Šéf malých pivovarov: Väčšina podnikov je stále „poskupovaných“

Tak ako sa pred pár rokmi pustil do záchrany bystrického pivovaru, propaguje pestrosť a kvalitu slovenského piva od malých pivovarov. Nebojí sa otvorene hovoriť o praktikách veľkých hráčov a o tom, že trh trpí na to, že tí menší nemajú toľko prostriedkov na výraznejšie zlepšovanie pozícií. Ľubomír Vančo, spolumajiteľ Banskobystrického pivovaru a zároveň predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska sa za toto zoskupenie rozhovoril pre portál oPive.sk.

Predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska Ľubomír Vančo stojí v strede. Na ľavo je podpredseda asociácie Ladislav Kovács, vpravo podpredsedníčka Beáta Murková.
Predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska Ľubomír Vančo stojí v strede. Na ľavo je podpredseda asociácie Ladislav Kovács, vpravo podpredsedníčka Beáta Murková.

 

V roku 2009 ste založili Asociáciu malých nezávislých pivovarov. Splnila očakávania? 

Keď sme vtedy s pánom Kovácsom a pani Murkovou sedeli a dohodli sa na založení občianskeho združenia, boli sme štyria. Na Slovensku existovalo cca 7 minipivovarov. V prvom rade asociácia začala vyvíjať aktivity o informovaní, aká je situácia na Slovensku v pivovarníckom sektore. Že sa pozatvárali viaceré pivovary a zostalo strašne málo slovenských – trh sa neuveriteľne globalizoval. V súčasnosti je na Slovensku cez 30 minipivovarov a asociácia má na tomto pozitívnom trende veľkú zásluhu.

Pomohlo to aj kvalite na trhu?

Samozrejme. Nie všetky minipivovary síce majú svoje produkty už na 100-percent vyladené, ale ako sa hovorí, nikto múdry z neba nespadol a každý sa neustále učí. Jedno je ale isté, zákazník určil túto cestu tým, že si začal vyžadovať pivá, ktoré chutia inak ako tie od nadnárodných spoločností.

Pred dvoma rokmi ste v rámci asociácie spustili aj Pivobranu. O čo ide?

Pivobrana je otvorené nezávislé hnutie, ktoré podporuje domáce slovenské pivovary a minipivovary a sympatizuje s nimi. Do hnutia môže vstúpiť ktokoľvek, keď sa stotožňuje s touto myšlienkou, samozrejme musí mať 18 alebo viac rokov. Toto hnutie založila Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska ako jednu zo svojich aktivít.

Ako hodnotíte prvé dva roky činnosti?

Podarilo sa dostať Pivobranu do povedomia ľudí, ale nie až v takej miere. Na tom ešte popracujeme.

Keď ste pred dvoma rokmi prezentovali projekt, hovorili ste o tom, že chcete rozšíriť počet podnikov, ktoré by ponúkali bohatšiu pivnú ponuku. Aby krčmy neovládali len veľkí nadnárodní hráči, ktorí nedovolia v krčme čapovať nič iné, len ich produkt. Podarilo sa?

Počet podnikov, ktoré začínajú ponúkať na výčape pivá od rôznych pivovarov, sa stále zvyšuje. Aj keď musím priznať, že veľmi pomaly. Stále je však väčšina podnikov „poskupovaných“ globálnymi hráčmi.

Nezmenil sa tento tlak veľkých hráčov?

Tlak sa nezmenil a ani sa nezmení. Je možno väčší ako predtým.

Čomu to pripisujete?

Malé pivovary nemajú finančné prostriedky na „kupovanie“ podnikov, to je ich hlavné znevýhodnenie, ale to je v podstate konkurenčný boj, takže my určite neplačeme, že sme znevýhodňovaní. Len upozorňujeme na niektoré, podľa nás nefér praktiky. Už to chápe aj čoraz viac majiteľov podnikov, takže stále viac pribúdajú tzv. nezávislé podniky, ktoré sa nezaviažu pivovaru zmluvou, ktorá mu zakazuje čapovať niečo iné.

Aké si dávate ciele do ďalších mesiacov?

Stále upozorňovať na to, že existujú aj slovenské pivovary, ktoré vyrábajú kvalitné produkty, ktoré sa umiestňujú na popredných miestach na medzinárodných súťažiach a robia tak dobré meno slovenskému pivovarníctvu. To sú dlhodobé ciele, nie len na ďalšie mesiace.

Myslíte si, že slovenské pivá sa vyrovnajú českým? Stierame náskok?

Samozrejme, že sa vyrovnávajú. Niektoré sú dokonca aj lepšie, ale ťažko porovnávať tak pivnú krajinu ako je Česko, kde je cez 250 pivovarov a na Slovensku sotva 40. To máte ako v hokeji, už sme schopní Čechov poraziť, ale z dlhodobého hľadiska sú viac vpredu. Ale o to viac to víťazstvo nad nimi potom teší.