Táto reportáž nemala vôbec vzniknúť. Ocitli sme sa však v správnom čase, na správnom mieste. Ako „milovníci“ europivnej klasiky sme zablúdili na event My sme východ, ktorý toto leto organizovali Pivovary Topvar vo viacerých mestách na východe Slovenska. Producent značky Šariš týmto spôsobom podporoval už i tak dobrý marketing v tomto kúte krajiny. O čo ide? V skratke: Šariš usporiada v centre vybraného mesta akýsi pivný festival so zaujímavými hudobnými hosťami, moderátormi a hrami. Všetko je to pritom zaobalené do „pivnej smotany“.
Podujatie, ktoré sme navštívili, prebiehalo vo Svidníku. Z pohľadu tohto článku išlo o absolútne nepodstatné mesto. Namiesto neho si môžete pokojne dosadiť iné. Dôležité je zachytiť trendy, ktoré sú rovnaké v takmer každom meste na východe Slovenska. Svidník nám v tomto prípade poslúži ako zaujímavý príklad.
Keď ste mesto navštívili pred niekoľkými rokmi, na výčape by ste nenašli nič iné ako Šariš. Rýdzi monopol, keď žiadny krčmár neriešil nič iné. Veď prečo by mal? V meste kedysi tradoval vtip o tom, že najhoršie pivo na svete varia v Michalovciach. Šariš bolo roky vnímané ako pivo, s ktorým nič neriskujete. Tradične dobré, tradične bezchybné. Všetko by to bolo skvelé, keby sa doba nezmenila. Keď sa dnes prejdete po 12-tisícovom meste, Šariš tu už nekraľuje. Tradičnú červenú značku začali vo veľkom dopĺňať nové – Staropramen, Krušovice, Bernard, Budvar či Braník. Najmä obchodný zástupca Staropramenu by si zaslúžil tučnú odmenu. Značka obsadila hneď niekoľko zaujímavých podnikov. Určite nešlo o to, že by Svidníčania chceli piť nové pivo. Ak by sa robil slepý test, asi by nedopadol jednoznačne. Rozdiely by miestni pivári dokázali rozoznať asi ťažko. V tomto prípade šlo skôr o obchodnícku vojnu, keď sa medzi sebou zástupcovia prebiehajú o to, kto získa viac odberateľov.
Šariš určite stratil. Nielen vo Svidníku. A tak posledné roky hľadá stratégie, ako zabrániť drastickému prepadu. Jeden našiel. Sú to akési pivné festivaly. Zaplatia si hudobníkov (v našom prípade Katku Knechtovú), priestor v centre mesta, postavia veľké pódium i stánky, kde sa bude čapovať len ich pivo. Ak čakáte, že pivovar tu predstaví celú paletu svojich produktov, ste na veľkom omyle.
Pivovar postaví niekoľko stánkov, kde pivo predávajú podniky, ktoré v meste ponúkajú ich pivo. Výber je v každom stánku rovnaký. Čapuje sa len výčapná desiatka a ochutený Birell. Cena je všade rovnaká. Môžete si kúpiť len veľké pivo za 1,10 eura. Aj sme sa čudovali, prečo si zvolili desiatku. Našli sme len dve možnosti. Buď chceli, aby sa zákazníci rýchlo neopili a vypili toho čo najviac, alebo si jednoducho vybrali pivo, pri ktorom je (pri danej cene) najvyššia marža. Rozhodnutie necháme na vás…
Všetko to vyzerá veľmi dobre. Pre deti je pripravený nafukovací hrad, stánok s hračkami či pukancami. Ponuku pre dospelých dopĺňa bod s občerstvením či nealko stánok. Aby pivo tieklo potokom, motivuje aj súťaž. Za každé vypité pivo dostanete groš. Keď ich nazbierate 10, resp. 20, môžete ich vymeniť za tričko. Aby v tom Šariš nebol sám, pomáhajú mu ďalšie východniarske značky – Mecom a Šofocola.
Musíme uznať, že ide o marketingovo veľmi dobre premyslený koncept. Otázne sú náklady a celkové výnosy. V Šariši bojujú, ako sa dá. Doba sa jednoducho mení. Z portfólia Pivovarov Topvar je Šariš jedinou slovenskou značkou, ktorá si ako-tak drží svoju pozíciu (Pamätáte si ešte na značku Topvar?). Aj to sa však môže meniť. Veľkí hráči musia vymýšľať a hútať, ako pomôcť čapovanému pivu. Lebo len pri ňom je marža stále slušná a v podstate bezproblémová. Najmä v porovnaní s maloobchodným predajom. Vyjednávať s reťazcami o cene fľaškového piva je totiž na dlhé lakte.
V Šariši sa pritom neboja malých remeselných pivovarov. Problémom sú väčší českí dravci. Aj v takýchto prípadoch sa čoraz viac zamýšľame nad tým, aká musí byť marža na jednom pollitráku, keď je firma ochotná urobiť v centre mesta takú veľkú show. Často skloňujeme slovo pivná revolúcia. Áno, tou žijú remeselné pivovary, tie veľké sú vo vojnovom stave. Jeho výsledkom môže byť nová pivná mapa. Ale nepredbiehajme. Usaďme sa v prvom rade, nakúpme pukance a bavme sa … prebieha zápas v ťažkej váhe.