Bude zaujímavé sledovať, s čím príde Salón piva na jeho ďalšie edície. Jednoznačne môžeme povedať, že ide u nás o pivnú udalosť roka. Takmer všetci pivári si tie dátumy značia do kalendárov mesiace dopredu, dokonca si berú dovolenku, aby tam mohli byť hneď od 15., kedy salón otvára dvere. Počas týchto troch dní sú ochotní dať aj za deci piva štyri eurá, hlavne chcú pivo, ktoré si zapamätajú.
Distribúcia verzus domáca výroba
Ak ste boli tento rok na salóne, ktoré pivo vám zarezonovalo najviac? Ja by som vedel vymenovať 10 pív bez problémov. No smutné je, že väčšina je od distribútorov. Z našich pív by sa tam určite dostal Hellstork a ich výborný Wildstork Apricot. Unorthodox prišiel s vydarenou Gin & Tonic novinkou, ktorú robil aj ako drink.
Beervana prekvapila, doniesla len svoje pivá, a išlo o vydarené kúsky. V stredu mi tam načapovali pivo cez dávku čerstvého ovocia a išlo o jeden z najsviežejších a najchutnejších kúskov z domácej produkcie. Ešte by som spomenul Beer Division, ktorý má momentálne veľký potenciál. Ak ste sa rozprávali so sládkom, budete mať podľa mňa podobné pocity.
Na rade je distribúcia. Spomeniem Lagunitas a samozrejme, Drinkshop. Veľa ľudí nenávidí Lagunitas. Prečo? Je to Heineken. A tu pre nich Lagunitas skončil. Ani neokoštujú to pivo. Alebo ho okoštujú, aby sa nepovedalo, ale nikdy tomu ani nedali šancu. Ako keď spraví Zlatý Bažant špeciál. To nie je craft. To musí byť zlé. No pri kvalite lokálnej produkcie môže slovo craft čoskoro stratiť význam.
Ochutnal som novinku Dark Swan, Sour Ale s hroznom. Fantastické pivo. Toto že vytvoril Heineken? Nie, vytvoril to Lagunitas. Vďaka Heinekenu to ale môžem okoštovať na Slovensku, ešte aj za lacný peniaz, a s touto logikou som úplne v poriadku.
Drinkshop musí byť podľa mňa v žalúdku nie jedného pivovaru na salóne. Opäť prišiel s taktikou, ideme sa prezentovať, nie zarobiť. A pred Vami je tým pádom rozhodnutie, či za ten istý peniaz si dáte lokálnu produkciu, alebo to najlepšie, čo ich distribúcia ponúka. Nie je to rovný boj.
Kvalitatívne sudy v tomto stánku sú jednoznačne to najlepšie, čo na salóne môžete okoštovať. Jednoducho ponúkajú to najlepšie z Európy a je mi to ľúto, ale my tam ešte nie sme. Veľmi dúfam, že raz budeme. Otázka je, na koľko účasť Drinkshopu sládkov motivuje k lepším pivám, a na koľko ich demotivuje…
Hop Grup nič nové nepriniesol
S kým som sa rozprával, ten bol prekvapený, že Hop Grup tentokrát nepriniesol pecky, ale ich klasickú radu, ktorá je v podstate celoročne v ponuke. Možno viete, že naposledy sa práve majiteľ Drinkshopu obul do sládka Hop Grup, keď si podľa neho pýtali príliš veľa za svoje pivo. Tono, ktorý je sládkom a zároveň jedným z najtalentovanejších ľudí u nás, jednoducho vysvetlil obrovský rozdiel medzi distribúciou a medzi varením piva.
Aká je realita? Veľa ľudí si neuvedomuje, že Mikkeller, To Ol, či Omnipollo sú kočovníci. Ich varenie často krát začína a končí pri recepte. A Drinkshop je distribútor, ktorý hotový produkt kúpi, dá si maržu, a ide predávať. Len málo ľudí vie, koľko dal práve Tono do tých pív. Hovoril mi to.
Nebol to deň, boli to mesiace. Každý deň. Takže ak si vypýta päť eur za dva deci piva, neznamená to, že chce na Vás zarobiť a čoskoro bude milionár. Ani si to neprepočíta radšej na hodiny strávené v pivovare, čo by bol v hlbokom mínuse. Ďalšia vec je, že variť pivo len pre salón sa nedá, musíte toho navariť viac, a potom to predať. A koľko barov a pubov na Slovensku kúpi 20-litrový sud Imperialu za cenu 50l IPA?
Zároveň chápem Tona, podľa mňa mal ale navariť aspoň jeden špeciál. Nemusí ich byť päť. To už dokázal, viackrát. No nemal to nechať len tak.
Zichovec si ide vlastnú ligu
Pivovar je síce z Čiech, no aj tak si dovolím tvrdiť, že je to to najlepšie, čo sa lokálne vyrába. Opäť nesklamal, či to bola Sour Malina v sudoch z červeného vína, alebo kokosová NEIPA Juicy Lucy, pivká boli skvelé. Hlavne, aj ich klasická rada je výborná. Bez jedinej „vady“.
Čo sa nedá povedať o niektorých slovenských pivách. Na salóne ste mohli okoštovať starý známy Diacetyl (maslíčko), DMS (kukurička mňam mňam) či Acetaldehyd (zelené jabĺčko). Zaujímalo by ma, koľko ľudí malo skúsenosť s „vadou“ na salóne? Koľko ľudí navštívilo prednášku na salóne ohľadom „vád“? Ak ste ju našli, povedali ste o tom pivovaru?
***********************************
Elchapak
Pracujem s pivom dennodenne, vo voľnom čase ho ani nechcem vidieť, no zvyknem sa obetovať. Europivo je môj nepriateľ, inak vypijem všetko a rád (s ležiakmi a pšeničnými bojujem, ale dobré treba vedieť oceniť). Milujem experimenty a imperialy všetkých druhov, najmä stouty. V mojej rubrike sa dozviete všetko, čo ma zaujme. Občas urobím článok z mojich pivných ciest.
Snímky: FB Salón piva