Majiteľ pivného e-shopu: Najprv som chcel suroviny len pre seba

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Osudy slovenských domovaričov sú rôzne. Jedenému sa varenie piva zapáči natoľko, že jeho láska prerastie v skutočný pivovar, iný s ňou skončí ako s domácim koníčkom. Zděnek Jarkovský svoju vášeň pre varenie piva pretavil vo vlastný obchod. Dnes už majiteľ e-shopu určeného pre domovaričov Uvartesipivo.sk začínal celkom nezvyčajne. „V roku 2007 som si zakúpil prvú štartovaciu sadu od jedinej firmy, ktorá mala u nás monopol. Varil som z koncentrátov a neskôr aj zo sladu a paradoxne zo sladových výťažkov až nakoniec,“ spomína na začiatky Zděnek. Predajcu poznal dokonale, keďže na domácom trhu prakticky nemal na výber. Aj preto mu bolo logické, že sa prihlásil na jednu z ponúk. „Firma, ktorá mala monopol na predaj koncentrátov hľadala predajcov. Tak som sa prihlásil,“ hovorí Zděnek. Úprimne priznáva, že v prvom rade mu nešlo o rozbehnutie vlastného biznisu. „Moja motivácia bola získať lacnejšie suroviny pre seba samého ako nadšenca a milovníka piva,“ priznáva.

Časom sa mu však predaj rozbehol a zapáčil. Tak ako to v mnohých prípadoch býva, počiatočné nadšenie vystriedalo vytriezvenie a začal vnímať aj obchodné súvislosti. „Nepáčili sa mi niektoré praktiky môjho monopolného dodávateľa, pre ktorého som predával a robil mu reklamu na vlastné náklady,“ spomína na obdobie spred pár rokov. Vadilo mu hlavne to, že medzi nimi neexistovala žiadna spolupráca, ktorá by podporovala predaj. „Nemal som od neho takmer žiadnu marketingovú podporu okrem uvedenia mena na jeho stránke,“ vysvetľuje. Vyvrcholenie bolo viac menej logické. „Po niekoľkých podrazoch z ich strany som sa po asi troch rokoch spolupráce obrátil na českého predajcu a po mojom presviedčaní nakoniec súhlasil,“  hovorí Zděnek Jarkovský.

Po troch rokoch skončila aj spolupráca s českým dodávateľom. Zděnek si jednoducho povedal, že je čas ísť vlastnou cestou a otvoril si e-shop s vlastnou značkou. A zatiaľ neľutuje. Na Slovensku sa pomaly rozbieha trend domáceho varenia piva a on to vidí aj na štatistikách. „Jednoznačne najväčší záujem je o plzeňský slad, ktorý vedie štatistiky,“ prezrádza. Nárast záujmu si vysvetľuje aj dorazením trendu spoza oceánu. „Všetko čo vznikne v Amerike časom príde aj do Európy. A Homebrewing vznikol práve v Amerike počas prohibície,“ konštatuje. Jedných dychom však dodáva, že svoje urobili na Slovensku aj nadnárodní hráči, ktorí prekreslili pivnú mapu na Slovensku. „Ľudia vedia čo je dobré. Pretože je to nefiltrované, živé pivo. Všetko čo je pasterizované je vlastne mŕtve. Na strane druhej, všetko čo je domáce je dobré. Či už klobásy, chlieb ale aj pálenka,“  rozpráva Zděnek. Podľa jeho slov na všetko existuje pomerne jednoduchý recept. „Keď to nerobíme pre peniaze, ale srdcom, tak to musí byť dobré,“ konštatuje majiteľ e-shopu. Poukazuje pritom na to, že na predaji týchto produktov sa nedá zbohatnúť. „Žiadneho predajcu v Čechách, ani na Slovensku to neuživí,“ uzatvára pesimisticky.