ERB: Naše špeciály sa predávajú úspešnejšie ako špičkové víno

Ťažký, prelomový, ale aj pozitívny. Rok 2014 priniesol pre pivovarníkov mnoho momentov. V novoročnej ankete sa pozeráme na najdôležitejšie okamihy roka. Dnes odpovedá Eduard Rada, majiteľ pivovaru ERB. 

Snímka: Peter W. Haas
Snímka: Peter W. Haas

Ako hodnotíte rok 2014 z pohľadu pivovarníka?

Veľmi dobre. ERB si upevnil svoju pozíciu zvýšením počtu najkvalitnejších odberateľov na Slovensku, ako sú špičkové hotely a reštaurácie. Pivovar sa pomaly blíži k naplneniu svojej kapacity a pri aktuálnom počte partnerov (80) spolupracuje s tým najlepším, čo na Slovensku existuje. V top zariadeniach nahrádzame svetoznáme značky, pretože kvalitné zariadenia hľadajú špičkový exkluzívny slovenský produkt, ktorý im pomôže odlíšiť sa a zostať konkurencieschopnými.

Čo bolo pre vás pivovarníckou udalosťou roka?

ERB sa stal vzorom pre veľké pivovarnícke spoločnosti, pokiaľ ide o spájanie piva s gastronómiou. To, že sme ich inšpirovali našou nadšenou propagáciou súladu pokrmu a jedla, sa nedalo prehliadnuť. Ale čo nás teší ešte viac, je, že niektorí odberatelia začínajú naše špeciály predávať úspešnejšie ako špičkové vína.

Aké problémy najviac trápia sektor?

Sektor trápia problémy, ktoré sa nás našťastie vôbec netýkajú. A to: unifikácia pív, globalizácia, a najmä vazalské postavenie pivných gigantov voči obchodným reťazcom, ktoré vyplýva zo spôsobu ich spolupráce. A tiež nedostatok žateckého chmeľu, ktorý zasiahol európsky a svetový pivovarský trh.

Čo vám urobilo za rok 2014 najväčšiu radosť?

Že sme – vzhľadom na zvyšujúci sa dopyt po našom pive – rozšírili priestory pivovaru a oddelením primárneho a sekundárneho spracovania piva sme zvýšili kvalitu výrobného procesu a komfort pre našich pracovníkov. Dovŕšili sme komplexnú rekonštrukciu pamiatkovo náročného objektu bývalej židovskej synagógy v historickom centre Banskej Štiavnice. Rovnako nás teší úspešná spolupráca s Lýdiou Eckhardt. V rámci nej sme si potvrdili, že ERB vniesol do kultúry pitia piva noblesu, čo potvrdzujú mnohé prominentné dámy, ktoré sa na veľkolepých prehliadkach zúčastňujú. 

Aký bude podľa vás rok 2015? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?

Určite bude dobrý. Máme potvrdenú spoluprácu so zvyškom toho najlepšieho, čo na Slovensku v hotelierských a reštauračných službách je. Zároveň – z hľadiska technológie – u firmy Kaspar Schulz sme zakúpili vlastnú propagačnú stanicu, čím sa staneme nezávislými aj v produkcii kvasníc. A to bola posledná oblasť, ktorá nám ešte chýbala k úplnej nezávislosti.