10 pivných prekvapení, ktoré priniesol rok 2015

Asi sa na tom zhodneme všetci. Tento rok bol z pohľadu pivných udalostí naozaj pestrý. Na trhu sa stále niečo dialo a menilo. My sme sa pozreli na 10 prekvapení tohto roka. Jednoducho na udalosti, ktoré sme nečakali a zaujali nás.

1. Fraška okolo cideru

Kingswood
O čo išlo? Vo februári ohlásil Heineken Slovensko veľkú párty, ktorá nemala mať obdobu. Už vopred unikli informácie, že na nej otvorí nový segment na trhu – kategóriu cideru. Kvasený jablčný mušt mal uviesť ako prvý na trh práve hurbanovský pivovar. To nechceli nechať len tak v Pivovaroch Topvar, keď zvolali o deň skôr tlačovú konferenciu. Na nej chceli ako prvý slovenský pivovar uviesť na trh vlastný nápoj – cider Kingswood. Heineken napokon nepredbehli. V Hurbanove totiž vypustili všetky informácie cez svoje stránky ešte pred tlačovou konferenciou konkurencie. Súboj o „ciderove prventvo“ tak pripomínal frašku.  A ako je na tom cider dnes? Oficiálne čísla predaja nie sú známe. Z reakcií nášho okolia však usudzujeme, že s obľúbenosťou radlerov sa zďaleka nemôže porovnávať.


2. Kaltenecker v problémoch

Kaltenecker 4
O zlej finančnej kondícii pivovaru Kaltenecker sa vedelo už dlho. Tento rok sa rozlúskla otázka, ako tento problém v Rožňave vyriešia. Rozhodli sa podniknúť ozdravenie cez reštrukturalizáciu. Zvolili teda rovnakú cestu ako napríklad stavebné giganty Váhostav a Doprastav. Pivovaru aktuálne súd povolil proces ozdravenie. Najbližšie mesiace ukážu, ako tento príbeh obľúbeného remeselného pivovaru dopadne.


3. Nezvyčajná kampaň pivovaru Brontvai

Brontvai Billboard
Na reklamné kampane o pive sme si už zvykli. Dvaja najväčší hráči – Heineken Slovensko a Pivovary Topvar nalievajú do marketingu milióny eur. Ale aby si reklamu zaplatil remeselný pivovar, bolo pre nás obrovským prekvapením. Pivovar Brontvai kampaňou „My nie sme dáždnikové pivo“ jednoducho zaujal.  „Touto kampaňou chceme poukázať na vzácnosť piva. A teda, že o pivo je potrebné starať sa, správne skladovať a ponúkať ho klientom, ktorí chcú kvalitné a jedinečné pivo a nevyberajú pivo na základe počtu sponzorských dáždnikov, výčapov alebo iných reklamných predmetov so značkou pivovaru, ale na základe svojho výberu kvalitného piva,“ vysvetľoval v októbri tohto roka Jakub Brontvai z Pivovaru Brontvai.


4. Pivných víkendov pribudlo

Pivobrana Beer Fest 2015 007
Možností, kde ste si tento rok mohli vychutnať remeselné pivo pribudlo. A nemyslíme len podniky či pivovary. Po celom Slovensku sa organizovali rôzne pivné festivaly či pivné podujatia. Bohatá bola najmä jeseň. Za zmienku stojí aj obrovský úspech Salónu piva, ktorý ste tento rok mohli navštíviť na troch miestach (Bratislava, Košice, Tatry).


5. Suchoty Heinekenu

Logo Heineken
Prekvapili nás aj finančné výsledky nášho najväčšieho pivovaru. Heineken Slovensko v polovici tohto roka ukázal, ako sa mu darilo v roku 2014. A dôvodov na úsmev nebolo veľa. V Hurbanove totiž zaznamenali  jeden z najhorších rokov za posledné obdobie. Tamojší pivovar zarobil vlani „len“ 8,7 milióna eur. Len na porovnanie, rok predtým dokázal dosiahnuť zisk takmer 15 miliónov eur, čo je pokles o 41 percent.  O nič lepšie nedopadli ani pri pohľade na tržby. Uvidíme, ako si poradia so zmenou na trhu tento rok.


6. Vznik pivovarníckeho kolosu

SAB miller

Vyjednávania trvali niekoľko týždňov, ale nakoniec sa dohodli. Svetová jednotka Anheuser-Busch InBev  kupuje svetovú dvojku SABMiller. Výsledkom tohto spájania má byť to, že každé tretie pivo, ktoré si vo svete kúpite, bude vyrábať práve tento kolos. Zmena sa dotkne aj Slovenska. SABMiller totiž u nás vlastní Pivovary Topvar, ktoré vyrábajú značky ako Šariš, Topvar, Smädný Mních či Velkopopovický Kozel.


7. Číňania v českom pive

Cerna hora Clanok
K zaujímavej zmene došlo aj u našich západných susedov. Piata najväčšia pivovarská skupina v krajine Pivovary Lobkowicz (mimo iného varí aj Černú Horu) mení majiteľa. Väčšinovým majiteľom sa stala spoločnosť, za ktorou stojí čínsky kapitál. Pivovary si od tohto spojenia sľubujú rozšírenie exportného potenciálu. „Zapojením investičnej skupiny CEFC sa nám navyše otvárajú nové možnosti výrazného posilnenia na ázijských trhoch, ” uviedol šéf pivovarov Zdeněk Radil. Môžeme tak predpokladať, že české pivo by sa mohlo vyvážať aj do Číny.


8. Maroš Hajduk prešiel do Hostinca

Padre
Keď vyšla správa o tom, že Maroš Hajduk (stojí aj za kočovným pivovarom Padre Craft Brews) opúšťa svoje dlhoročné povolanie a stáva sa sládkom v Pivovare Hostinec, označili sme to za prestup roka. Rozhodnutím prekvapil, aj preto sme ho zaradili do tohtoročnej TOP 10. „Ako raz slávny Marlon Brando povedal, v ešte slávnejšom filme The Godfather: „Dám ti ponuku, ktorá sa neodmieta.“ Nedalo sa odolať, práca v obore, ktorý je zároveň mojím koníčkom, jednoducho plnenie sna,“ vysvetľoval v rozhovore pre portál oPive.sk v septembri Maroš.


9. Nájazd našich domovaričov v Záhrebe
Fľaše

Slovenská pivná revolúcia nezačala tento rok. Dokonca ani vlani. Jej zárodky zasiali naši domovariči. Ich úroveň sa z roka na rok zvyšuje a dokázali to aj tento rok. V júni sa vrátili z chorvátskej domovaričskej súťaže Hrvatsko Homebrew Prvenstvo hneď s niekoľkými cenami. Svoje kategórie vyhrali Miroslav Hatala (Kategória ležiak), Jakub Kalivoda (Kategória Belgian, French & Sour, Kategória Browns & Ambers),  Peter Chňupa (Kategória Belgian Strong, Fruit Beer) i Miroslav Bandžuch (Smoke & Wood Aged). Posledný menovaný si dokonca odniesol cenu za celkové prvenstvo. Jeho recept uviedli aj do bežného predaja. Stupavar v kooperácii s Behind the Hill navaril Smoked Porter.


10. Striedanie stráži na Pohode

Pohoda official
Štrnásť rokov bol najväčší hudobný festival na Slovensku spojený s pivom Zlatý Bažant. Od roku 2016 si však na Pohode toto pivo nekúpite. Organizátori festivalu sa totiž na spolupráci dohodli s Banskobystrickým pivovarom. „Niekoľko rokov sme priekopníkmi na trhu s ochutenými pivami. Urpiner už dávno prekročil hranice banskobystrického regiónu a stal sa celoslovenským pivom, oceňovaným doma aj v zahraničí. Naše spojenie s festivalom Pohoda je preto prirodzený krok, ktorý potvrdzuje, že dobré pivo a dobrá hudba sú nerozluční spojenci vo vytváraní Pohody,“ povedal Predseda predstavenstva pivovaru Branislav Cvik.

Snímky: Flickr, spoločnosti