelia si totiž povedali, že na trhu chcú zaviesť novú stratégiu. A predaj piva vo veľkom nebude len dočasná akcia. Naopak, do istej miery spúšťajú na slovenskom trhu s remeselným pivom malú-veľkú revolúciu.
Reakcia na drahé pivo
Majiteľom Svätojánskeho pivovaru je Juraj Gajdoš. Ten pritom stojí aj sa Staroslovienskym pivovarom v Bratislave. Tak ako väčšina pivovarníkov, aj on musel riešiť marcový šok, ktorý spôsobili opatrenia zabraňujúce šírenie koronavírusu. Z dňa na deň tak nemali žiadne príjmy.
„V podstate najhoršie obdobie bolo pri štarte koróny v marci, keď sa všetko zavrelo. Myslím si, že vtedy absolútna väčšina išla do ťažkých strát,“ hovorí pre portál oPive pivovarník. Aj preto museli adekvátne reagovať na situáciu.
„Počas marca sme si sadli a nastavili sme novú obchodnú stratégiu s predajom piva,“ vysvetľuje a prezrádza, že tohtoročnou ambíciou bolo dostať pivo bližšie k ľuďom aj do predajní potravín. A to sa im aj podarilo.
„Momentálne ho viete kúpiť v potravinách Farmársky košík v Chorvátskom Grobe, Pezinku a Čiernej Vode. A samozrejme aj v potravinách v Moravskom Svätom Jáne,“ prezrádza.
Nová stratégia
Juraj reaguje aj na to, predaj piva cez prepravky nie je len dočasná akcia. „Písali ste o nás že máme najlacnejšie pivo z minipivovarov. Nie je to však kvôli koronakrize, ale je to naša dlhodobá stratégia,“ konštatuje majiteľ pivovaru.
Ten poukazuje na to, že na takúto stratégiu sa pripravovali už dlhšie. „V podstate už polroka sme jednali s výrobcom fľašiek o cene a tiež výrobcom etikiet, aby sme dohodli také ceny, aby sme dokázali dať pivo v cene dostupnej pre každého,“ vysvetľuje Juraj.
Ako príklad uvádza, že ich pollitrovú fľašu kúpite v potravinách v Moravskom Svätom Jáne za 99 centov. „Za to sme strašne radi. Pivo bol vždy ľudový nápoj pre každého a niektoré pivovary premršťujú ceny za obyčajný ležiak a nie vždy v najlepšej kvalite. To odrádza ešte stále veľa ľudí od kúpy. S tým sa stretávame bežne,“ hovorí priamo.
A nielen to. Pochvaľuje si aj predaj vo veľkom množstve. „Predaj po prepravkách nám prišiel ako logicky krok, aby sme dokázali v tejto dobe dostať k ľuďom naše pivo. Po fľaškách by sa nám to neoplatilo robiť, ale tým, že si ľudia objednajú, resp. vyskladaju prepravku, tak naraz predáme 20 pollitrových, resp. 12 litrových fliaš,“ konštatuje.
Aj preto o žiadnej kríze nemusí hovoriť. „Tento krok sa nám oplatil, lebo sme nemuseli prepúšťať. Naopak, momentálne si zamestnanci skôr zarobia viac. V podstate hneď od začiatku akcie na prepravky sme mali množstvo objednávok, za čo sme všetkým strašne vďační,“ pochvaľuje si pivovarník.
Kým na začiatku rozvážali pivo jedenkrát do týždňa, teraz je to už dvakrát. V tomto systéme chcú pokračovať aj v ďalších mesiacoch.
Žiadna pomoc od štátu
Kým Svätojánsky pivovar varí a predáva, horšie je na tom Starosloviensky pivovar. Dopláca na to, že ide o reštauračný pivovar. Juraj je v tejto súvislosti nahnevaný aj na vládu, resp. nečinnosť štátu.
„Týmto chcem aj našim politikom odkázať, nijak a nikomu ste nepomohli! Aj tak sme museli nakoniec všetkých prepustiť. Neviem komu štát niečo preplatil, ale nám nič nedali a my nedokážeme ísť donekonečna do straty,“ rozčuľuje sa.
V tejto súvislosti by privítal daňové zmeny. „Gastronómia nevyhnutne potrebuje 10-percentnú DPH, tak ako to funguje v iných štátoch. V opačnom prípade postupne začne väčšina podnikov krachovať. Už pred krízou to bolo napnuté, toto bol a bude iba klinec do hrobu pre veľa reštaurácii,“ naznačuje.
Všetkých pivárov prosí, aby pili slovenské pivo. „Ak nemáte v blízkosti minipivovar, skúste Urpiner 12. Pre nás je to najlepšie slovenské pivo z veľkého pivovaru,“ uzatvára rozprávanie majiteľ Svätojánskeho a Staroslovienskeho pivovaru Juraj Gajdoš.