Kto zarobil na slovenských pivároch najviac?

Pixabay, pivo, kalkulačka, peniaze

Aj keď už pomaly môžeme bilancovať pivný rok 2018, veľké slovenské pivovary len v týchto týždňoch sfinalizovali finančné výsledky za rok 2017. A z nich vyplýva, že väčší slovenskí producenti piva utŕžili rekordné čiastky. Aj keď ziskovosť na tom nebola najlepšie.

Heineken Slovensko

S uplynulým rokom museli byť spokojní v hurbanovskom Heinekene. Podľa portálu Finstat.sk dosiahol najväčší slovenský pivovar tržby na úrovni takmer 120 miliónov eur. Za ostatných deväť rokov ide o najvyššie číslo. Len pre porovnanie, v roku 2014 utŕžil pivovar len niečo cez 100 miliónov eur. Ziskovosť však pivovaru klesla. V Hurbanove dokázali zarobiť 9,6 milióna eur. Len s nostalgiou tak môžu spomínať na obdobie rokov 2011 až 2013, kedy sa zisk pohyboval od 14 do 19 miliónov eur.

Plzeňský Prazdroj Slovensko

Kým v roku 2016 utŕžil druhý najväčší pivovar niečo cez 120 miliónov eur, vlani finančné výsledky vykazujú číslo atakujúce „len“ niečo cez 101 miliónov eur. Ide však o výsledky za deväť mesiacov. Napriek tomuto hendikepu sa pivovaru z Veľkého Šariša podarilo zarobiť viac ako za celý predchádzajúci rok. Konkrétne išlo o sumu na úrovni 7,5 milióna eur. Pivovaru túto sumu pomohli zabezpečiť hlavne české značky na čele s Pilsner Urquell.

Pivovar Steiger

Tretí najväčší pivovar na Slovensku vlani zaujal tým, že na trh uviedol pivo Manjula. Išlo o vrchne kvasené pivo štýlu IPA. Z finančného hľadiska zažil pivovar priemerný rok. Producent zlatistého moku síce utŕžil 13,5 milióna eur, čo bola za ostatných šesť rokov druhá najvyššia čiastka, skončil však v strate. Dokonca najvyššej za ostatných osem rokov. Vo Vyhniach prerobili takmer 220-tisíc eur.

Banskobystrický pivovar

Viacerí podnikatelia by pri pohľade na finančné výsledky Banskobystrického pivovaru za ostatných deväť rokov mohli závidieť. Až na malé výnimky totiž od roku 2009 tržby neustále rastú. Kým v uvedenom roku utŕžili Bystričania necelých päť miliónov eur, vlani už atakovali deväťmiliónovú hranicu. Zisk síce klesol z 255- na 210-tisíc eur, stále bol však tretí najlepší za deväť rokov.

Čo z tohto pohľadu vyplýva? Pivu sa na Slovensku darí. Aj konkurencia sa však podpísala pod to, že „maržovosť“ je nižšia ako v minulosti. Pivovarníci sa však tešia nárastu obľuby nealkoholických pív či radlerov. Práve tieto produkty značne vylepšujú náladu pivovarov. Prečo? Ich podiel na trhu je pomerne slušný, marža pritom na rozdiel od najviac predávaného piva oveľa vyššia.

Snímka: Pixabay/Wilkernet